פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 31

העירונית על המערכת - מדגישות את מורכבות
הקיימות העירונית. ניתוח והבנה של כל אחת
מנקודות המבט ושלושתן יחדיו יכולים לתרום
לקידום עירוני בר קיימא.
למרות עוצמת ההשפעה העירונית ומורכבות
הקשרים הנ"ל, יש לערים מספר יתרונות פוטנ
ציאליים לקידום קיימות מקומית וצמצום ההשפ
עה על המערכת הגלובלית כולה. בבסיס הפוטנ
ציאל העירוני נמצאות שתי נקודות חוזקה עירו
ניות יתרון הגודל ויתרון הריכוזיות. דווקא שתי
נקודות אלו, שבמקרים רבים מוצגות כמקור
הבעיה, יכולות גם להיות אלו שיאפשרו לסביבה
העירונית להתקדם בכיוון בר קיימא. גם הגודל
העירוני )הן במספרת האוכלוסייה, הן בעוצמת
הפעילות והן בגודל התשתיות( וגם הריכוזיות
)ריכוז פעילות ענפה במרחב גיאוגרפי קטן
יחסית( יש באפשרותם לקדם
ניצול יעיל של משאבים והת
מודדות טובה יותר עם בעיות
סביבתיות.
על מנת שניתן יהיה לתרגם
את העקרונות האקולוגיים
שהוצגו עד כה לפסים מעשיים
שיתרמו לקיימות העירונית,
יש לבחון מי הגורמים המעצבים את הקיימות
העירונית ואילו כלים/מנגנונים עומדים לרשותם.
בעוד הגורמים המעצבים את מידת התלות והה
שפעה העירונית על הסביבה הם רבים ומורכבים,
ניתן להצביע על ארבעה שחקנים עיקריים שפעי
לותם והאינטראקציה הישירה והעקיפה ביניהם
יוצרת חלק משמעותי מהממשק הבעייתי שבין
עיר וסביבה. אולם כפי שאציג בקצרה בהמשך,
שחקנים אלו מהווים גם מפתח ליישום חלק
מהעקרונות שהוצגו בחלק הראשון של המאמר.
הרשות העירונית
- כגוף האמון על ניהול העיר
יש בידי הרשות המקומית שורה של אמצעים אשר
השימוש בהם יכול לקדם סביבה עירונית מקיי
מת. )1( שימוש בכלים תכנוניים ורגולטיביים
המתערבים ישירות במרחב הפיזי )היכן ניתן
לבנות וכיצד, סלילת כבישים והנחת שבילי אופ
ניים, שמירה על שטחים פתוחים וקידום שימושי
קרקע ציבוריים ועוד(. )2( הרשות העירונית
מספקת מגוון שירותים ויכולה להשתמש בניהול
שירותים אלו כאמצעי לצמצום ההשפעה העירו
נית וקידום שינוי התנהגותי של תושבי העיר
)לדוגמה, איסוף וטיפול בפסולת, מיחזור פסולת
ועוד(. )3( הרשות העירונית עצמה מהווה לקוח
של שירותים ומוצרים רבים, ולכן יכולה להשפיע
על שווקים המעניקים שירותים ומוצרים תוך
שהיא משמשת דוגמה לתושבי העיר.
המדינה
- בעוד לרשות העירונית מגוון
סמכויות ויכולות לקידום עירוני מקיים, קיימות
עירונית תלויה במגוון רחב של פעילויות מצד
המדינה אשר ישפיעו, יעצבו ויאפשרו קידום
עירוני מקיים. תפקיד המדינה בהקשר זה מתחלק
למספר מרכיבים: הראשון קשור בסמכות המדינה
לקידום מדיניות אשר תכוון פעילות מקומית /
עירונית מקיימת בתחומים שונים. במקביל,
המדינה אחראית גם כן על אספקת שירותים
שונים הנצרכים בסביבה העירונית )לדוגמה,
חשמל ומים(, מדיניות אשר תכוון אספקת שירו
תים אלו באמצעים שונים )לדוגמה, חשמל ממקור
סולרי מול פחמי(, תעצב את מידת ההשפעה העי
רונית הקשורה בצריכת שירותים אלו ועוד.
המגזר העסקי -
מגזר זה מורכב משורה ארוכה
של שחקנים, אשר פעילותם מהווה את לב הפעי
לות הכלכלית העירונית ומשפיעה על רווחת
תושבי העיר. אולם פעילות מסחרית ותעשייתית
יוצרות שורה של מפגעים סביבתיים ישירים
ועקיפים. התנהלות שונה של מגזר זה, אשר
תכלול התייעלות אנרגטית, צמצום משמעותי של
פליטות מזהמים, שימוש חוזר בחומרים שונים
ועוד, יכולים לתרום לקיימות העירונית.
תושבי הערים -
להבדיל מיתר השחקנים,
תושבי העיר מהווים אוסף של יחידים וקהילות
אשר השפעתם על הסביבה היא תוצאה של
Ï„Ȃ Ï˘ ˙ÂÈÂÚÓ˘Ó‰ ˙Á‡
‰ÈÈÏډ ˙È¯ÈÚ‰ ‰ÈÈÒÂÏ·‰
ÌȘÏÁ· ˙ȯÓÂÁ‰ ‰Îȯˆ·
ÌÏÂÚ‰ Ï˘ ÌÈÎω ÌÈÏ„‚
ͯˆ‰ Áˢ‰ Ï„Ȃ ‡È‰
29
1...,32,33,34,35,36,37,38,39,40,41 21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,...126
Powered by FlippingBook