Table of Contents Table of Contents
Next Page  54 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 54 / 64 Previous Page
Page Background

54

2011

יוני

עט השדה

חן אליה

שביכולתו לשלוט בחייו טוב יותר, הוא מבין את מצבו

ומתחיל לפעול כדי לשפר את חייו וסביבתו."**

המעגל השני הוא העצמה קיבוצית, היכולת של

כל הפרטים יחד לחולל שינוי של ממש בחייהם

הקהילתיים, לקבוע, להחליט, להשפיע, ליצור הבדל.

תהליך ההעצמה הוא תהליך יצירתי ההופך אוכלוסייה

חסרת אונים לקהילה בעלת יכולת השפעה על

ענייניה וסביבתה. "בשלבי העבודה הקבוצתיים,

השלב הראשון הוא שלב ההעצמה הפרטנית

שבו ממחיזים ומביימים השחקנים את חוויות

היומיום שלהם, חומרי חיים 'נשאבים'

באמצעות טכניקות דרמטיות ועוברים

תהליכי אסתטיזציה ההופכים אותם

לתוצר אמנותי. בשלב ההצגה והדיון,

שבו מתרחב המעגל הקבוצתי וכולל

גם את הצופים מהקהילה, מתחולל

שלב ההעצמה הקיבוצי. קהילת

המיעוט מתבוננת בעצמה, מספרת

לעצמה סיפור על עצמה באופן גלוי,

ורק כך שוברת את השתיקה."

באופן הזה, מסבירה לב-

אלג'ם, התאטרון הקהילתי

מאפשר לקבוצת אנשים זו,

שלרוב "מוכפפת" לקבוצה

אחרת או לחברה כולה, להשמיע

קול ייחודי ונבדל באמצעות הכלי

התאטרוני. באמצעותו אפשר

לבחון את מערכת הערכים,

האמונות, הסמלים וההתנהגויות

המעצבים את חייה החברתיים של

אותה קבוצה, ולנהל משא ומתן עם

משטרי כוח בתוכה ומחוצה לה. באמצעות

התאטרון הקהילתי אפשר לשמוע את קולה

הייחודי של קבוצת מיעוט כלשהי, לשמוע

תים מושתקים,

ִ

את סיפוריה הנאלמים ולע

וכך לקבל ייצוג של האחר.

שלבי העבודה

התאטרון הקהילתי מאפשר לקבוצת אנשים

בעלי מכנה משותף ואינטרס משותף להעלות את

הנושאים החשובים להם על סדר היום באמצעות

הצגה. המשתתפים עוברים תהליך חווייתי ומעצים

שבמהלכו הם משמיעים את קולם – לעצמם

ולאחרים המשמעותיים להם.

) מונה כמה שלבים היכולים

1992 ,1986(

יוסי אלפי

לשמש מודל להפעלת תאטרון קהילתי, "המודל

ההפקתי":

– איתור משתתפים פוטנציאליים בקבוצה

1

שלב

מסוימת

– המנחה, הבמאי הקהילתי ,עורך "סקר שטח"

2

שלב

ראשוני להכרת הקהילה

– שלב "גיבוש הקבוצה"

3

שלב

– "שאיבת החומרים". שאיבת הדרמה יכולה

4

שלב

להתרחש באופנים שונים, בראש ובראשונה –

בתרגילים תאטרוניים, במשחקי אימפרוביזציה

ובדרכים אחרות שבהן נחשף סיפורם של

משתתפי הקבוצה. כך יכול המנחה/הבמאי

לאתר את אותו קול חבוי ונאלם הטמון בכל אחד

מהמשתתפים באופן פרטני ואת סיפור-העל

המאחד בין כולם.

כמו כן אפשר לאסוף חומרים באמצעות

צפייה, מעורבות, שאלות, כתבות, צילומים ועוד,

המשמשים חומר גלם המיועד לעיבוד נוסף

בתהליך היצירה התאטרונית.

– "יצירת המחזה" או תכנון האירוע, מתוך

5

שלב

מודעות והתכוונות ליצור את כל האמור לעיל

(העצמה פרטנית וקהילתית, השמעת הקול

הייחודי לקבוצה כדי לעורר דיון, מחשבה ופעולה)

– בניית הצגה – הפקה, חזרות, בימוי, שילוב

6

שלב

מוזיקה, תלבושות

– העלאת ההצגה בפני קהל, שהוא לרוב

7

שלב

אותה קהילה שהקבוצה צמחה ממנה

– הרצת ההצגה מול קהלים שונים

8

שלב

– (אינו מופיע בתאוריה של אלפי, אלא אצל

9

שלב

אוריין) שלב ההתקבלות

על קבוצת התאטרון "שימלה"

נתניה

זו השנה השנייה שבנתניה פועלת קבוצת תאטרון

גברים ונשים

13-

), כ

50-20

קהילתי של מבוגרים (בני

בני העדה האתיופית, כולם תושבי נתניה. את הקבוצה

מנחה חן אליה, במאית קהילתית.

וקבוצת התאטרון

PACT

תכנית

היוזמה להקמת הקבוצה הייתה של אנשי התכנית

"פאקט", ובראשם אסתי חלפון, ממויה זרה ואתי

). העצמה ותכנון קהילתי. הקיבוץ

1997(

** סדן, אלישבע

.136 '

המאוחד, עמ