Table of Contents Table of Contents
Next Page  19 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 19 / 64 Previous Page
Page Background

19

2010

אוגוסט

עט השדה

ב'

א'

א':

XXX

אני לא מאמינה שהלכת בסוף לישון אצל

במקום אצלי! למה שיקרת לי? הבטחת!

ב':

נו מה הקטע שלך? אני לא חייבת לך הסברים

על כל דבר! יא אללה איתך, כל שטות את

נופלת עליי! חלאס כבר!

א':

נופלת עלייך??? י'זונה אין בעיה! אל תדברי

איתי יותר בחיים שלך ותחזירי לי את כל

הבגדים שהבאתי לך! ...

שהוצגה בדוגמה אפשר להבחין בתגובותיה של

המתבגרת בביטויים של עזרה לזולת ובהתנהגות

פרו-חברתית - תופעה חיובית האופיינית להסרת

עכבות.

בזכות הסרת העכבות המתבגר מרשה לעצמו

להיחשף ולהציג את חולשותיו ומצוקותיו, ואכן

נמצא כי במרחב המקוון אנשים נוטים להיחשף

יותר משהיו עושים זאת בסביבה הפיזית, והם

חושפים רגשות, מחשבות, מאוויים ושאיפות

כמוסות. ממצא מעניין אחר הוא שאלו הנחשפים

ברשת חשים פחות פגיעים ורגישים עקב החשיפה

בהשוואה לתחושה עקב חשיפה עצמית פא"פ.

הסרת העכבות המתרחשת במרחב האינטרנטי

עלולה להוביל גם להתנהגויות שליליות. מריבות

המתרחשות לפרקים בין חברים או ידידים

מאופיינות בעוצמות גבוהות יותר כאשר הן

מתנהלות בחסות האינטרנט. דוגמה לכך אפשר

לראות במריבה הזאת:

בדוגמה זו אפשר להבחין בהידרדרות המהירה

לגידופים ולקיצוניות, שכן אפקט הסרת העכבות

עלול להוביל לביטוי התנהגותי שונה מזה המוצג

בסביבה הפיזית וקיצוני יותר.

מריבות כאלו, המתפתחות במהלך שיחה

מקוונת ומעוררות רגשות ויצרים, זולגת תכופות

גם לעולם הפיזי, והן ממשיכות מאותה הנקודה

שבה הופסקה השיחה המקוונת כששני

המתבגרים נפגשים פא"פ בבית הספר. הבעיה

היא שבמעבר מהמרחב הטקסטואלי אל

המרחב הפיזי הגבולות מיטשטשים בעוד

היצרים מתלהטים ורמת התוקפנות עולה.

התכתשויות אלו טעונות מאוד, אך כיוון

שצוות בית הספר אינו ער לכך

ששני הצדדים נתונים למעשה

בעיצומו של תהליך אלים, הוא

אינו מנסה לנטרל את האלימות

מבעוד מועד והוא נחשף

אליה רק לאחר התפרצותה.

מ', תלמיד תיכון, מספר על

שגרה: הוא רב עם חבריו

לכיתה באמצעות המסרים

המידיים שבפלטפורמת

הפייסבוק בשעות אחר

הצהריים, וההמשך הוא

במפגשים אלימים למחרת

בבית הספר. גם ג' מספרת

שחברותיה לכיתה מציקות

לה באמצעות המסרים המידיים.

הרשת החברתית המקוונת שבני

הנוער אימצו בחום וכבר הפכה לחלק

בלתי נפרד מעולמם הפיזי מציגה פעמים

), אך מאחורי

wall

רבות חזית נעימה על ה"קיר" (

הקלעים היא מאפשרת התלהמות נטולת עכבות

באמצעות מסרים מידיים שאינם גלויים לכול

ואינם נשמרים באופן אוטומטי. חיזוק לכך אפשר

לראות מעת לעת על "קיר" של מתבגר שקובע

עם חבריו לדבר באמצעות מסרים מידיים על

נושאים אישיים. לדוגמה, נ' כתבה על ה"קיר"

שלה: מתי היא נהפכה לכזאת בלתי נסבלת,

חברה ענתה לה: מי? ובתגובה כתבה נ': חח

בטח שאני אכתוב את זה כאן. החברה ענתה:

קיצור למסנג'ר,

=

אז למה את לא במסן? (מסן

תוכנה נפוצה למסרים מידיים), ונ' כתבה: כי לא

הספקתי להתחבר. שניה. השיחה הגלויה על הקיר

הסתיימה והיא הופכת להיות שיחה פרטית.

אם כן נראה כי השימוש הרב שעושים בני הנוער

במסרים מידיים נועד למעשה להשלים את

האינטראקציה עם קבוצת השווים, והוא תופס

מקום חשוב בחוויה של המתבגר. בני הנוער,

הזקוקים בתקופת גיל זו לתמיכה רגשית, לחיזוק

ולעצה מקבוצת השווים, מצאו חלופה זולה,

בסביבת הסייברספייס הוא נוטה

להיות גלוי יותר, לחשוף רגשות,

פחדים ומשאלות כמוסות. חשיפה

זו עשויה להוביל להתנהגויות

חיוביות כגון אלטרואיזם ועזרה

לזולת, אך גם להתנהגויות שליליות

כגון התלהמות, תוקפנות ובריונות

שיחות במסרים מידיים בין מתבגרים: יתרונות, חסרונות ומה שביניהם