Table of Contents Table of Contents
Next Page  119 / 182 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 119 / 182 Previous Page
Page Background

119

2017

, יולי

18

גיליון

טיפול

עולמות אפשריים:

בילדים הסובלים מטראומה

בעקבות חשיפה להתקפת

טרור באמצעות עבודה

אינטגרטיבית במשחק

שלמה אריאל

הקדמה

, הימים - ימיםשל טרור ומתח באינתיפאדה השנייה. בוקר אחד, בשעה

2002 -

השנה

שבפנימיית "הרים" לתלמידים עם קשיי למידה ובעיות התנהגות חיכו להסעה לבית

הספר, נורה לעברם מטח מתוך מכונית חולפת. שני ילדים נהרגו ועשרה נפצעו.

תלמידי כיתה ג', היו עדים לאירוע הנורא.

1

אלון ומאיר,

אלון, מאיר ומשפחותיהם טופלו בהדרכתי עוד לפני האירוע על ידי שתי מתמחות

בתכנית הכשרה לטיפול אינטגרטיבי רב-מערכתי בְמשחק. במאמר זה אציג שלושה

מאפיינים של המודל הזה בהתייחסותו לטיפול בתגובות פוסט-טראומטיות, ואדגים

אותם דרך סיפורי המקרה של אלון ומאיר. ואלה הם המאפיינים:

טראומה אינה ישות קלינית מבודדת. תגובות פוסט-טראומטיות

א. רב-מערכתיות:

הן תוצר לא רק של אירוע ספציפי, מחריד ככל שיהיה, אלא גם של אינטראקציות

מורכבותבין גורמיםהשייכיםלמערכותרבות, פנימיות וחיצוניות. פנימיות-המערכות

הגנטית, הנוירו-פסיכולוגית והפסיכו-דינמית, פרופיל ההתפתחות הקוגניטיבית,

הפסיכו-מוטורית, הרגשית והחברתית, התרבות המופנמת; חיצוניות - רישומם של

אירועי חיים, המערכות המשפחתיות, החברתיות, המוסדיות והאקולוגיות. לכן לא די

בטיפול בסימפטומים; הטיפול בטראומה דורש התייחסות לכל הגורמים הרלוונטיים

מכל המערכות.

. כל התיאורים המובאים כאן הם גרסאות להתרחשויות שקרו במציאות והגיעו לחדרי

1

הטיפול במשחק. כדי לשמור על פרטיות המטופלים שונו כלל השמות של המטופלים

ומשפחותיהם וכן של המקומות והמוסדות, וטושטשו כלל הפרטים המזהים בלא היכר.