Table of Contents Table of Contents
Next Page  22 / 66 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 22 / 66 Previous Page
Page Background

עט השדה

2012

פברואר

22

עדויות, המבוססות על גורמי סיכון, אלא גם בהצעת פתרונות קהילתיים ופרטניים (התערבויות). בארה"ב הונהגו

במדינות רבות. לאחרונה, תכנית זו אומצה בארה"ב והיא אף התפשטה אל מעבר

CTC

תכניות

600-

יותר מ

פרויקטים. התפתחויות דומות התרחשו בהולנד

50-

מעל ל

CTC

לגבולותיה. כך למשל, בבריטניה, הקימה

עדיין מוגבלות, על אף

CTC

). העדויות להצלחת

/www.gov.bc.ca/mcf ) וב

קנדה (

Jonkman et al., 2005

(

.)

Hawkins et al., 2008

שמחקרים עדכניים מרמזים על כך, שיכולה להיות לתכנית השפעה על גורמי הסיכון (

בבריטניה, התערבות מוקדמת ומניעה הפכו לתחום מדיניות מרכזי ואף עמדו במרכז תכנית "כל ילד חשוב"

הנהיגה מפלגת הלייבור החדשה בבריטניה תכניות,

90-

. באמצע שנות ה

(Pugh, 2007) )Every Child Matters)

. כל התכניות האלו כוונו לקבץ יחד מגוון רחב של אנשי מקצוע

On Track

, ו-

Sure Start

,

Children’s Fund

כמו:

מרשויות שונות, כגון השירותים למען הילד, שירותי בריאות, משפט, נוער וחינוך, על מנת להתמודד עם הסיכונים

). התכניות פותחו על סמך עדויות של "ניתוח גורמי סיכון"

Pugh, 2007

העתידיים המאיימים על ילדים פגיעים (

עוצבה על סמך מחקרים, שהצביעו על כך, שהתערבות בשנות החיים

Sure Start

והושפעו ממנו: תכנית

On Track

); תכנית

Pugh, 2007

הראשונות עשויה לצמצם את הסיכונים והסבירות של בעיות חברתיות בעתיד (

Children's

); תכנית

Farrington, 1996

הושפעה ממחקרים שמצאו קשר בין גורמי סיכון לבין עבריינות עתידית (

). בכל ההקשרים הללו,

Morris & Barnes, 2008

התמקדה בגורמי סיכון, שהגבירו את הסיכון להדרה (

Fund

עדויות של "ניתוח גורמי סיכון" מגדירות את הבעיה ומנחות את האופן שבו אנשי מקצוע, העובדים עם ילדים

ומשפחות, יכולים לצמצם סיכונים ולהתמודד עם בעיות חברתיות עתידיות.

להכניס את שירותי המניעה ל"מיינסטרים," כדי שניתן

UK Spending Review

המליץ כתב העת

2002

בשנת

). שינוי זה במיקוד זכה להדגשה חוזרת בחקיקת

HM Treasury, 2002

יהיה להתמודד עם גורמי סיכון מוכרים (

. מניעה חברתית הפכה עתה לליבת

)DCSF, 2008a( Children’s Plan

ובתכנית החדשה

Every Child Matters

האחריות של רשויות אלה, הממונות לא רק על שירותי הגנה על הילד, אלא על כל השירותים הניתנים לילדים

ולבני נוער. כתוצאה מכך, תפס "ניתוח גורמי סיכון" מקום מרכזי באספקת שירותים לילדים ברחבי בריטניה,

והוביל ליצירתן של אסטרטגיות המסוגלות לזהות, להפנות ולעקוב אחר אותם ילדים הנמצאים בסיכון הגבוה

.)

Parton, 2008

ביותר (

,)

Respect Task Force, 2006

(

Respect Action Plan

, השיקה ממשלת בריטניה את התכנית

2006

בשנת

שהציעה להתמקד בכמה מהמשפחות והילדים הבעייתיים ביותר. מיקוד זה הוביל למגוון רחב של תכניות

ממוקדות משפחה. כך, למשל, הממשלה מממנת תכנית התערבות, בקנה מידה רחב, שנועדה להתמודד עם

פרויקטים של התערבות אינטנסיבית

20

). היא גם הנהיגה לאחרונה

Cabinet Office, 2008a

הסיבות של סיכון (

.)

DCSF, 2008b

, שנועדו למנוע התנהגות אנטי-חברתית עתידית (

Challenge and Support

פרויקטים של

52-

ו

) פיתחה אף היא שירותים ייעודיים עבור ילדים בסיכון, שהשפיעו

Youth Justice Board

מועצת משפט הנוער (

). סוגי התערבות אחרים שפותחו כוללים התמקדות

Youth Justice Board, 2001

על אסטרטגיית המניעה שלה (

בילדים הנמצאים בסיכון של פיתוח הפרעות אישיות או בעיות בתחום בריאות הנפש.

האתגרים הניצבים בפני גישת "ניתוח גורמי סיכון"

גישת "ניתוח גורמי סיכון" תרמה תרומה משמעותית לסדר היום של המניעה, והעניקה למדעי החברה השפעה

, נשארה ההתערבות החברתית בשוליים

90-

בתחום החשוב של עיצוב המדיניות הציבורית. עד לאמצע שנות ה

במסגרת עבודתם של השירותים למען הילד, ונתפסה כמשהו שאינו מסוגל לתרום רבות לאתגרים הניצבים

). עם עלייתה של הגישה "ניתוח גורמי סיכון", התפתחו הדיון,

Parton, 2008

בפני עובדים סוציאליים ואחרים (

הדו-שיח והחקיקה ברמה הלאומית והמקומית גם יחד, באופן שהעניק למניעה החברתית תפקיד מרכזי

במדיניות העבודה הסוציאלית ובמסגרות של הפרקטיקה. אין לזלזל בעוצמת ההשפעה של "ניתוח גורמי סיכון"

בתחומים, כמו: מניעת פשעים, שירותי מניעה בתחום הבריאות ושירותים למען הילד בבריטניה. ההיבטים

החיוביים של השפעה זו היו: מחויבות מחודשת למניעה חברתית, גילוי מחדש של חשיבות ההקשר החברתי

באופן שבו אנו מבינים את חייהם של ילדים ובני נוער פגיעים והצגת אלטרנטיבה לאמצעי הענישה, שהיו תו

.90-

וה

80-

ההיכר של המניעה בשנות ה