שיעור חופשי | עיתון חדשות החינוך | שבט תשעד | מרץ 2014 | גליון מיוחד - page 14

הלאומיות והפרטיות. זהו
הסכוםשמוציאים ומשקיעים
בחינוך. מדוברבתקציבענק
שאףגדל, למרותשמדברים
על קיצוצים. ואולם החינוך
הוא השקעה ולא הוצאה – כפי שמשקיעים
בכלדברמשאביםשל זמן, אנרגיה וכוחאדם
ומקבלים תוצרים ותוצאות, כך החברה היא
תוצאה של מערכת החינוך".
עודאמרמצנעכי כדי להגיעלהישגים, לא
מספיקלדאוג למימון. לדבריו, "משרדהחינוך
הואהמשרדהיחידשבו מלבדחוקחינוךחובה,
שוםדברלאעוגן בתקנותראשיות. ישלאמץ
ראייה לטווח ארוך ולפעול בתחומים שונים
כדי לקדםחקיקה ולהציב יעדיםארוכי טווח.
בנוסף, יש לתת גיבוי מלא למורים וצריך
לעשותהכלכדי לשפראתמעמדם, כשנתינת
אמון במורה היא חלק גדול מכך".
מצנע הדגיש גם את חשיבות השקיפות
שלהתקציב. השקיפות, לדבריו, היאהיכולת
של ארגון לבחון אם הוא משיג את מטרותיו
בהתאם לתקציב. "במערכת התקציב שלנו
לפחות, מנתחים הכל בתקציב של שעות גם
אם זה לא קשור לשעת לימוד. אדם יכול
להיות מומחה לכלכלה, אבל הוא לא יכול
לדעת מה התקציב הזה אומר, כמה מוציאים
בכלל על החינוך, מה מגיע לכיתת הלימוד,
וכמה המערכות התומכותעולות לנו".
מצנע בישר כי בוועדת החינוך,
בשיתוף עם משרד החינוך, מבקשים לקדם
תקציב דיפרנציאלי שנועד לאפשר שוויון
הזדמנויות -אחדהנושאיםהחשוביםבחינוך,
לשיטתו. "בעזרתו הממשלה תגבה את אלה
הנמצאיםבפריפריה, לאו דווקאהגיאוגרפית,
שבלי סיוע לא יוכלו לצאת לעולם, לגדל
משפחה ולהביא שכר יפה.
"הרי הילד של ירוחם והילד שגדל
על הכרמל - אין כמעט שוני ביניהם, לא
בכשרונותולאביכולת", אמרמצנע. "השאלה
היאאיךמפציםעלהפוטנציאלשלאממומש.
כדי לאפשר לכל אחד ואחד לממשאתעצמו
ולעשות הכל כדי שחלומותיו, המבוססים
על יכולת כמובן, יבואו לידי מיצוי. בניסיון
המרתק שלי בירוחם למדתי שבהשקעה
בחינוך, אתה לא צריך להמתין אלא רואה
אתההישגים מיד, ועל כן זו ממשהחובה של
המדינה להביא לתיקון באמצעות התקצוב,
כך שנוכל לתת את אותה הזדמנותשווה".
להמשיך לחלום
דברי הסיכום של וסרמן ו־ון ליבן היו
אופטימיים. וסרמן הזכיר את דבריו של
הסופר עמוס עוז בפתיחת הכנס: "מדינת
ישראל נולדה מתוך חלום. חלום של אמהות
ואבות, חלום שהתגשם. זהו גם חלום של
דורות של 21 השבטים. במלים אחרות,
ישראל על פלגיה ועדותיה, ישראל של אז
ושלהיום, גםהםהגשמהלמעשהשלאזרחות
גלובליתשנולדה מחלום".
בהמשךהזכיראתדבריו שלהפרופ' חדד,
שדיבר על האזרח הגלובלי בעל האופקים
הרחבים, והמבין אתחשיבותהחינוךהגלובלי
בר הקיימא, וכן את דבריו של ון ליבן.
"דיברנו על ילדים, ובעיקר ילדות, שהזכות
לחינוך נשללה מהם. על הזכות של הדור
הצעיר לתרומה לחברה לכלכלה. זה המקום
להזכירשתפקידנו כמחנכיםהואלדאוג לכך
שהחינוךהציבורי יישארבידינו, ויהיה נגיש
לכולם", אמר וסרמן. "המורה של היום הוא
עודנו עמוד התווך של החינוך הגלובלי.
נמשיךלדאוג לכךשמורי העולם יזכו למעמד
מכובד בעיני העולם ונדאג לשכר הולם כדי
לעסוק במלאכת הקודשששמה חינוך".
ון ליבן ציטט אף הוא את עוז ואמר כי
כאשר מגשימים חלומות, הם לא תמיד
מושלמים ולאתמידעומדיםבציפיותשלנו,
אבל אין זה אומר שכדאי להפסיק לחלום.
"חלומות נותנים לנו תקווה ומאפשרים לנו
לשנות את העולם. זו הסיבה שאני ממשיך
לחלום על עולם שבו מורים מתאחדים
יחד כדי להשיג חינוך לכל, עולם שבו כל
אחד יכול להפוך להיות חבר פעיל ומעורב
במדינתו ואזרח גלובלי ואחראי, וכל זאת
בשל כוח השינוי של החינוך.
"חינוך היה ועדיין עניין קיומי וחיוני
להישרדותשל המין האנושי", אמר ון ליבן.
"החינוך – לדעת לפעול, לפעול כדי לדעת
ולפעול ולדעת יחדיו – זהו המפתחלרכישת
כלים שיסייעו לנו להתמודד עם האתגרים
הרבים לפנינו".
אחד האתגרים הללו הוא ללמוד לחיות
יחד, לקבל ולחגוג את השוני, להתגבר על
דעות קדומות ושוביניזם; לשמור על הכבוד
של אדם באשר הוא אדם בחברות המגוונות
שלנו. זו, לדעת ון ליבן, אחת המטרות
הבסיסיות של החינוך, שהמורים צריכים
להתעקש עליהן. "עלינו להיאבק באותם
אנשים שרואים את החינוך במונחים גסים
ופשוטים של כדאיות ובמובנים כלכליים
בלבד", הכריז.
כמו שר החינוך פירון, גם ון ליבן מבקש
ח"כ עמרםמצנע, יו"ר ועדתהחינוך בכנסת: "החינוך הואהשקעה ולא
הוצאה–כפי שמשקיעיםבכל דבר משאביםשל זמן, אנרגיה וכוחאדם
ומקבליםתוצרים ותוצאות, כך החברההיאתוצאהשל מערכתהחינוך"
מארס4102
<
41 שיעורחופשי
1,15,16,17,18,19 4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,...20
Powered by FlippingBook