שיעור חופשי | עיתון חדשות החינוך | שבט תשעד | מרץ 2014 | גליון מיוחד - page 6

שזמין היוםלכולם: "המהלך
החינוכי כרוך בעשיית טוב,
בהגנהעלזכויותהאדםבאשר
הוא ובהנגשת חינוך איכותי
לכלל שכבותהחברה".
כדי להגיע למקום הזה, הטעים ון ליבן
בהרצאה שנשא אחרי וסרמן, יש קודם כל
לקרוא תגר על טענה שחוזרת שוב ושוב
בעקבותהדו"חותהרביםמדי המתפרסמיםעל
משבר החינוך, ולפיהם האשמים הם המורים.
דבריו עוררו הרבה קולותשל הסכמה בקהל.
"כדי להגיע למסקנות האמיתיות יש לצלול
עמוק יותר לנתונים ואז לגלות שהממשלות
ברחבי העולםאינן עומדותבמחויבויותשלהן
לחינוך, ואלו שכן משקיעות בו מעדיפות
השקעה בשכבות החזקות על חשבונן של
החלשות". הדוברציין גורמיםחשוביםנוספים
שמחבלים בהשגת יעדי החינוך - מדיניות
הוראהבלתי מספקתשכוללתהעסקתמורים
בחוזים מפוקפקים וכעובדי קבלן, ששכרם
לא ראוי וחלקם לא זכו להכשרה המתאימה.
בנוסףציין ון ליבן אתחדרי הכיתותהצפופים,
שחלקם לא בטוחים, ואת היעדר הפיקוח.
בהמשךדבריו הציג ון ליבן תוכניתפעולה
במטרה
EI
בת ארבעה סעיפים שניסח ה־
להתמודדעםמשברהחינוךהגלובלי: לעשות
כל מאמץ למשוך את הכוחות הטובים ביותר
בחברהלמקצועההוראה; להכין עבורםתוכניות
הכשרה ראויות; להציע למורים חוזי העסקה
ארוכי טווח; ואתכלאלה, הדגיש ון ליבן, יש
ליישם קודם כל במדינות שבהן החסך גדול
ביותר. "המשבר האמיתי אינו טמון בהוראה,
אלאכאמור, במדיניותובמחויבותלתקציבים
ארוכי טווח ובני קיימא", קבע ון ליבן, והוסיף:
"הדיון על החינוך נראה כאילו הוא מובל על
ידי בנקאים ולא על ידי מורים ופילוסופים".
חינוך איכותי אינו לוקסוס, קבע, אלא צורך
חיוני לכל ילד וגם זכות אנושית בסיסית.
"קריאה, כתיבה וחשבון הם הכרחיים אך לא
מספיקים וישלכוון גבוה יותר, ברוח אמרתו
שלמזכ"להאו"םבאן-קי מון, שקבעשהחינוך
חייבלהשתפרכדי להכין אתהאזרחיםשיובילו
לעולם טוב יותר והמפתח הוא חינוך באיכות
טובה ולכל ילדי העולם".
ון ליבן התמקד במצבם של ילדים באזורי
סכסוך ובתושבי הפריפריה, שהם הנפגעים
העיקריים מהמצב הקיים, וקרא לממן חינוך
ציבורי ולא למנוע אותו מאף אחד מסיבות
כלכליות. "אנחנו לא תמימים ויודעים שיש
אלמנטיםבסקטורהציבורי שמבקשיםלהעלים
את החינוך הציבורי ולקחת את המשאבים
לידיים ולמטרות פרטיות. אנחנו נעשה הכל
כדי להסביר את חשיבות הזכות לחינוך",
הבטיח ון ליבן ולקראת סיום נאומו ציטט
מדבריו של נלסון מנדלה, שקבע כי "החינוך
הוא הנשק החזק ביותר לשינוי העולם".
חינוך להטלתספק
בהפסקה הקצרה לקראת המושב הבא תפסנו
לשיחותקצרותאתג'ינהמרום, מנכ"לעמותת
המוריםבהסתדרותהמורים, ואתציפי דביר,
יו"ר סניף גוש דן של ההסתדרות שהיתה
לקראת
EI
מתאמת הקשרים עם מטה ה־
הכנס. "דווקא בימים אלה של התקפות על
ישראל וניסיון לבודד אותה יש חשיבות
מרכזית לקיום הכנס בארץ ולהגעתם של
נציגי מיליוני עובדי הוראה מרחבי העולם",
קבעה מרום, והוסיפה: "אני יודעת שבארגון
הבינלאומי קיימתהערכהרבהביחסלהישגים
שלנו בקידום מעמדם המקצועי של עובדי
ההוראה והעצמתם".
דביר, מצדה, התייחסה להרצאה הצפויה
במושבהקרוב ולכותרתו הכוללתשלהכנס -
"חינוך לאזרחות גלובלית" - והדגישה את
הצורך להבטיח חינוך ראוי לתלמידים של
היום כדי שבעתיד ייהפכו לאזרחי העולם
וישתלבו באופן פרודוקטיבי בכלכלה ובחברה
של מדינותיהם.
ואכן, הדובר הבא, פרופ' ג'ורג' חדד,
מתמטיקאי ונשיא לשם כבוד מאוניברסיטת
הסורבון, מכירמקרובאתמצבהחינוךבעולם
לנוכחהעובדהשלצדעבודתו האקדמיתשימש
בכמהתפקידיםשבמהלכםניתנהלו אפשרות
לבחון מקרוב את מצב החינוך וההשכלה
בחלקים שונים בעולם. כך, למשל, היה חדד
חברב"כוחהמשימה" להשכלהגבוההבמדינות
מתפתחות; הוא משמש חבר בכמה מועצות
מדעיות; ניהל את מחלקת ההשכלה הגבוהה
של אונסק"ו; ומשנת 0102 הוא מוביל את
תחום המחקר והחיזוי בסקטור החינוך של
הארגון.
אתראשיתדבריו הקדישחדדלמהשנראה
תחילה כמחשבה מופשטת וכלליתמשהו על
מצב העולם ומושג הקידמה, אך בהדרגה
נחשפה השקפה מנומקת ודרישה לחשיבה
מחודשת על מקומנו על כדור הארץ. הוא
דיברעלהנטייההאנושיתלצבורכוח, נטייה
שהובילה לסכסוכים ומלחמות, והמליץ על
מהלךשאותו כינה "פיתוחברקיימא", שבוחן
את מושג הקידמה בהקשר חדש ואקטואלי.
חדדהסבירכי הפיתוחשבו הואמצדדמקדם
את האזרחות הגלובלית, וזו צריכה לשרת
את היחיד, החברה והסביבה תוך סולידריות
וחלוקה של המשאבים באופן שוויוני.
לפיכך, המשיך, ישלהתייחסלבעיותבעולם
בראייה גלובלית ולהגדיר בעיות שנובעות
מבורות והיעדרמידע, ובמקביל, ישלהעניק
חינוך איכותי לכל מתוך ההבנה כי החינוך
הוא כוח מניע בקידמה ופיתוח בר קיימא.
אלה, לדבריו, יתרמו לתהליך שאותו ניסח
כ"הומניזציהלגלובליזציה". "הידעהמופשט
שמגיע מהאוניברסיטאות וממכוני המחקר
מולידהשפעותסוציו־אקונומיתותרבותיות",
קבע. "בעזרת החינוך, כל הפיתוחים הללו
מגיעים לכלל החברה, ולכן יש לחלק את
החינוך באופן שוויוני".
חדד, שתיבלאתדבריו במשפטיםבעברית
וגם חשף פרטים מרתקים על משפחתו ועל
ספר שעל כתיבתו הוא שוקד באחרונה יחד
עם אמו בת ה־48, הדגיש כי הבערות היא
הבעיה המרכזית בדרך לאזרחות גלובלית,
וכי החינוךשנלחםבתופעההזו צריךלהתרחב
ולהציג הומניזםחדש, כזהשילךעםהקידמה
ובה בעת יטפח, עם העלייה בתוחלת החיים,
סולידריות בין דורית ושמירה על מסורת
תרבותית והיסטורית. בהמשך, תוך שהוא
עוברלעבריתבמבטאצרפתי כבד, מנהחדד
את מאפייני ארבעת הבנים בהגדה של פסח
ולבסוף התעכב על האחרון, "זה שאינו יודע
לשאול", וקבעשאחתממטרותיו החשובותשל
פרופ' ג'ורג' חדד: "העברתידעאינהחינוך. חינוך
הואתהליך נפשי, ושוםאמצעי, חדשני ככל שיהיה,
לא יוכל להחליףקשר בין מורהלתלמיד"
יוסי וסרמן, מזכ"ל הסתדרותהמורים: "המטרה
היאלברואעולםחדששאותו יקימו בני נוער
החמושיםבמקלדת, כאשר התפקידשלנו הוא
לטעתבהםבמהלך הדרך תבונה וערכים"
מארס4102
<
6 שיעורחופשי
1...,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 2,3,4,5,20
Powered by FlippingBook