Table of Contents Table of Contents
Next Page  28 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 28 / 64 Previous Page
Page Background

28

2010

אוגוסט

עט השדה

לחקר מידת השימוש באינטרנט והשפעתו על

שכבת בני הנוער (התבגרות מוקדמת) נודעת

חשיבות רבה בשל השימוש הרב שנעשה בו -

מבחינת זמן. בחקר התחום הזה יש כדי לפקוח

את עינינו להבין את עולמם החברתי של בני

הנוער ואת חוויותיהם.

בני הנוער הערבים בישראל

בקונטקסט החברתי

אוכלוסיית בני הנוער בחברה הערבית בישראל

היא פלח נכבד בחברה זו. לפי נתוני הלשכה

מנתה

2007

המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת

נפש

218,800 )18

עד

12

קבוצת בני הנוער (בני

מכלל האוכלוסייה הערבית בישראל).

15.3%-

לשם השוואה, השיעור המקביל של בני נוער

583,100(

בלבד

10.7%

באוכלוסייה היהודית היה

נפש).

חשיבות העיסוק בשכבת בני הנוער הערבים נובעת

משיעורם הגבוה ומהיותם מרכיב מרכזי בחיי

החברה הערבית, וכן בשל פער הדורות המתרחב

בין הורים לבנים בחברה זו. עוד גורם שלדעתנו

חשוב לחקור ולדון בו הוא השינוי שחל במעמדה

של הבת הערבייה בשנים האחרונות. לשינוי זה

יש השלכות מרחיקות לכת על מבנה המשפחה

הערבית העתידית בכל הקשור ליחסי הכוחות בה

עקב צמצום הפערים המגדריים הפנים-חברתיים.

), החברה הערבית

1999(

לדעת אבו-עסבה

בישראל חווה שינויים חברתיים ותרבותיים, ושינויים

אלה אינם פוסחים גם על בני הנוער - אלא שהם

נמצאים במרכזם. כפי שהוא טוען, תהליך זה אינו

קל והוא גורם למשבר במערכת הערכים שהיא

כה חשובה לאוכלוסייה המסורתית. אחד מסימני

המשבר הוא הקיטוב הערכי המאפיין את החברה

הערבית היום: מצד אחד ניצבים מי שלא אימצו

את ערכי המודרניזציה, ומולם ניצבים מי שרכשו

השכלה ובחרו לאמץ לעצמם ובסביבתם את

הגישה האינדיווידואליסטית. קוטביות זו יוצרת

קונפליקט פנימי חריף, ובני הנוער במרכזו (על

מצבם של בני נוער ערבים בתחומי עניין שונים.

הגלישה באינטרנט מזמנת לבני הנוער הערבים

מפגש בין-תרבותי. מפגש זה עדיין לא זכה לדיון

מספיק במחקר החברתי, ובכלל זה במחקר

החינוכי. גם השלכותיו של מפגש זה, הן מבחינה

ערכית והן מבחינה התנהגותית, עדיין לא נדונו

לעומק.

בקרב חוקרי החברה הערבית בישראל יש הסכמה

שחברה זו חווה תהליכים של שינוי חברתי ותרבותי

עמוק. ואולם עדיין אין ספרות מחקרית העוסקת

בשינויים האלה בהקשר של העידן הגלובלי.

חשוב לציין שהנוער הערבי בישראל נחשף

לתרבות המערב במידה רבה יותר מנוער ערבי

במדינות ערב. חשיפה זו באה לידי ביטוי הן

במגע הישיר עם קבוצת הרוב היהודית והן במגע

התרבות הווירטואלית

בקרב בני נוער ערבים

*

בישראל

* הממצאים שהבאנו בחיבור זה חלקיים - מתוך מחקר רחב

יותר שעדיין לא פורסם.

,

ד"ר ח'אלד אבו-עסבה

מנהל מכון מסאר למחקר,

תכנון וייעוץ חברתי, מרצה

בכיר במכללת בית ברל

ובמכללת אלקאסמי, חוקר

בכיר במכון ון-ליר, ירושלים.

ד"ר ח'אלד אבו-עסבה

בעידן שלנו האינטרנט נחשב לכלי התקשורת חשוב בקרב בני גילים שונים, ולחשיבות זו

משנה תוקף בקרב בני הנוער. חשיבות זו מקורה במה שהכלי הזה יכול לספק בתחומי עניין

רבים, כגון מידע וידע זמין, אפשרות להתקשר בזמן אמת, להפיץ ולחלוק מחשבות ואמונות

ועוד. מחקרים רבים מציינים שבני הנוער הם אלה המרבים ביותר להשתמש בשירותי רשת

האינטרנט. שכבת גיל זו מתאפיינת יותר משכבות גיל אחרות בהיותה הרפתקנית, סקרנית,

מורדת חברתית וגם מצליחה טוב יותר מהמבוגרים (הן מבחינת המהירות והן מבחינת

הנכונות) לקלוט את ההתפתחות הטכנולוגיות ולהשתלב בה. בחברה הערבית מתנהל בעת

האחרונה דיון ער על מידת השימוש המושכל של בני הנוער בכלי העומד היום לרשות רובם.

יש טוענים שדווקא בכלי זה יש עבור בני גיל הנעורים אתגר של כניסה לעולם הגדול, ואחרים

טוענים שבכלי יש, דווקא בגיל ההתבגרות, משום פיתוי לשימוש לא מושכל שיש לו השלכות

שליליות על תפקודם החברתי של מתבגרים אלה.