Table of Contents Table of Contents
Next Page  125 / 182 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 125 / 182 Previous Page
Page Background

125

2017

, יולי

18

גיליון

מודל היהלום - מודל רב-מערכתי אינטגרטיבי לעבודה טיפולית בכלל ובפרט

.

לטיפול פרטני, קבוצתי ומשפחתי בילדים באמצעותמשחק

המודל מאפשר לתרגם את כל השיח האבחוני והטיפולי לשפה

הרציונל:

וחד-

תיאורטית פורמלית אחידה המאפשרת ניסוחים מדויקים, ברורים

משמעיים.

השפה במודל כוללת שלוש תת-שפות: (א) שפת עיבוד הנתונים

אבני היסוד:

, שעל פיה כל המערכות - אם ממוחשבות

)

Lindsay

&

Norman

, 2013

(

ואם אנושיות - מתפקדות כתכניות לעיבוד מידע; (ב) שפת הסמיוטיקה -

); (ג) שפת הקיברנטיקה - תורת

Chandler

,

2007(

תורת הסימנים והסמלים

.)

Ross Ashby

, 2015(

מערכות הבקרה והשליטה

המודל כולל גם עיקרון מסביר מרכזי - עקרון הפשטות.

עיקרון מסביר מרכזי:

על פי עיקרון זה כל המערכות התוך-אישיות והבין-אישיות מתפקדות היטב

כשהן פשוטות ככל האפשר, כלומר מאפשרות לעבד רק את המידע המבוקש

במלואו באופן עקיב, נכון ומדויק. על פי השפה הקיברנטית, אם המידע מעובד

בצורה הפשוטה ביותר, נשמרים האיזון והיציבות של כל המערכות הפנימיות

והחיצוניות ויחסיהן ההדדיים - הומֵאוסטָזיס. לעומת זאת, אם תכנית כלשהי

מעבדת מידע באופן לקוי - חלקי, שגוי, לא עקיב או לא רלוונטי - מתערער

ההומאוסטזיס. התפקוד הלקוי מתפשט לכל המערכות. כך היה במקרים

של אלון ומאיר. חזרה להומאוסטזיס יכולה להתקיים רק אם נעשים צעדים

ספונטניים או טיפוליים להחזרת פשטות המערכות או ליצירת פשטותחדשה.

לכן, לפי המודל, הטיפול צריך להתמקד בהחזרת הפשטות האבודה של

התכניות הרלוונטיות, או ביצירת פשטות חדשה המאפשרת לכל התכניות

מטרה זו

לעבד את כל הנתונים החשובים ורק אותם באופן עקיב ומדויק.

- בחירה או

האקלקטיציזם השיטתי

ניתנת להשגה באמצעות הפעלת

יצירה של כל טכניקה שהיא ובלבד שתהיה מתאימה למטרתה. בענייננו

חשוב לציין שהואיל והעדר הפשטות נובע מרגשות לא מאוזנים, יש לבחור

או ליצור טכניקות התורמות להחזרת האיזון הרגשי. טכניקות קוגניטיביות

שאינן משפיעות על הרגשות לא ישיגו את מטרתן. רגשות חזקים כתוצאה

מחשיפה לאירועי חיים קשים או טראומטיים מעוותים את יכולת השיפוט של

האדם וחושפים את התכניות שלו לתפיסה חלקית, לא רלוונטית, לא עקיבה

או שגויה של המציאות. משחק פרטני, קבוצתי ומשפחתי יכול לשמש כלי

אפקטיבי להסרת "באגים" ולהחזרת הפשטות לתכניות הרלוונטיות. המשחק

יכול לשמש גם אמצעי להשגת איזון רגשי שהופר וכלי מהנה ויעיל לניהול

המפגש הטיפולי והתקשורתהטיפולית.