Table of Contents Table of Contents
Next Page  21 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 21 / 64 Previous Page
Page Background

21

2010

אוגוסט

עט השדה

מירן בוניאל-נסים

חברות

לכל שלב התפתחותי יש דפוס מיוחד של חברות

האופייני לו. חשיבות הקשרים החברתיים בחיי

הפרט מתבססת עם כניסתו לבית הספר ומקבלת

החברות

8-7

משמעות יתרה. אצל ילדים בני

11-10

מבוססת לעִתים על נוחיות וכדאיות; בגיל

החברות נבנית על מערכת נורמות משותפות;

בגיל ההתבגרות נרקמת החברות סביב אמון הדדי,

הבנה ואמפתיה. על פי הגדרה מילונית, חברות

היא רעות, ידידות, היינו - היכרות כלשהי המייצרת

קשר ערכי של מחויבות, אכפתיות, עניין בין פרטים.

אפשר לשער כי בשתי ההגדרות התייחסו לחברות

המבוססת על היכרות במציאות הפיזית, אולם

השימוש העולה באינטרנט ובתוך כך ברשתות

חברתיות מאתגר את המושג המסורתי "חברות".

אמנם ברשת החברתית התקשורת נעשית לרוב

עם מכרים מן המציאות הפיזית ובבסיסה הצורך

בשמירת קשר, אך שלא כבמציאות הפיזית

המוכרת, שיש בה מעגלים שונים של חברויות,

ברשת החברתית תחת מושג ה"חברות" נמצאים

יחדיו חברי נפש עם זרים ומכרים אקראיים עם

עמיתים מזה שנים. כולם נחשפים לאותו המידע,

ולכולם בדרך כלל זכויות שוות.

הרשת החברתית פייסבוק

) היא רשת

www.facebook.com פיי

סבוק (

חברתית חינמית המאפשרת שיתוף עם כל מי

שחבר בה. חברות ברשת זו מחייבת פתיחת כרטיס

שבאמצעותו אפשר לאתר חברים אחרים ברשת

בעלי מכנה משותף כלשהו (בדרך כלל - היכרות

מוקדמת). האתר מעוצב באופן נוח ונגיש לשיתוף

מידע עם כל מי שהמשתמש רוצה לשתף. ככל

שבעל כרטיס ירבה בפרטי מידע על אודותיו (שם

מלא, מקום מגורים, שם בית הספר, תאריך לידה,

יחידה בצה"ל, השתייכות לתנועת נוער, פרטי

השכלה וקריירה ועוד), כך ייקל על אחרים לאתרו

רוצה להיות חבר שלי?

על חברות ואלימות בקרב ילדים

ובני נוער בפייסבוק

,

ד"ר מירן בוניאל-נסים

מרצה וחוקרת בתחום

הפסיכולוגיה של האינטרנט

מה קורה כאשר חברות הופכת לשאלה של אישור בפייסבוק?

כאשר רמת המקובלות נמדדת במספר החברים בפייסבוק?

כיצד אלימות באה לידי ביטוי ברשת והאם היא "כואבת" כמו אלימות במרחב הפיזי?

מה תפקידה של המערכת המשפחתית והחינוכית בהתמודדות עם אירועים ברשת חברתית באינטרנט?

שאלות אלו ואחרות עולות נוכח ריבוי מקרים של אלימות בקרב ילדים ובני נוער, החל מהכיתות הנמוכות

של בית הספר היסודי, ברשתות חברתיות כדוגמת פייסבוק, שם הם הופכים לבריוני רשת או, לחלופין,

לקורבנות. במאמר זה תיבחן הזירה החברתית - פייסבוק - במטרה להעריך את משמעותה הן בעיני הילדים

המשתמשים בה והן בעיני מערכת החינוך הניצבת אובדת עצות אל מול האלימות הגואה בה. דוגמאות

שונות שזורות במאמר לצורך המחשה; אלו שאובות מתוך מקרים אותנטיים אשר הובאו לידיעת המחברת

לצורך קבלת ייעוץ והכוונה. במאמר נבחנות גם דרכים אפשריות להתמודדות עם תופעות שונות ברשתות

חברתיות, ברמת המניעה וההתערבות.