Table of Contents Table of Contents
Next Page  34 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 34 / 64 Previous Page
Page Background

34

2010

אוגוסט

עט השדה

קרן מור-רוזנברג

:

השתתפות סמויה לעומת השתתפות פעילה

אחת התופעות הבולטות בקבוצות תמיכה

,)

Lurking

מקוונות מכונה השתתפות סמויה (

כלומר - קריאת המסרים בלי השתתפות פעילה.

המשתתפים הפעילים אינם יכולים לדעת על

כל אותם "סמויים". לעומת זאת, קבוצות

פנים אל פנים מבקשות מידה מסוימת

של שיתוף פעולה. חוקרים מציינים כי

אנשים ביישנים או החוששים מסיבה

מסוימת יעדיפו בתחילה להשתתף

בגדר "סמויים", ורק לאחר שהם

מבינים את הנורמות והסגנון של

הקבוצה הם עוברים להשתתפות

פעילה.

: בקבוצה מקוונת

עזיבת הקבוצה

אפשר לעזוב את הקבוצה באינטרנט

מבלי שהחברים ידעו על כך. בקבוצה

"רגילה" אי אפשר לעזוב מבלי שהדבר

יזוהה באופן ברור בקבוצה.

: מחקרים מראים כי גברים

מין המשתתפים

משתתפים בקבוצות מקוונות יותר מבקבוצות פנים

אל פנים. הנוחות שבשימוש במחשב, בשילוב עם

טכנולוגיה והאפשרות לאנונימיות, מעודדת גברים

להיכנס בחופשיות רבה יותר.

: בקבוצות פנים אל פנים

כתיבה לעומת דיבור

אמצעי התקשורת הוא דיבור. בקבוצות מקוונות,

לעומת זאת, אמצעי התקשורת היחיד הוא כתיבה.

ידוע כי לכתיבה ערך טיפולי חשוב. כתיבה היא

תהליך של עיצוב חשיבה - גיבוש ופיסול של

רעיונות, מסרים ומשמעותיות. בתהליך זה משכין

הכותב סדר, בהירות והיגיון בעולמו הרוחני, מפתח

תובנה ובונה ידע חדש.

קבוצת תמיכה מקוונת

להורים לילדים חולי סרטן

מחלה ממארת של ילד יוצרת מצב של חוסר

בהירות וחוסר ודאות בחיי הוריו. מרגע שמתעורר

החשד והילד עובר תהליך של אבחון, חיי

המשפחה מופרעים. המצב החדש דורש מילוי

תפקידים ומשימות וקבלת החלטות מהסוג שאיש

מבני המשפחה לא התנסה בו. הקושי הנפשי

והפיזי מוביל הורים מסוימים, בשלבים שונים של

המחלה, להסתייע בקבוצת תמיכה פנים אל פנים

או בקבוצות מקוונות או בשני הסוגים.

YNET

הוקמה קבוצת התמיכה ב-

2004

בשנת

כדי לתת מענה להורים אלו. בשנה ההיא הייתה זו

קבוצת התמיכה המקוונת היחידה בארץ שיועדה

לתמיכה ספציפית בהורים לילדים חולי סרטן.

פעילות הקבוצה לוותה במחקר שמטרתו הייתה

לבדוק אם יש קשר בין סוגי התמיכה ודפוסי

מתן תמיכה וקבלתה, כפי שהם באים לידי ביטוי

בהודעות בפורום, לבין שלב המחלה של הילד.

סוגי התמיכה שנבדקו היו תמיכה אינפורמטיבית

- מתן מידע בנושאים שונים, ייעוץ והכוונה; תמיכה

אינסטרומנטלית - מתן עזרה חומרית ואספקת

שירותים נחוצים; תמיכה רגשית - אמפתיה, דאגה,

התעניינות, עידוד, הקשבה, אהבה וביטחון, ותמיכה

) - הגברת תחושת

Companionship

חברתית (

ההשתייכות של האדם. כמו כן נבדקו ממדים של

מתן תמיכה ובקשת תמיכה.

שלבי המחלה שנבדקו במחקר היו שלב אבחון

המחלה - המאופיין בהלם ובהתארגנות ראשונית;

שלב מהלך הטיפולים השוטף - המאופיין

בהסתגלות למציאות החדשה; שלב סיום הטיפולים

/ רמיסיה - החלמה מהמחלה וחזרה לשגרה; שלב

חזרת המחלה - שלב הייאוש; השלב הטרמינלי -

תהליך הגסיסה, ושלב האובדן - לאחר מות הילד.

נמצא כי כמחצית מהמשתתפים משתייכים

לשלב המחלה הפעילה, וכשליש מהם לשלב

הרמיסיה. מבין ההודעות העוסקות בתמיכה, יותר

מרבע עוסקות בתמיכה חברתית - סוג התמיכה

השכיח ביותר. סוג התמיכה האינסטרומנטלית

היה בשכיחות הנמוכה ביותר בהודעות שנבדקו.

כמחצית מההודעות עוסקות במתן תמיכה

וכחמישית מהן עוסקות בקבלת תמיכה.

להלן דוגמאות להודעות אשר פורסמו בפורום

בהתאם לשלב המחלה ובהתאם לסוג התמיכה:

שלב אבחון המחלה

ההשערה הייתה שמידת העיסוק בתמיכה

אינפורמטיבית תהיה גבוהה יותר בקרב הורים

בשלב אבחון המחלה של ילדם והתבססה על

ההנחה שהורים הנכנסים לפורום בשלב האבחנה

נוטים לשאול שאלות הנוגעות לסוג האבחנה,

לטיפולים ועוד.

נושא: דילמה.

לילד המקסים שלי גילו סרטן לימפומה לפני

קורסים

2

שבועיים. הרופאים אומרים שנצטרך

של טיפולים ושהמחלה שלו נחשבת ל"טובה"

לעומת המחלות האחרות... היום התחלנו לקבל

את הטיפול הראשון.

אני ובעלי החלטנו בהחלטה משותפת

לשמור על השגרה כמה שאפשר ולשדר

לילדים רוח חיובית.

רציתי להתייעץ עימכם בשאלה האם להקפיד

עם הילד על השלמת החומר והכנת שיעורי

הבית או להניח לו...? בני לא אוהב ללמוד

(בלשון המעטה) וסובל מליקויי למידה חמורים!

כך שגם ככה המצב די קשה...

מה דעתכם?

דווקא המדיה, הנגישה

ונוחה להם יותר ממקורות

תמיכה אחרים (כדוגמת

קבוצות תמיכה פנים אל

פנים), "מזמינה" אותם

להיכנס ולהשתתף