Table of Contents Table of Contents
Next Page  27 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 27 / 64 Previous Page
Page Background

27

2010

אוגוסט

עט השדה

רצוי לחזק התנהגות חיובית וחברית בפייסבוק

כדי להקנות לילדים ערכים חיוביים, למשל -

לפתוח קבוצה שנושאה חיובי (התנדבות, תרומה,

דיון בנושא לימודי וכדומה). אפשר גם לשוחח עם

הילדים, במסגרת הפורמלית או הלא-פורמלית,

על נושאים הנוגעים לשימוש ברשתות חברתיות.

נושאי שיחה אפשריים: מושג החברות, פרטיות,

חשיפה עצמית, אלימות וירטואלית, הצגה עצמית

ברשת לעומת הצגה עצמית במפגש פיזי ועוד. דרך

דיונים אלו אפשר להתמודד עם תפיסות מוטעות,

קיצוניות, ולחזק מידות של אחריות, בגרות וערכים

חיוביים אחרים.

פרשת דרכים: שאלות אתיות

נראה שהשימוש בפייסבוק עצום בממדיו, בעיקר

מתחת לגיל שלוש-עשרה, והוא מדמה מצב של

רתימת העגלה לפני הסוסים. לאחר שהותר לכל

הילדים להשתמש ברשת חברתית זו, ביודעין

או שלא ביודעין, עולה השאלה איך להתמודד

עם המתרחש שם ואם בכלל להתיר להם את

המשך החברות ברשת. ההבנה שהחברות ברשת

החברתית כה משמעותית עבור החברים בה

מדגישה עד כמה מורכבת ההתייחסות למרחב

זה. ילדים החברים בפייסבוק ורואים בכך זירה

חברתית משמעותית, גם אם עדיין אינם בני שלוש-

עשרה, אם ינותקו ממנה עשויים לחוש התערערות

ממשית במצבם בחברתי. עם זאת, זו אינה סיבה

מספקת לאפשר יחסי כוחות אלימים ושיתוף

במידע העשוי להעמיד את הילד בסכנה.

מכאן עולה עוד שאלה: האם ראוי שמבוגר

יהפוך "חבר" של הילד בפייסבוק? ישנם מורים/

מבוגרים אשר מצאו בחברות עם התלמידים/

הילדים בפייסבוק דרך למעקב אחר הנעשה

שם. זו התנהלות בעייתית: ראשית, אין המורים/

המבוגרים "חברים" של הילדים, ולגיטימי שלא

ידעו הכל על המתרחש בעולם הילדים. נוסף על

כך, אם המורה/המבוגר מנהל בפייסבוק כרטיס

פעיל הכולל מידע עליו, הוא הופך לזמין לכל

הילדים ומייצר מפגש שעשוי להיות מביך עבורו.

בכלל, צריך לנסות להבין מה המשמעות של מורה

שנמצא במרחב הווירטואלי של תלמידיו: האם כעת

באחריותו להיות שם לעִתים קרובות כדי לדעת

מה מתרחש? מה קורה אם לא התעדכן בעוד

מועד באירוע אלים שנרקם - האם עליו לשאת

באחריות כבמקרה של אלימות המתרחשת בחצר

בזמן שהמורה אמור להיות שם אך הוא איננו? על

מה עליו להגיב ועל מה לא? יתרה מזאת, מצב

זה עלול לגרום למורים שאינם מעוניינים בחברות

בפייסבוק אי-נוחות כלפי תלמידיהם (אם יש להם

כרטיס פעיל ואם לא). ישנם תלמידים החווים

דחייה כאשר מורה בעל כרטיס בפייסבוק מסרב

לאשרם כחברים. אם כן, אותו חוסר אחידות בין

המורים בהקשר זה מייצר לעִתים

תסבוכות לא קרואות וציפיות

כוזבות.

נראה שלרשתות חברתיות

כדוגמת פייסבוק כוח רב בחיי

הילדים ובני הנוער היום. בכוחן

לרומם, להעצים ולחזק - אך גם

להפיל ולייסר את השותפים בהן.

מערכת החינוך והטיפול מחויבת

לתת את דעתה על דרכים לחזק

התנהגויות חיוביות ולהגיב על התנהגויות

שליליות. כדי להתמודד עם אותן שאלות

שהועלו כאן, חשוב לייצר שיח המגדיר גבולות,

חוקים ודרכי התמודדות, כדי שהמבוגרים ידעו לא

רק להגיב אלא גם לפעול בעוד מועד ובהתאם,

והילדים ידעו מה מצופה מהם, מהם הגבולות ומה

ההשלכות של התנהגותם. רשת פייסבוק משמשת

דוגמה עכשווית אקוטית, אולם "הדבר החדש הבא"

כבר בפתח - כצפוי ברשת האינטרנט המהירה

בחדשנותה. ככל שהמבוגרים יקדימו וינהלו שיח

מגדיר בהקשר זה, כך תהיה הפעולה עקבית

ולא רק בתגובה לאותו דבר חדש המסעיר את

הצעירים; כך לא יחושו המבוגרים שהם נמצאים

צעד אחד מאחורי הצעירים הבקיאים ברשת;

כך יהיו מוכנים ויוכלו לשמש מודל איתן לעבודה

יציבה עם הילדים ובני הנוער, ואלו יראו בהם מי

שאפשר לפנות אליהם.

רשתות חברתיות כדוגמת

פייסבוק כוח רב בחיי הילדים

ובני הנוער היום. בכוחן לרומם,

להעצים ולחזק - אך גם להפיל

ולייסר את השותפים בהן

הפניות ורשימה

ביבליוגרפית מלאה

למאמר זה ניתן למצוא

באתר אשלים

www . ashalim . org . il

רוצה להיות חבר שלי?