Table of Contents Table of Contents
Next Page  26 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 26 / 64 Previous Page
Page Background

26

2010

אוגוסט

עט השדה

מכיוון שרשתות חברתיות בנויות על

אמירת אמת וגילוי פרטים מזהים,

האפשרות שמידע זה יגיע אל

גורמים מפוקפקים (אם בשל חוסר

ידיעה של הילדים כיצד להתגונן

ברשת ואם באמצעות פריצה או

התחזות) יש בו סכנה ממשית.

אמנם ילדים מעל גיל שלוש-עשרה

אינם חסינים מפני סכנה זו, אך בשלב

הראשוני יש לאפשר את החברות ברשת

לאלו שגילם מתאים. אשר לילדים מעל גיל

שלוש-עשרה, חשוב ללמדם להתנהל בחוכמה

ובזהירות כדי למזער סיכונים פוטנציאליים.

=

חובה להגדיר את רמת הפרטיות (הגדרות

הגדרת פרטיות) הניתנת ברשת החברתית. ברירת

המחדל מאפשרת שכל אדם באשר הוא - חבר

ושאינו חבר - יוכל לראות את הפרטים בכרטיס

האישי, את התמונות, את רשימת החברים, את

תוכני ה"קיר" וכדומה, לכן צריך להגדיר שרק

חברים (אלו אשר אושרו כחברים) יוכלו לצפות

בכרטיס על כל פרטיו.

ילדים נוטים לאשר הצעות חברות כדי לצבור

"חברים". ככל שמספר החברים גבוה יותר, רמת

הפופולריות נחשבת גדולה יותר, וידוע כי ילדים

עורכים ביניהם השוואות במספר החברים שצברו

בפייסבוק. כדי שרק "חברים" אשר אומתו כחברים

ומכרים במציאות הפיזית יוכלו לצפות במידע

המתפרסם בכרטיס האישי, יש לדבר עם הילדים

על משמעות המושג "חבר", מהו הרווח וההפסד,

היתרון והסכנה שבאישור אנשים ללא סינון.

חשוב להציב גבולות ברורים בקשר להעלאת

תמונות לרשת החברתית. יש לדאוג שהתמונות

לא תהיינה פרובוקטיביות, ושלא יכללו אנשים

אחרים אשר אולי אינם מעוניינים שתמונתם

תופיע ברשת. העלאת תמונות מגדילה את היכולת

לגנוב זהות. העלאת תמונות של אחרים שלא

בהסכמתם אסורה בחוק. רשתות חברתיות אמנם

בנויות גם על שיתוף תמונות, אך חשוב לדעת כי

התמונות עשויות להגיע גם לגורמים מפוקפקים,

או לחלופין לגורמי אכיפה כגון משטרה וצבא,

ולכן יש לתת את הדעת על התמונות המועלות.

ילדים רבים מפרסמים את התמונות מתוך הרגל.

העלאת מודעותם לפגיעה אפשרית בפרטיות

האחר, לכבוד הדדי ולאופן שהם עלולים להצטייר

אצל גורמים אחרים המביטים בתמונות - כל

אלה יעוררו בילדים תהליך חשיבה אחראי יותר

טרם העלאת התמונות.

כפי שצוין, האפשרות להתחזות ברשתות

חברתית גדולה. על כן כאשר מגיעה הזמנה

)

SMS

לחברות, רצוי להתקשר או לשלוח מסרון (

לאותו חבר ולשאול אם הוא זה המבקש חברות.

אם אין לנער מספר הטלפון של אותו חבר, אפשר

לשלוח אליו - טרם אישורו - הודעה בפייסבוק

השואלת שאלה שרק הוא יכול לדעת את התשובה

עליה. זהו אמצעי זהירות המסייע לוודא כי רק

חברים אכן יאושרו ולא זרים מתחזים.

יש לבחון בזהירות את המידע הנכתב על

ה"קיר" הגלוי לכול. למשל, הזמנה ליום הולדת -

הכוללת ציון מועד ומקום ולעתים גם מספר טלפון,

עדכון על מפגש או על הישארות בבית לבד - כל

אלה עלולים להיחשף גם לעיני "חבר" בעל כוונות

מפוקפקות.

השתלחות אלימה בפייסבוק אינה לגיטימית

בשום אופן. חשוב לדבר על כך עם הילדים ואף

לשקול להכניס את הנושא לתקנון בית הספר

בהתייחסות לאלימות ברשת. מומלץ להדפיס

תכתובת פוגענית או פרטי קבוצות שנאה כעדות

שתאפשר התייחסות לכל המעגלים המעורבים -

לפני שמי מביניהם ימחק את השתתפותו או את

דבריו ובכך יחמוק מכל עונש.

יש לדווח על קבוצות שנאה בפייסבוק. חובה

ליידע את בית הספר ואפשר להעביר את הנושא

גם לטיפול המשטרה. מדובר באלימות לכל דבר

המובילה לפגיעה חמורה בפרט, ואי אפשר לפטור

אותה באמירה שהיא התרחשה ברשת. יש להכיר

בכל המעגלים המעורבים ולטפל בכולם בהתאם.

התייחסות למנהל הקבוצה בלבד אינה מספקת,

ו"התחשבות" במשתתפים בקבוצה הטוענים כי

לא שמו לב לתכנים שבה גם היא אינה מתקבלת.

התוודעות למעשה כזה מחייבת פעולה מערכתית

המלמדת על אחריות חברית, "שומרי סף", ועל

השלכות האלימות ברשת. כמו כן יש ליידע את

ההורים על זכותם לפעול בהקשר זה גם מחוץ

לכותלי בית הספר.

המצב הקיים מחייב התייחסות

ישירה והקניית כלים להתמודדות,

שכן נראה כי האלימות גואה

והפער הדיגיטלי נותר בעינו

מירן בוניאל-נסים