שיעור חופשי | עיתון חדשות החינוך | שבט תשעד | מרץ 2014 | גליון מיוחד - page 12

יושב בחיפה ותלמיד בבאר
שבע, היא צמצום פערים.
אבל חינוך זה גםהדקה לפני
השיעור. כשאתהקוראשמות,
או כשאתהלוחץלמישהו יד,
ואתה מרגיש אם היא קפוצה או רפויה ואתה
יודעמיהו ומה הוא מרגיש. או כשאתה כמנהל
אומר למורה, 'תשים לב מה קורה שם', ואתה
בעצם אומר גם 'שים את הלב"'.
פירון קרא למורים, בדבריו הסוחפים, לא
לוותרעלהערכיםהבסיסייםשלהחינוך, ולהיות
אמיצים ונחושים. ללכתקדימה, אבלגםלחזור
למה שהיה; להיות אלה שמובילים את ליבת
החינוך ואתהאופן שבו תיראההכיתה. "במקום
שבו נבין איזהכוחעצוםישלנו בעיצובהדורות;
שמי שמחנך ילדיםבעצםמחנךדורות; כשנבין
אתהאמתהזו לעומק, נבין שזו הסיבהשמורים,
מורות, מנהלים ומנהלות, הם ורק הם גיבורי
התרבותשלהחברה. זהצריךלהיותשיחחינוכי
חדששלמדינתישראל, שבו משלביםבין מבט
לעתיד לבין חזרה לעבר".
פירון סיפר את הבדיחה על כך שכשרופא
נרדם לשנתיים ונכנס לחדר הניתוח, הוא לא
יידע מה לעשות. אבל אם מורה נרדם ל־004
שנה, הלוח הפך ללוח אלקטרוני, אבל בסך
הכל זה אותו דבר. צחוקים נשמעו בקהל. ואז
המשיך השר ואמר: "למה לשמש מותר לזרוח
אלפי שניםבמזרח ולשקועבמערב, ולירחמותר
להיראותאותו דבר כל יום בחודש, ואנחנו כל
כךמתפעלים? למהאני מתפעלמהנוףבחיפה?
זה אותו הנוף של ילדותי, כי גרתי בחיפה",
חלק עם הקהל.
פירון ציטט מאמרות הרב קוק: "'הישן
התחדש, החדשהתקדש'. זההעומקשלתפישת
החינוך. זה ניסוח מדויק. וזה יקרה אם נצליח
להחזיראתעולםהחינוךלמקוםשבו אנחנו לא
מגיבים אלא יוזמים".
כדי שזה יקרה, אמר פירון, צריכה לקום
תנועה עולמית, וחייבים לדאוג לכך שהטובים
ביותריבואו להיותמורים, שיהיו מחנכיםמעוררי
השראה. הואסיפר מדועהזמין אתהמורה שלו
מכיתהא' לטקסמינויו לשרחינוך. הואאמרכי
האדמו"רמגור, כשהיו נכנסיםהמוריםשלו, לא
קםבפניהם-למעטהמורהמכיתהא'. כששאלו
אותו מדוע, אמר "כי המורהשלכיתהא' לימד
אותי אתהאותיות, וזה הדבר היחיד שאין עליו
מחלוקת".
פירון סיפרכי "כשהגעתי לכיתהא' המורה
הזו עשתה לי רוגע. היה משהו קסום כשראיתי
אותה עומדת שם. ידעתי שאני רוצה ללמוד.
אנחנו צריכים מורים מעוררי השראה, משרי
שלווה, כדי לייצרעומקבחינוך. מלבד זהאנחנו
צריכים אמונה בכוחו של החינוך ובכוחם של
התלמידים".
חינוךחובה, אךלאחינם
אתהפאנל "מימון, חינוך ומה שביניהם" פתח
המנחה, שלמה ישי, מנכ"ל הקרן לקידום
מקצועי בהסתדרות המורים, בשאלה על מי
מוטלת האחריות לחינוך. בתקופת התלמוד,
אמר ישי, מי שהיהלו אב, היהמלמדו תורה. מי
שלאהיהלו אב, לאהיהלומדתורה. עדשבא
יהושעבן גמלא ותיקן שהיו מושיבין ומלמדים
תינוקות בכל מדינה ומדינה ובכל עיר ועיר.
כאן החלה האחריות של הקהילה והרשויות
לדאוג לחינוך הילדים.
ישי סקר את מדיניות התשלומים בחינוך:
במדינת ישראל חוקק חוק חינוך חובה חינם
ב־9491, אבלהכותרתהזו מטעה, כי עםהחוק
באגםהיתרהגבייהשלהרשויותעבורהוצאות
ושירותיםנוספיםהכולליםסלתרבות, מסיבות,
טיולים, השאלתספרים, שיעורי שחייה ועוד.
"תשלומים אלה תפחו למאות שקלים לשנה
בבתי הספרהיסודייםואלפי שקליםבבתי הספר
העל־יסודיים, בזמן שתקציב החינוך מקוצץ
משנה לשנה. במלים אחרות: חינוך חובה אך
לא חינם", אמר ישי.
בהמשך, סיפר, כאשר שיעורי העשרה
התבטלו עם צמצום תקציבי החינוך, נכנס
לתמונה החינוך האפור והורים נדרשו לשלם
סכומי כסף גבוהים. כך נוצרו פערים בחינוך,
כי מעוטי יכולת לא יכלו לשלם. עם השנים
עיגן משרד החינוך את הפעילויות הללו
בתקציב התל"ן - תוכנית לימודים נוספת
שבה נלמדו תכנים שונים, בהתאם להשקפת
ההורים. בהמשךנכנסו גורמיםפילנתרופיםוגם
פרטייםכקבלני משנה. זההיההשערלתהליך
הפרטת החינוך.
זה קורה במדינות רבות, אומר ישי, אם
לחינוךציבורי שוויוני
ei
קמפיין ה־
קשה להאמין שזוהי חדשנות בימינו:
להדגיש את חשיבות החינוך הציבורי.
,EI־
אבלהלדיסהולסט, סגניתמזכ"לה
מספרתעלמאמצי הארגון לאגד ולחבר
יותר ויותר שחקנים גלובליים במטרה
לחזק את החינוך הציבורי. הקמפיין
שהיא מובילה מתכוון לייצר מודעות
גלובלית לכך שחינוך ציבורי איכותי
לכולם הוא אחד היסודות של חברה
צודקת ושוויונית, ושחינוךפרטי החותר
תחת החינוך הציבורי מזיק לאינטרסים
של החברה.
הולסט ציטטה מדו"ח מעמד המורה
3102, שבו ישראלהגיעהלמקוםהאחרון
בהערכה הכללית כלפי ההוראה. "רוב
העונים אמרו שהם לא יעודדו את
ילדיהם להיות מורים", אמרה הולסט,
והקשתה: "ישראל היא בין המדינות
המשכילות בעולם. איך הגעתם לזה?"
לדבריה, המורים בישראל לא נמצאים
מספיק על המפה. "כשמחפשים היום
בגוגל חינוך וישראל, זה מה שמקבלים.
עליכם להשמיע אתעמדותיכם, עליכם
לדבר על איך אתם מציעים לשפר את
איכות ההוראה, האווירה בבית הספר,
הכלים וסביבות העבודה. ספרו את
הסיפור שלכם".
יעל אפרתי
: "המשבר האמיתי אינו טמון
ei
פרד ון ליבן, מזכ"ל ה־
בהוראה, אלאבמדיניותובמחויבותלתקציביםארוכי
טווח ובני קיימא. הדיון על החינוך נראהכאילו הוא
מובל על ידי בנקאים ולאעל ידי מורים ופילוסופים"
,
E.I
פרד ון ליבן, מזכ"ל ה־
נואםבכנס
פאנל חינוך בעידן הדיגיטלי,מימין לשמאל:
, האגודה
NEA
דניס ואן רוקל, נשיאה־
;
E.I
האמריקאיתלחינוך, וסגן נשיאה־
פרופ' יורםהרפז, מרצהלחינוך במכללת
ביתברל ומכללתאלקאסמי, עורך כתב
העת"הד החינוך", הסתדרותהמורים;
דויד אדוארדס; ד"ר דובי וייס, המדען
הראשי ב"עתהדעת"
מארס4102
<
21 שיעורחופשי
1,13,14,15,16,17,18,19 2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,...20
Powered by FlippingBook