Table of Contents Table of Contents
Next Page  15 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 15 / 64 Previous Page
Page Background

15

2010

אוגוסט

עט השדה

- לתקשורת בין-אישית

הייררכייה וסמכות

ושיתוף הדדי במרחב האינטרנט מאפיינים שונים

מאלה של המסד שעליו עומדות הייררכייה

וסמכות במרחב הפיזי בכלל ובבית הספר בפרט.

השימוש במרחב האינטרנט לתקשורת בין מורים

לתלמידים יכול לספק למורה הזדמנות להיות

נגיש יותר לתלמידיו, לתקשר אִתם ישירות ובכנות,

ובכך לקיים אִתם שיח משמעותי ואפקטיבי.

אבל במקום שהגבולות בו מטושטשים נדרשת

הקפדה יתרה כדי לשמור עליהם. המעבר משיח

אפקטיבי לשיח בנושאים לא רלוונטיים ואף לא

הולמים עלול להיות פחות מורגש. גם הנגישות

למידע אישי ורגיש קלה יותר. נדרשת הקפדה

רבה וערנות כדי להבטיח שהקשר לא יידרדר

לקשר שאינו הולם מערכת יחסים בין מורים

לתלמידים ושלא ייחשפו פרטי מידע אישיים

ופרטיים שאינם רלוונטיים לקשר מסוג זה.

בתלונה ששלח הורה זועם נאמר שאחד המורים

הציע לתלמידה חברות בפייסבוק; בבירור עלה

כי כוונותיו של המורה היו טובות, אך הדבר עורר

את חשדם וכעסם של ההורים. בכמה מקרים

הגיעו תלונות על חשיפת מידע אישי של מורים

בפייסבוק לפני תלמידים: תצלום של המורה

בבגד ים, העדפותיו המיניות של מורה ועוד.

ניצול ההזדמנויות לשיח משמעותי, מתוך הצבה

של גבולות ושמירה עליהם במרחב האינטרנט,

הוא משימה מסוג חדש. משימה זו כרוכה

בפיתוח מודעות להשתמעויות, ידע וכלים הולמים

להתנהלות מושכלת, כגון הגדרת פרטיות,

ובהבהרה והגדרה של אופי הקשרים ומטרתם בין

מורים לתלמידים בשיתוף כל השותפים - מורים,

הורים ותלמידים.

התערבויות קיימות וכיוונים

לפיתוח

לנוכח מציאות זו, אחת המשימות המרכזיות שלנו

בשפ"י היא לבחון מחדש ולעדכן את הפרקטיקה

המקצועית ואת ההתערבויות החינוכיות - לקידום

מיטביות ולמניעת התנהגויות סיכון כך שיתאימו

ויהיו רלוונטיים גם למצבי החיים של הילדים

במרחב האינטרנט.

בהיותנו אנשי מקצוע, עלינו קודם כול ללמוד

ולהכיר נושא זה. בשפ"י מקיימים תהליכי למידה

בהשתתפות מומחים מהאקדמיה ומהשדה,

במטרה לחשוף את אנשי המקצוע, הפסיכולוגים

החינוכיים והיועצים החינוכיים, למידע עדכני

הקשור במאפיינים התרבותיים והפסיכולוגיים של

האינטרנט ובדינמיקה הייחודית שנוצרת, ולקיים

דיון בשאלות ובדילמות המתעוררות.

מתוך דיונים אלה עולות עוד סוגיות הדורשות

התייחסות, כגון החברות המסורתיות בעידן של

השטחת הייררכיות וחשיפה למידע, ההשלכות

של היפוך התפקידים בין הדורות בכל הקשור

לאינטרנט, יחסי מורה-תלמיד במרחב האינטרנט,

אתיקה מקצועית בהקשר של ייעוץ ברשת ועוד.

נוסף על כך עולה צורך להכיר את הנושא גם

מזווית הראייה של תלמידים, של הורים ושל אנשי

חינוך, ולשמוע מה מעסיק אותם, מה מטריד אותם

ולמה הם זקוקים. לשם כך התקיימו כמה קבוצות

מיקוד עם תלמידים ומתוכננות קבוצות

מיקוד גם עם הורים ועם יועצים חינוכיים,

פסיכולוגים חינוכיים וצוותי חינוך.

התכנית "כישורי חיים" ותכניות

מניעה בנושאים כגון פגיעות

מיניות, אובדנות, אלימות

ושימוש בחומרים מסוכנים

כוללות היום כמה יחידות. אלה

עוסקות במרחב האינטרנט

בסוגיות כגון אתיקה ברשת

והפעלת שיקול דעת, קרבה

וירטואלית, זהות והתחזות

ברשת, מקומם ותפקידם של

חברי קבוצת השווים כשומרי

סף וסיוע והסתייעות ברשת.

התערבויות אלה מכוונות לכלל

התלמידים, בהתאם לגיל ההתפתחותי,

והן כוללות פיתוח מודעות ולמידת כישורים

תוך-אישיים ובין-אישיים להתנהלות מיטבית

בשגרה ובמצבי סיכון.

גובשה גם מדיניות הקשורה לשימוש בטלפונים

ניידים בבית הספר ולצילום ללא רשות, ונוסחו

הנחיות להתנהלות במצבים של פגיעה בתלמידים

ובמורים באמצעות האינטרנט. הנחיות אלה

פורסמו לכל בתי הספר בחוזר מנכ"ל .

לנוכח התרחבות השימוש באינטרנט בשגרה

היומיומית והתגוונותו המתמדת, ברור שאין די

במענים הקיימים. יש צורך לגבש התייחסות רחבה

לשגרה יומיומית במציאות המשולבת של מרחב

פיזי ומרחב אינטרנטי, התייחסות גם להיבטים כגון

התפתחות אישית, גיבוש זהות, חברות, תקשורת

בין-אישית, התמודדות עם מצבי לחץ ושינוי, קשר

מורים-תלמידים וקשר הורים-ילדים.

בימים אלה נעשה מהלך של עדכון והרחבה של

תכניות ההתערבות, בחבירה לעוד אנשי מקצוע

במשרד החינוך ומחוצה לו ובשיתוף תלמידים

והורים.

עוד מהלך שעומד לצאת לדרך הוא הוספת כלים

לייעוץ ולהדרכה באמצעים מקוונים לסל הכלים

שלנו.

בשל השינויים התדירים הרבים שמתרחשים

במרחב האינטרנט נראה שאנחנו עומדים לפני

תהליך למידה והתעדכנות מתמשך ומתחדש

שיהפוך לדרך חיים.

הפניות ורשימה

ביבליוגרפית מלאה

למאמר זה ניתן למצוא

באתר אשלים

www . ashalim . org . il

בני הנוער במרחב האינטרנט

לנוכח מציאות זו, אחת

המשימות המרכזיות שלנו

בשפ"י היא לבחון מחדש

ולעדכן את הפרקטיקה

המקצועית ואת ההתערבויות

החינוכיות - לקידום מיטביות

ולמניעת התנהגויות סיכון

כך שיתאימו ויהיו רלוונטיים

גם למצבי החיים של הילדים

במרחב האינטרנט