אתרוג | טבת תשעד | דצמבר 2013 | גליון 62 - page 45

טבת תשע"ד
45
עצמי, כאן הגעתי אל המנוחה ואל הנחלה,
אחרי שנים של נדודים. כאן טוב לי. כאן
הכרתי את צבי בעלי, כאן נולדו ילדיי. אני
אוהבת את המקום הזה. בדרך מהחדר שלנו
לחדר האוכל יש פינה שהיא בעיניי המקום
היפה בתבל. רואים משם את הרי גלעד ואת
הצבעים המרהיבים שלהם בשעות השונות
של היום".
אוצר בלום
24 שנה לימדה רחל תנ"ך והיסטוריה וחינכה
דורות של תלמידים בבית הספר המשותף
בשדה אליהו. במקביל למדה במכללת צמח
ובאוניברסיטת בר אילן, סיימה תואר ראשון
ותואר שני בהיסטוריה ותנ"ך, ובגיל 16
החליטה לעשות דוקטורט בנושא "אמצעי
עריכה וחיבור ספרותיים בספר משלי".
עד היום הוציאה רחל שלושה ספרי חקר
בתחום המקרא, ובימים אלה היא עובדת על
ספר רביעי. "התנ"ך הוא אוצר בלום למחקר",
היא אומרת.
הספר "ויאכלו וישתו" הוא ספרה השלישי.
ספרה הראשון "האישה אשר נתת עמדי" עוסק
באישה כעילה למלחמות ולסכסוכים במקרא.
בספר 71 פרקים, ובהם ניתוח של סיפורים
מקראיים שהמשותף להם הוא הצבת האישה
במרכזו של קונפליקט או כמי שמשמשת
עילה לעימות, בין ביוזמתה ובין שלא ברצונה,
ולעתים אף ללא ידיעתה. "תופעה זו של אישה
המציתה עימות ואפילו מלחמה, אינה פוסחת
על שום מעמד חברתי, משפחתי או אתני. נשים
מכל מעמד יכולות להימצא במוקד עימות".
כך למשל בספר בראשית מתוארים שלושה
עימותים בין אחד האבות לבין שליט זר בגלל
אישה יפה. בפרשת לך-לך מתייצבים אברם
ושרי מול  פרעה (יב, י-כ), בפרשת וירא
אברהם ושרה מתעמתים עם אבימלך מלך גרר
(כ), ובפרשת תולדות, העימות מתרחש בין
יצחק ורבקה ובין אבימלך מלך פלשתים (כו,
ו-יא), אף הפעם בגרר.
ככלל, טוענת רחל, יחסי גבר-אישה מהווים
מעין פרדיגמה ליחס העם לארצו. דמות
האישה נוחה לשמש מטאפורה לארץ אהובה
ונחשקת על ידי זרים, או לתרבות זרה, מסוכנת
ומפתה.
ספרה השני הנקרא "ביודעין ובלא יודעין",
עוסק בנושא הידיעה ואי ידיעה בסיפור
המקראי. הספר בוחן סיפורים במקרא בהם
הגיבור פעל מתוך אי ידיעה ומנתחת את
המשמעות של אי ידיעתו. כמו כן עוסק הספר
בהצהרות על ידיעה או אי ידיעה, ובאופי
המעורפל של הידיעה.
"זהו אחד הנושאים המרתקים והחשובים בחקר
הסיפור המקראי. המספר המקראי היודע כול
אינו משתף את קוראיו בידיעת כול זו. שתיקתו
הסלקטיבית של המקרא הופכת את הקריאה
בסיפור המקראי להרפתקה בה דורך הקורא
על קרקע שאינה יציבה, ואינו יודע אל נכון אם
פענח כשורה את העלילה, אם הבין את מניעי
הגיבורים ומהי עמדת המספר כלפי האירועים.
הידע יצחק שהוא מובל לעקדה? הידע פוטיפר
שאשתו משקרת? הידע יוסף שאביו חשבוֹ
למי שטרוף טורף? הידע בועז מי היא הנערה
המלקטת בשדהו? הידע המוחלט הוא רק אצל
הקב"ה" מסכמת רחל.
רחל ובעלה צבי שנפגשו בבית יתומים באלזס
"שתיקתו הסלקטיבית
של המספר במקרא
הופכת את הקריאה
בסיפור המקראי
להרפתקה. הידע יצחק
שהוא מובל לעקדה?
הידע פוטיפר שאשתו
משקרת? הידע יוסף
שאביו חשבוֹ למי
שטרוף טורף? הידע
בועז מי היא הנערה
המלקטת בשדהו?
הידע המוחלט הוא רק
אצל הקב"ה"
רחל עם אחיה משה קוסקא שנשלח לאושוויץ
1...,46,47,48,49,50,51,52,53,54,55 35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,...68
Powered by FlippingBook