אתרוג | טבת תשעד | דצמבר 2013 | גליון 62 - page 47

טבת תשע"ד
47
יהודית
כי הוא מתארח כל פעם במקום אחר. ייחודה
של הביאנלה הירושלמית, מדגיש עוזרי, הוא
המפגש בין עולם התוכן היהודי לבין עולם
האמנות העכשווית. "מבחינתי אמנות יהודית
זו כל אמנות שמתייחסת בצורה כזו או אחרת
לעולם התוכן היהודי, למושגים ולרעיונות
יהודיים, ולחוויה היהודית".
השתוקקות לעולמות
העליונים
התערוכה הגדולה ביותר בביאנלה שכותרתה
"צמאה נפשי... השתוקקות לקדושה במבט
עכשווי", התקיימה במוזיאון היכל שלמה
לאמנות יהודית. בתערוכה, שאצרה אוצרת
מוזיאון היכל שלמה, נורית סירקיס בנק, יחד
עם נעה לאה כהן, הוצגו עבודות של יותר
מ-03 אמנים. לדברי סירקיס בנק, לשאלה
מהי אמנות יהודית לא יכולה להיות תשובה
אחת ברורה וחד משמעית. "אמנות יהודית
היא אמנות המחוברת לחיים היהודיים, לזהות
היהודית, לפרקטיקה ולהיסטוריה היהודית.
במיטבה, היא חותרת לגעת במשהו שהוא
מעבר לכאן ועכשיו, ומביעה את ההשתוקקות
לקדושה, לחיבור לעולמות העליונים".
להערכתה, הדבר החשוב ביותר שקרה
במסגרת הביאנלה הוא ש"הרבה מאד אומנים
יוצרים עסקו בחודשים האחרונים בשאלה
מהי אמנות יהודית, והשאלה שהייתה רדומה
במשך שנים, הפכה להיות רלוונטית".
סירקיס בנק מדגישה כי יש הסבורים כי אין
מושג כזה "אמנות יהודית". לשיטתם, יש
נושאים יהודיים או אמנים יהודים אך לא
אמנות יהודית. "בעיניי עצם העובדה שיש
ספרים ומחקרים ותערוכות ואמנים שעוסקים
בנושא, פירושה שאמנות יהודית היא דבר חי
וקיים".
סירקיס בנק יצרה את התערוכה בגישה על-
מגזרית, שנתנה ביטוי לגישות שונות באמנות
היהודית. היא הזמינה לתערוכה אמנים
שמשייכים עצמם לציבורים שונים: חילוני,
ציוני, בינלאומי, ארצישראלי, דתי-לאומי,
מסורתי וחרדי, ובחרה ביצירות מתחומי יצירה
מגוונים: צילום, ציור, תלת-ממד, וידאו ארט
וטקסטיל, לצד תשמישי קדושה.
"בכל אחת מהיצירות קיימת זיקה לתוכן
היהודי ושאיפה לחיבור בין שמיים וארץ,
רי'". חלק
ָ
ש
ְ
ךָ ב
ְ
הּ ל
ַ
מ
ָ
י כּ
ִ
ש
ְ
פ
ַ
ךָ נ
ְ
ה ל
ָ
מא
ָ
בבחינת 'צ
מהיצירות העכשוויות שולבו בתוך תצוגת
הקבע של מוזיאון היכל שלמה. "היה לי חשוב
שהיצירות ייצרו דיאלוג זו עם זו, שיהיה
דיאלוג בין יצירות הכי עכשוויות מ-3102, לבין
יצירות בנות מאות שנים שנמצאות בין כתלי
המוזיאון".
כדוגמה לדיאלוג כזה מביאה סירקיס בנק את
החיבור בין דלתות ארון קודש שנוצר בקראקוב
לפני 003 שנה, לבין מגזרת נייר תלת-ממדית
שנעשתה השנה על ידי אמנית צעירה, יעל
דיקמן, בוגרת בית הספר לאמנות "אמן" של
המגזר החרדי. "מה שריתק אותי בהעמדת
שתי היצירות זו ליד זו הוא החוט המקשר בין
שתי היצירות. השילוב מוסיף רובד להתבוננות
ביצירות".
מבלי שמישהו התכוון לכך, ניתן היה למתוח
קווי דמיון בין יצירות שונות שהוצגו בביאנלה.
בשלוש תערוכות שונות התייחסו יוצרים
שונים להבחנה הראשונה בין מים עליונים
למים תחתונים בסיפור הבריאה. אמנים רבים
התייחסו לטקסים דתיים יהודיים, כמו למשל
האמנית והאוצרת אוריין גלסטר, שהציגה
במתחם "האחים חסיד" בעמק רפאים, עבודה
העוסקת בטקס השעיר לעזאזל שנהוג היה
לקיימו בבית המקדש ביום כיפור. עבודה
אחרת, של האמן קן גולדמן, התייחסה לטקס
הנחת התפילין על היד. הצלם זיו קורן הציג
צילומים מטקסים, כמו טקס ה"חלקה" של
ילדים בני שלוש במירון. גם השימוש באות
אוצרת מוזיאון היכל שלמה, נורית סירקיס בנק
אוצרת מוזיאון היכל
שלמה, נורית סירקיס
בנק: "אמנות יהודית
היא אמנות המחוברת
לחיים היהודיים,
לזהות היהודית,
לפרקטיקה ולהיסטוריה
היהודית. במיטבה, היא
חותרת לגעת במשהו
שהוא מעבר לכאן
ועכשיו, ומביעה את
ההשתוקקות לקדושה,
לחיבור לעולמות
העליונים
1...,48,49,50,51,52,53,54,55,56,57 37,38,39,40,41,42,43,44,45,46,...68
Powered by FlippingBook