Table of Contents Table of Contents
Next Page  32 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 32 / 64 Previous Page
Page Background

32

2010

אוגוסט

עט השדה

ממצאי המחקר עולה

שהאינטרנט היה לכלי

שימושי, חלק בלתי נפרד

מחייהם והווייתם של בני

הנוער הערבים

החברתיים והתרבותיים המתחוללים בה, ועל

המשברים שגורמים פערים אלה וכן פערים בתוך

קבוצת המבוגרים.

התמונה המתקבלת מממצאי המחקר מראה שבני

הנוער משתמשים באינטרנט למטרות מגוונות, כגון

חיפוש מידע בתחומים שונים, למידה, התקשרות

עם אחרים, בניית קשרים חברתיים ושימורם.

השימוש באינטרנט גובר בשל יכולתם של

האנשים לפעול באנונימיות - בלא חשיפה של

זהותם ובייחוד בלא פיקוחם של המבוגרים. יכולת

זו, לתקשר באינטרנט בלי קשר עין עם האחרים,

מאפשרת לפרט לבטא את עצמו מתוך התנתקות

מהמציאות ומההגבלות הכרוכות בה. האינטרנט

מאפשר לגולשים לבטא בחופשיות רעיונות

ורגשות, נוסף על האפשרות לדון בנושאים רגישים

שלא מקובל לדון בהם בגלוי - בייחוד בקרב בני

נוער בגיל ההתבגרות.

האינטרנט מהווה עבור בני הנוער סביבה שבה

הם משוחררים יחסית מההגבלות החברתיות

של החברה הקולקטיביסטית, כפי שהם

משוחררים, ברוב המקרים, מפיקוחם של

ההורים בשעת הגלישה.

פנייתם של בני הנוער הערבים אל סביבת

האינטרנט משלבת בין שני עולמות -

העולם המודרני והדינמי שהם נחשפים אליו

באמצעות האינטרנט והעולם הקולקטיביסטי

המסורתי שעדיין מאפיין את החברה הערבית

בישראל. שילוב זה מזמן לעִתים קונפליקט

פנימי בקרב בני הנוער, אולם עדיין אי אפשר

לדבר על שבירת כלים מצִדם; הם מצליחים

לתמרן בין עולמות אלה. מעניין לבחון את השוני

בין שני המינים באופן השימוש באינטרנט, לנוכח

פיקוח היתר של המבוגרים על הבנות.

הממצאים שהתקבלו הולמים ומחזקים את

ממצאיהם וטענותיהם של בוניאל-נסים ודאו

.)2009(

) ושל גנאים, רפאלי ועזאיזה

2009(

האינטרנט מאפשר מפגש שאינו חשוף בין שני

המינים, מפגש שבגלוי כמעט שאינו מתקיים.

המפגש באינטרנט, רחוק מעיני המבוגרים,

מקשה על החברה לפקח על התנהגותם האישית

והקבוצתית של בני הנוער, ובכלל זה הבנות שבדרך

כלל נתונות לפיקוח מוגבר בחברה מסורתית

ושמרנית. חשוב לציין שבני הנוער הערבים מבלים

את רוב זמנם הפנוי באינטרנט גם בשל המחסור

במסגרות פנאי ובפעילויות לא פורמליות ביישובים

הערביים.

אנו טוענים שהשימוש ההולך וגובר באינטרנט

בקרב בני הנוער הערבים יוצר שני עולמות

נפרדים בתוך חברה שאפשר להגדירה חברה

קולקטיביסטית - עולמם של בני הנוער ועולמם

של ההורים. ההורים ברובם אוחזים בתפיסת

עולם ובערכים של החברה הערבית המסורתית

והשמרנית, ובני הנוער צועדים לעבר העולם

המערבי המודרני האינדיווידואליסטי. בני הנוער

מאמצים את הרעיונות של עולם מערבי זה - גם

אם בסתר בשלב זה.

האינטרנט כעולם תוכן משפיע על גיבוש הזהות

העצמית של בני הנוער הערבים ועל ההבניה

החברתית שלהם באמצעות המפגש בין שני

העולמות - המסורתי והמערבי. מציאות זו יש

בה כדי לזרז תהליכי שינוי חברתיים ותרבותיים

בחברה הערבית המסורתית, ובכוחה גם להביא

לידי קרע בין בני הנוער לחברת הבוגרים. הדברים

נוגעים בעיקר לפער הבין-דורי בין הורים לבנים

וגם בין מורים לתלמידים. הקרע חריף יותר ככל

שהחברה מסורתית ושמרנית יותר, כפי שאפשר

לאפיין את החברה הערבית בישראל.

זאת ועוד: השימוש באינטרנט ובטכנולוגיות

מתקדמותאחרות יוצרפעריםדיגיטלייםעמוקיםבין

הילדים להוריהם ובין התלמידים למחנכיהם, שהרי

רוב ההורים והמורים הערבים אינם משתמשים

באינטרנט במידה שהצעירים משתמשים בו.

פער זה מקשה על הבוגרים להשגיח על ילדיהם

ומאפשר חופש פעולה לילדים. הגלישה הגוברת

של בני הנוער הערבים באינטרנט, כפי שהיא באה

לידי ביטוי בנתונים שהובאו, שינתה למעשה הן את

מעמדה של הסמכות המחנכת והן את ההייררכייה

הברורה שבה הבוגרים (הורים ומחנכים) הם מקור

הידע והמידע. גלישת בני הנוער גורמת גם מבוכה

בקרב המבוגרים שאינם מצליחים להדביק את

שליטתם של בני הנוער בטכנולגיית המידע.

אחד האתגרים הניצבים לפני הבוגרים כדי שיוכלו

להוסיף להיות מקור לסמכות חינוכית הוא צמצום

הפער בינם לבין בני הנוער בכל הקשור לשימוש

בטכנולוגיה מתקדמת.

הצפי הוא שגלישת בני הנוער תלך ותעמיק

במרוצת הזמן, ולנוכח צפי זה חשוב לבחון,

לדעתנו, כיצד ישפיע הדבר על מערכת היחסים

בין הורים לילדים במשפחה ועל התהליך החינוכי

ויחסי מחנך-תלמיד במערכת החינוך.

הפניות ורשימה

ביבליוגרפית מלאה

למאמר זה ניתן למצוא

באתר אשלים

www . ashalim . org . il

ד"ר ח'אלד אבו-עסבה