Table of Contents Table of Contents
Next Page  48 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 48 / 64 Previous Page
Page Background

48

2011

יוני

עט השדה

פנינה כפיר

מהי רב-תרבותיות

תרבות במשמעותה הבסיסית מגדירה קבוצת אנשים

השותפה לערכים, מנהגים, נורמות, דפוסי התנהגות

והשקפת עולם. תרבות מגדירה לא רק את הצד

האתני המסורתי, הנובע ממוצאם של אנשים, אלא

גם קבוצות גיל, לאום, מגדר, דת ועוד. בקבוצות אלו,

אנשים חולקים ביניהם מאפיינים שמקצתם ייחודיים

רק לקבוצתם. במרכזה של חברה רבת תרבויות

תים שונות

ִ

עומדת השונות התרבותית בין קבוצות. לע

זו מעוררת מתחים, חוסר ביטחון, התנגדות, הסתגרות

ואפילו רתיעה, ולעתים היא מעוררת תגובות הפוכות,

כגון פתיחות, התעניינות וקבלה.

לרב-תרבותיות הגדרות רבות, רובן מצביעות על

חברה הטרוגנית השואפת לקיים יחסים שוויוניים

וסובלניים

בין אנשים מקבוצות תרבות שונות. ביטוייה של הרב-

תרבותיות ניכרים בתחומי חיים שונים – חינוך, בריאות,

פנאי, רווחה, סביבה, התנהלות יומיומית ועוד (ד”ר

.)2009

, יולי

3 ”

ארנה שמר, בתוך “עט השדה

חינוך לרב-תרבותיות

בישראל חיות קבוצות אתניות רבות ומגוונות, ויש בה

תנאים ליצירת תודעה רב-תרבותית.

מהו חינוך לרב-תרבותיות?

יש גישה האומרת כי חינוך רב-תרבותי הוא “רעיון

המוביל לשינוי חינוכי”, שינוי המאפשר הזדמנויות

למידה שוות וקיום יחסי גומלין בין אנשים מקבוצות

אתניות שונות. ברמה זו שמים דגש על החינוך

הערכי לרב-תרבותיות ועל תרומתן של קבוצות

שונות לחברה, מתוך הדגשה של מנהגים והתנהגויות

אתניות, כגון לבוש, מאכלים, מוזיקה ועוד. גישה אחרת

תופסת את החינוך הרב-תרבותי בהקשר החברתי.

הוא כרוך בתהליך שוויוני בסיסי בחינוך שמקבלים

התלמידים, כגון דחיית גזענות ואפליה, קבלת השונות

וקידום עקרונות של צדק חברתי.

כדי לחנך לרב-תרבותיות צריך להכיר בכך שאין

תרבות אחת גבוהה או טובה יותר מתרבות אחרת.

תפקידה של מערכת החינוך לעזור לתלמידים לפתח

תחושת אמפתיה כלפי השונה ולקבל אותו למרות

, רכזת תכנית

פנינה כפיר

פאקט בגני הילדים

בקריית גת

רב-תרבותיות