אתרוג | טבת תשעד | דצמבר 2013 | גליון 62 - page 39

טבת תשע"ד
39
עשרים ושמונה הוא צייר נופים בצבעי מים,
ואילו בשנים האחרונות, בהשפעת האמנות
העכשווית, הוא משתמש בחפצים שיצאו
מכלל שימוש ליצירת קולאז'ים.
התערוכה "בין קודש לחול" היא תערוכת
היחיד החמישית של ניסים סדון, וזאת בנוסף
לעשרים תערוכות קבוצתיות בהן השתתף.
התערוכה התמקדה בנושא חילוניות ודתיות
והוא הציג בה היבטים שונים של הנושא, תוך
עשיית שימוש בסגנונות ובחומרים שונים.
"אני בא מנקודת מבט שדתיות וחילוניות אינם
בהכרח ניגודים, אלא מושגים משלימים, ואת
זה אני מציג לאורך השנים באמנות שלי".
את ההשראה לתערוכה הוא שאב מהמקורות.
קולאז' בולט בתערוכה היה דיוקן של רב,
המייצג לדברי סדון את המציאות בתוכה
פועלים רבנים בני זמננו. לדיוקן מחוברים
דיסקים צרובים, איורי מחשב, ספרים, חוברות,
טלוויזיה, איורים של כתבי יד עתיקים, איורים
של כלי קודש ועוד.
בקולאז' הנקרא "שלושת המלאכים" מתואר
אברהם משתחווה בפני שלוש דמויות בעלות
מראה אבסטרקטי. בעיצוב האבסטרקטי של
דמויות המלאכים, אומר סדון, הוא קורא תיגר
על הדימוי המקובל של מלאכים בדמות אנוש
שלדבריו אינו יהודי כי אם נוצרי.
קולאז' אחר עוסק בשואה. סגנון העבודה הוא
אבסטרקטי ובו דמויות אומללות, נטולות זהות
או פנים, שעולות מתוך איזו מאפליה נוראית,
ומעליהן עין מלאת תקווה צופה בהם, שהיא
מעין עינו של הקב"ה.
"לעתים הייתי נתקל בשאלות לגבי הזיקה
שלי כיהודי מזרחי לכאב הנורא של השואה.
הייתי מתקומם על כך, ומשיב נחרצות כי
הנושא טבוע בדמי, באמונתי, ובאמנות שלי,
קודם כל מעצם היותי יהודי. הדבר השני נוגע
לכך שהטמעתי את השואה בתוכי כבר כנער.
שני הספרים הראשונים שקראתי כאן היו
רומן של אברהם מאפו ו'בית הבובות' של ק.
צטניק. שאבתי ממנו הרבה מאוד גם לגיבוש
הזהות שלי, כיהודי וציוני כאחד, ואפילו
כאמן".
ביקורת התקשורת
בעבודותיו מתייחס סדון להשפעות של עולם
התקשורת והטכנולוגיה. בקולאג' הנקרא
"האח הגדול" מוצגת דמות שחורה, בלשית או
עיתונאית, שמתבוננת בזכוכית מגדלת באדם
אחר. "קולאז' זה מבטא את החדירה הפולשנית
מדיי כיום לפרטיותו של האזרח, שנעשית
לעתים מרצונו. האדם בן זמננו חשוף וחושף
עצמו בעיקר באמצעות הרשתות החברתיות,
הן מבחינה פיזית והן מבחינה רוחנית. לדעתי
החשיפה היתרה הזאת היא בגדר מחלת הדור,
ובקולאז' זה ביקשתי גם למחות על כך שהרבה
צעירים כיום מצלמים ומצטלמים כל הזמן
ופסגת שאיפותיהם היא להיות מפורסמים",
מבהיר סדון.
"יום העצמאות"
“דיוקן של רב”, קולאז’ המייצג את המציאות שבה פועלים רבנים בני זמננו
1...,40,41,42,43,44,45,46,47,48,49 29,30,31,32,33,34,35,36,37,38,...68
Powered by FlippingBook