Table of Contents Table of Contents
Next Page  20 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 20 / 64 Previous Page
Page Background

20

2010

אוגוסט

עט השדה

אם כן נראה כי השימוש הרב

שעושים בני הנוער במסרים

מידיים נועד למעשה להשלים

את האינטראקציה עם קבוצת

השווים, והוא תופס מקום חשוב

בחוויה של המתבגר

זמינה, נוחה ולגיטימית. באמצעות המסרים

המידיים הם יכולים לשמור על פרטיותם, לחשוף

את מצוקותיהם ולשתף ברגשותיהם הכמוסים

ביותר, מבלי שמישהו ידע על עצם קיומה של

השיחה ועל תוכנה. יתרון זה מוביל רבים

מהם להשתמש במסרים המידיים,

לא רק ככלי לקביעת תכניות פא"פ

והעברת מידע, אלא גם ככלי

לתמיכה דיסקרטית מחברים או

מידידים שהסיטואציה הבית-

ספרית אינה מאפשרת שיח

כזה אִתם - אם משום שנושא

השיחה אינו עולה בקנה אחד

עם ציפיותיהם של החברים ואם

משום שבסביבה הפיזית המתבגר

לא יזכה בלגיטימציה לפנות אליהם

לתמיכה. עם זאת, השימוש התדיר

בכלי זה על יתרונותיו השונים והתפוצה

הרחבה שהוא זוכה לה הוביל מתבגרים

רבים להיעזר בפרטיות שמאפשרים המסרים

המידיים גם למטרות שלילות, כגון הצקות

והעצמת סכסוכים.

מסרים מידיים - השלכות

מעשיות

המערכת ניצבת לפני אתגר מורכב של התמודדות

עם האינטראקציה המקוונת מחוץ לשעות בית

הספר. כיוון שאינטראקציה זו משפיעה ישירות

על הלך הרוח בכיתה, על אנשי המקצוע לקחת

לידיהם את המושכות ולהוביל תכנית חינוכית

שתפחית את האלימות והתלהטות הרוחות ותלמד

את המתבגרים לשלוט בכעסיהם. תכנית כזאת

יכולה לצאת לפועל רק לאחר שצוות בית הספר

יהיה ער להשלכות של התקשורת המקוונת ולא

יירתע מלהתערב גם באינטראקציות שמקורן

מחוץ לשעות בית הספר.

על הצוות החינוכי לאפשר בשעות ייעודיות (כגון

שעת מחנך או שיעור חינוך) שיח פתוח שיאפשר

לתלמידים לחשוף אירועים מלמדים שחוו

בתקשורת מקוונת באמצעות מסרים מידיים. כמו

כן יש ללמד את המתבגרים על התנהלות חברתית

מושכלת במרחב המקוון ועל אחריות אישית

וחשיבותה במרחב הסייברספייס. חשוב להבהיר

להם את ההשלכות של התנהגות משולחת רסן

ולספק להם כלים לאיפוק ולהבלגה, שכן התנהגות

חברתית היא התנהגות נלמדת, ומכיוון שכך - יש

לייחד זמן וללמדה. לנושא זה משנה חשיבות

כאשר מדובר בנוער בסיכון: לתכנים החיוביים

המועברים בבית הספר יש שם לעִתים חשיבות

גדולה יותר מאלו המוקנים בסביבה הביתית. על

הצוות הטיפולי להדריך את המתבגרים כיצד

לנהוג במקרה של הצקות ואיומים שנעשים

בפרטיות באמצעות מסרים מידיים על ידי חברים

או מכרים. מתפקידם של אנשי המקצוע ליזום

סדנאות חווייתיות שבהן המתבגרים יידרשו להיות

פעילים, ינסחו כללים ברורים לשיח ראוי וכן יתנסו

בשליטה בכעסים ובאמוציות קיצוניות - הן תחת

מעטה הריחוק באינטרנט והן בסביבה הפיזית.

עם זאת, כיוון שהשיחות המקוונות באמצעות

מסרים מידיים יכולות לתרום רבות לרווחתם של

המתבגרים, אנשי הטיפול יכולים לנסות לעודד

באמצעותם שיח פתוח. חוויה חיובית המובלת

על ידי מבוגר מלמדת ומחזקת דרכי התנהגות

נאותות, והפנמתה יכולה להביא לידי שיפור

ניכר ביכולות החברתיות של בני הנוער ולעלייה

ברווחתם הנפשית, וכך פחות עימותים מקוונים

יוקצנו ויהפכו להיות פיזיים בבית הספר.

על המערכת הבית-ספרית להכיר בכך שהיא

אינה יכולה להגביל את תחום אחריותה לשעות

שהמתבגר שוהה במסגרתה, שכן יש קשר הדוק

בין התנהגותו של התלמיד בבית הספר לבין

החוויות החברתיות שהוא חווה טרם הגיעו לבית

הספר. מסיבה זו על הצוות להכיר ולהבין את

המרחב המקוון על האינטראקציות הבין-אישיות

הנוצרות בו, על יתרונותיו וחסרונותיו, ולהיות מסוגל

להדריך ולכוון את המתבגר לשימוש מושכל

ואחראי ברשת.

לסיכום, לשימוש במסרים מידיים בקרב מתבגרים

יתרונות רבים וחשובים. השיחות מתבצעות

בפרטיות מרבית והן מאפשרות יצירת קשרים

עם בני המין השני ללא חשיפה חברתית העלולה

לגרום מבוכה ואי-נוחות. ביכולתן של השיחות

להוביל לאינטימיות רבה ולשחרור, ולתרום בכך

לעלייה ברווחה הנפשית של המתבגר בתקופה

התפתחותית שאינה קלה כלל, תקופה שבה הוא

חש בלבול, מבוכה ובמידת מה - בדידות. על

ההורים לאפשר את השיח הזה בתוך קבוצת

השווים כדי להקל, ולו במעט, את מצוקותיו של

הצעיר. עם זאת, השימוש הדו-קוטבי בכלי מצריך

היערכות כוללת הן מצד ההורים והן מצד מערכת

החינוך פעמים רבות נאלצת להתמודד עם תוצרי

השיחות הללו. חשוב ששני הגורמים הללו יפעלו

בתיאום ויקפידו על הקניית ערכי חברות ושימוש

מושכל בכלי האינטרנט. חשוב להבהיר לבני

הנוער את ההשלכות של הסרת עכבות מקוונת

שלילית, להעניק להם כלים להתמודד אִתה וכן

ללמד שיח ראוי והוגן - כפי שחשוב ללמד ערכים

הומניטריים בסיסיים אחרים במסגרת תכנית

הלימודים והחינוך הביתי.

הפניות ורשימה

ביבליוגרפית מלאה

למאמר זה ניתן למצוא

באתר אשלים

www . ashalim . org . il

מיכל דולב-כהן