Table of Contents Table of Contents
Next Page  124 / 182 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 124 / 182 Previous Page
Page Background

124

2017

, יולי

18

גיליון

לכל אחד מהם. אף ששני הילדים נזקקו לעבד את החוויה הטראומטית, הטיפול

בכלל ואופני הטיפול במשחק בפרט היו חייבים להיות שונים. הטיפול באלון הצריך

מאמצים להעצים אותו ואת ביטחונו העצמי, לסייע לו לרכוש עצמאות ואוטונומיה

ולחזק את מיומנויותיו החברתיות והלימודיות. נוסף על כך, היה הכרח לטפל בדפוסי

ההורות הדיספונקציונליים של הוריו. לעומת זאת, הטיפול במאיר דרש לסייע לו

לבנות אמון בסיסי ויכולת היקשרות נפשית, להתאבל על האובדנים שחווה, לרכך

את כעסיו ולמתן את הדחף שלו להרס הסביבה ולהרס עצמי. גם על הוריו היה

לשנות את דפוסי ההורות שלהם. לא היה די בעיבוד החוויה הטראומטית; כדי להשיג

תוצאות נדרש היה לטפל גם בשאר הדברים שפורטו לעיל.

טיפול אינטגרטיבי במשחק

המתמחות שטיפלו בשני המקרים הוכשרו לעבוד במסגרת מודל רב-מערכתי,

אינטגרטיבי, רגיש תרבות לעבודה טיפולית עם ילדים באמצעות משחק, שפיתח

Ariel, 1994, 1996, 1999, ;2000

; אריאל ופלד,

2014 ,

כותב שורות אלו (אריאל

Prosky, Shi, Tiurean & forthcoming; Ariel, Keith, Martinez-Ortiz,

- ראו תיבת המידע על המודל ומונחיו המרכזיים). העבודה על פי

Whiteside, 2014

המודל הזה מחייבת התייחסות לגורמים מכל המערכות התוך-נפשיות והחיצוניות

שפורטו לעיל.

אלון ומאיר הגיעו עם משפחותיהם לטיפול כשהיו בני תשע. בטיפול במקרים יושמו

טכניקות רבות ושונות, ביניהן טכניקות של טיפול במשחק. כותב שורות אלו פיתח,

כחלק מהמודל הכללי, מודל לטיפול פרטני, משפחתי וקבוצתי לטיפול במשחק

המהווה אינטגרציה של מגוון רחב של שיטות טיפול במשחק, במסגרת התיאורטית

של שפות עיבוד הנתונים, הסמיוטיקה והקיברנטיקה. בעבודה על פי המודל הזה

המטפלת היא שותפה פעילה למשחק הספונטני של המטופל או המטופלים, ותוך

כדי כך מפעילה במודע תכונות שונות של המשחק הטבעי במטרה לסייע להם

להגיע לאיזון רגשי ולהרחיק או להחליש "באגים" בתכניות עיבוד הנתונים.

בשל קוצר היריעה אסתפק כאן בדוגמה אחת מהטיפול הפרטני במשחק עם כל

אחד משני הילדים ובדוגמה אחת מהטיפול המשפחתי במשחק.