Table of Contents Table of Contents
Next Page  127 / 182 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 127 / 182 Previous Page
Page Background

127

2017

, יולי

18

גיליון

תיאור מפגשי הטיפול

הילדים ומשפחותיהם הגיעו לטיפול כחלק מהסדר בין המחלקות לשירותים

חברתיים באזור מגוריהם ובין תכנית ההכשרה שהתקיימה בחסות אוניברסיטה

במרכז הארץ. הטיפול התקיים בחדר טיפול במשחק מצויד במגוון רחב של

צעצועים, משחקים וחומרי יצירה, מראה חד-כיוונית וציוד צילום בווידאו.

במפגש הפרטני הראשון אחרי התקפת הטרור כיסה אלון את כל גופו בכריות

בר. המטפלת הלבישה על כף ידה בובה

ּ

גדולות ושכב מתחתן כולו מקופל כמו עו

של אדם מפחיד ואמרה לו: "בוא נשחק כאילו אתה מתחבא במערה של איש רע.

אני אהיה האיש הרע".

. הכריות

שרירותיות המסמן

בהתערבות זו הפעילה המטפלת את תכונת המשחק

הפכו למסמנים לתוכן "המערה", הבובה הפכה למסמנת למחבלים ואולי בכלל

לאנשים שפגעו בו, והשכיבה של אלון מתחת לכריות פורשה כמסמן להתנהגויות

הרגרסיביות המסתגרות שלו בעקבות התקפת הטרור. לאלון התאפשר להבין וגם

להרגיש את המשמעות של התכנים המקודדים סימבולית תודות לתכונת המשחק

, האומרת שבמשחק דמיוני השחקן גם יכול לשחק את התפקיד וגם

שניות בסיסית

לצפות בעצמו מהצד כביכול. המטפלת הייתה "האיש הרע" ובעת ובעונה אחת

.

שיוך וניכור

אישה טובה שתפקידה לעזור לו. תכונת משחק אחרת שסייעה לו הייתה

בעזרתה הוא הצליח גם לשייך לעצמו את תוכני המשחק וגם להעמיד פנים שלא

מדובר בו.

לאחר זמן-מה, אלון, שעדיין היה מכוסה בכריות, שאל: "מה האיש הרע יעשה לי?"

המטפלת אמרה: "אתה תגיד לי. אתה תחליט על המשחק". אלון אמר: "הוא הולך

לאכול אותי". המטפלת הלבישה על כף ידה בובת כפפה שייצגה חיה מצחיקה ללא

שיניים, דחפה את היד מתחת לכרית ותפסה את ידו של אלון באמצעות הפה של

החיה. אלון משך את ידו בחזרה תוך צעקה חלשה אבל גם צחק. גם כאן הפעילה

. דמות רכה ייצגה דמות תוקפנית, מה

שרירותיות המסמן

המטפלת את תכונת

שהחליש את האפקט הרגשי של התוקפנות.

אלון והמטפלת חזרו על המשחק הזה פעמים רבות. זיגמונד פרויד ורבים אחריו

שיערו שלחזרה על חוויות טראומטיות במשחק, בחלומות ובפנטזיות שוב ושוב

הטיפול

.)Freud, 1920(

בסביבה תומכת יש אפקט מרגיע ומקהה (הביטואציה)

הנפוץ ביותר בטראומה מבוסס על חזרה על סצנות הטראומה במציאות מדומה

כאשר סצנה טראומטית מבוימת על ידי הקורבן עצמו

.)Williams & Pojula, 2016(

במשחק דמיוני, הוא מרגיש שהוא בשליטה על הסיטואציה במקום להיות קורבן

חסר אונים. במפגשים השני והשלישי העצים אלון את הסצנה המקורית והפך אותה

ליותר מפחידה ו"מסוכנת". הוא גרם למטפלת להחליף את בובת החיה הרכה בבובת

חיה אחרת העשויה מפלסטיק נוקשה, שתייצג מפלצת מפחידה בעלת שיניים חדות

המכוסות בכתמי דם מדומים. הוא עצמו יצא מהכריות ועשה תנועות מפחידות בידיו