שיעור חופשי | עיתון חדשות החינוך | שבט תשעד | מרץ 2014 | גליון מיוחד - page 11

ותרבותיתמוצקה, אבלאני לאמספיקבעניינים,
אז אני טכנופוב?"
כאן סייגפירון אתדבריו, וביקשלומרשהוא
לא נגד חדשנות וטכנולוגיה. "מדינת ישראל
צריכה להיות מעצמה של טכנולוגיה בחינוך,
אבלהשאלההיאמהמובילאתמה. האםהעולם
הזה משרת תפישות עמוקות שאנחנו רוצים
ללכתאתן קדימה, או שהפכנו להיותמשרתיהם
של אנשים יזמים חכמיםמאוד שעושיםעיצוב
גם לחינוך?"
הרב פירון המשיך ואמר כי עולם שבו כל
הדיאלוג בין אנשים מתנהל דרך אמצעים
טכנולוגיים, הוא בעייתי. משהו חסר, אמר.
למשל, מושגים כמו חום וחיבור. "שכחנו מה
המקוםשלהעיניים, שרירי הפה והלסת, המקום
שללהניח יד. היכולתלהקשיב, לשמוע. האדם
הקדוש ביותר הוא נביא שמקשיב לקולות
הדוברים אליו. בהלכה היהודית, אם מישהו
הזיק למישהו ביד צריך לבדוק אתדמי ידו. יד
של רופא ושל נגר אינה יד של עו"ד, למשל.
דמי רגלו – צריך לבדוק מה הערך של רגל
במקצוע הזה. אבל אם פגע באוזן, משלם לו
דמי כולו. כי הקשבה וקול, הקשבהלניואנסים,
היא העניין הגדול.
"אנשי חינוך צריכים להשתוקק ולחלום
על בתי ספר יותר חדשניים,
אבל צריכים גם לשאול מהו
בית ספר, מהי אינטראקציה
בין מורה לתלמיד. אני יודע
שלמידה מרחוק, כשמורה
פרד ון ליבן:
היעד-חינוך יסודי אוניברסלי
ד
ו"חהמעקבהגלובלי האחרון של
חינוךלכלפורסםבאחרונה. זוהי
משימתו השנתית של אונסק"ו,
לעקובאחרהתקדמותהמטרותשלחינוך
לכל. כפי שאתם יודעים, תאריך היעד
הגלובלי להשגת מטרות אלה – כולל
חינוך יסודי אוניברסלי – הוא 5102.
הדו"ח הנוכחי מראה תמונה עגומה
מאוד. ממשלות מאבדות 92 מיליארד
דולרבשנהבגללשילדיםלאלומדים. זה
כולל 73 מדינות שמאבדות לפחות חצי
מהסכום שהן מוציאות על חינוך יסודי
מכיוון שמיליוני ילדים ברחבי העולם
לא לומדים את הבסיס.
571מיליון צעיריםבמדינותעניות –
בערך רבע מהאוכלוסיה הצעירה – לא
מסוגלים לקרוא משפט שלם או חלק
ממנו. רקאחדמתוךחמישה ילדיםעניים
יסייםאתביתהספרהיסודי לאחרשלמד
את הבסיס בקריאה וחשבון.
בשליש מהמדינות שנותחו, פחות
משלושת רבעי המורים בבתי הספר
היסודיים מוכשרים לפי הסטנדרטים
הלאומיים. יתרה מכך, מערכות חינוך
מכשילות מיעוטים אפילו במדינות
בעלות הכנסה גבוהה. בניו זילנד,
בעוד שכמעט כל התלמידים ממשקי
הבית העשירים השיגו את הסטנדרטים
המינימלייםבשכבה4 ו־8, רקשני שליש
מהתלמידיםהענייםהשיגו זאת. בצרפת,
פחות מ־%06 מהמהגרים הגיעו לאמת
המידה המינימלית בקריאה.
עובדות אלה מטרידות מאוד. אך
לרוע המזל, בעוד הן נטחנותתחת אבני
העיתונאים, לעתים קרובות הן מוצגות
באופן צפוי שמרחיב את הנזק. בדו"חות
רבים מדי, האשמה לכך מוטלת לרגלי
הנאשמים הרגילים – המורים.
אני רוצה לומר משהו, אולי מהפכני,
לחבר באיגוד מורים: יש הוראה בלתי
מספקת ובלתי מקצועית, הוראה
ללא השפעה, הוראה לא ממוקצעת,
שמתרחשתלעתיםקרובותמדי בחלקים
רבים של העולם.
הדו"חות של משבר ההוראה אינם
יכולים להיוותר ללא שנקרא עליהם
תיגר. אי אפשר לאתר את החוט של
תוצאת הלמידה הדלה עבור התלמידים
ולעצור בנקודה המקשרת בין מורים
ותלמידים, כמו שאי אפשרלייחסבריאות
לקויה וחלשה לקשר שבין חולה לרופא.
כרגיל, האמת מחייבת צלילה לעומק
הדו"ח.
בדו"ח שתי טענות עיקריות: האחת,
ממשלות באופן גלובלי אינן עומדות
בהתחייבויותיהן למימון החינוך, וכשהן
כן משקיעות, השקעות אלה מיטיבות
עם בעלי המזל על חשבון חוסר שוויון
שמתרחב והולך.
יתרה מכך, מדינות רבות נכשלו
בהשקעה מתאימה בהכשרת מורים
ורבות נקטו אמצעיםשל גיוסמוריםלא
מוכשרים בחוזים זמניים, כדי להתמודד
עםהדרישותשלמערכתחינוךמתרחבת.
שנית, ממשלות לא פיתחו, לא
הטמיעו ולא תיקצבו בצורה הולמת
מדיניות גיוס ותגמול מורים מקיפה.
ברחבי העולם, מורים עובדים בחוזים
לא יציבים, מרוויחים משכורות מתחת
לשכר המינימום וחסרים את ההכשרה
הבסיסית, הכישורים, התמיכה וחומרי
הלמידה כדי ללמד וללמד טוב.
הלקח הקריטי מדו"ח זה הוא שמשבר
החינוך ישפיעעלדורותשל ילדים, אלא
אםממשלותינקטו פעולהדחופה: יאתרו
את המועמדים הטובים ביותר להוראה;
יעניקו להם את ההכשרה והפיתוח
המקצועי הנחוצים; יניידו אותםלאזורים
שבהם הם נחוצים ביותר; ויציעו להם
תמריצים כדי להשיג מחויבות ארוכה
להוראה.
העובדה היא כי חינוך איכותי בר
קיימא לכל לא יושג בלי השקעות
מתאימות ביכולת המורים וההנעה
שלהם באמצעות הכשרה, פיתוח
מקצועי מתמשך, תנאי עבודה ומשכורות
מכובדים וגישהלדו שיחחברתי, בצירוף
כלים וסביבות מתאימים הנחוצים כדי
לחולל הוראה ולמידה. המשבר האמיתי
אינו בלמידה אלא במדיניות, במחויבות
ובמימון בר קיימא לטווח ארוך.
האיכות חשובה. היא אינה יכולה
להיותמותרותשל המיעוט. היא חיונית
לכל תלמיד, ולא מדובר רק בידיעת
קרוא וכתוב וחשבון. אלה חיוניים, אך
אם ברצוננו באמת להשפיע על העתיד,
עלינו לכוון גבוה יותר.
לפני מעט יותרמשנה, מזכ"להאו"ם,
באן־קי מון, כיוון גבוה יותר. הוא אמר
כי כל ילד חייב להיות בבית ספר; כי
האיכותשל בתי הספר חייבתלהשתפר;
וכי התוצר שלהם חייב להיות אזרחים
יצרניים, המוכנים להוביל ולהנהיג את
העתיד. מזכ"להאו"םדיברלמען העולם
כשאמר "חינוךחייבלתפוש, במלואו, את
תפקידו המרכזי -לסייעלאנשיםלעצב
חברה צודקת, שלווה וסובלנית".
בארגון שלנו חברים03מיליון מורים
ביותרמ־071מדינותברחבי העולם. אנו
עוסקים לאורך דורותבהגנה על החינוך
לכל. עכשיו גם אנחנו מכוונים גבוה
יותר.
יזמנו את הקמפיין העולמי "התאחדו
למען החינוך האיכותי", כדי לאחד
את חברינו, הקהילות שלהם, שותפינו
והאיגודים שלנו, בחיפוש אחר חינוך
איכותי יותר למען עולם טוב יותר.
יותר מכל, קמפיין זה מניע ומהווה
השראהלמוריםלהובילאתהגישהלחינוך
איכותי בכלפינהבעולם. המלחמהלמען
אזרחותגלובליתבאמצעותחינוךאיכותי
שלנו כמורים ומקצועני
DNA
אינה ב־
חינוך; אלאהיאחלקבלתי נפרדמההבנה
שלנו את האנושות. חינוך איכותי אינו
רקטובתהכלל- זו זכותאנושבסיסית.
כיום, חינוך איכותי לכל נותר חלום
עבורמיליוני צעירים. יותרמ־76מיליון
ילדיםבגילהיסודי ו־17מיליון מתבגרים
נמצאים מחוץ לבית הספר, בעוד 577
מיליון מבוגרים, שני שליש מהם נשים,
נותרים אנאלפביתיים. חסרים 5 מיליון
מורים כדי להשיג אתהמטרה של חינוך
יסודי אוניברסלי עד 5102.
מחקר אחר מחקר מראה לעולם
שחינוך הוא האבן המושלכת לבריכה:
הואמערעראתהמצבהקיים. כשההורים
זוכים לחינוך טוב יותר, יש להם ילדים
בריאים יותר. משפחות מסוגלות
להתמודד טוב יותר עם עליות וירידות
בהכנסה.
חינוך איכותי חיוני להשגת כל
שאר המטרות של פיתוח, כולל שוויון
מגדרי, בריאות, תזונה ויציבות של
הסביבה. אין זה הזמן להיות נאיביים.
אנו יודעים שיש אלמנטים בסקטורים
הפרטיים והציבורייםשמעדיפיםשמורים
לא יעסקו במדיניות החינוך או בתהליך
הפוליטי שבו נקבעת המדיניות. חלק
מהםמעוניינים בחיסול והעלמתהחינוך
הציבורי והסטתמשאבים ציבוריים אלה
לחינוך הפרטי.
אנו יודעים מה שנלסון מנדלה אמר
בכישרון כה רב: "חינוך הוא הנשק החזק
ביותר שבו אנו יכולים להשתמש כדי
לשנות את העולם".
אני כאן כדי לומרבכללבי שהמורים
של העולם גאים לקרוא להסתדרות
המריםשותפהשלנו, אנו מברכיםאתכם
לרגל יוםהשנההיוצאמן הכללהזה ואנו
יותר מאשר מוכנים, יחד אתכם, לקחת
עלינו את האתגרים שמונחים לפנינו.
תודה רבה לכם.
תקציר מדבריו של
 בכנס
EI
מזכ"ל 
תרגמה: ציפי דביר
שיעורחופשי 11
> 2014
מארס
1,12,13,14,15,16,17,18,19 2,3,4,5,6,7,8,9,10,...20
Powered by FlippingBook