Table of Contents Table of Contents
Next Page  13 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 13 / 64 Previous Page
Page Background

13

2010

אוגוסט

עט השדה

בני הנוער במרחב האינטרנט

ולהציג פרטים - כגון כינוי, תמונה, דברים שאוהבים,

חוזקות וחולשות - כרוך בהתבוננות פנימית אל

הנטיות, הרגשות, השאיפות והרצונות.

- "גמאני שונא שמעשנים לידי", "איזה

השפעה

משקה אלכוהולי תשתה היום?" "גמני חושב

שצריך לשרוף את בית הספר", "גם אני שונא

את המורה להיסטוריה", "גם אני שונא לצאת

ממבחן מאושר ולגלות שעשיתי טעותתתתתתתת"

- הדגמה קטנה של קבוצות בפייסבוק. בחלק

מקבוצות אלה ניכרת אווירה הומוריסטית ובחלקן

רוח מרדנית גלויה, ולרובן עשרות, מאות או אלפי

חברים שהצטרפו או הצביעו "לייק". ההשתתפות

ברשתות חברתיות, במשחקים שיתופיים וכדומה

מזמנת חשיפה לפעילות של אופנות חברתיות, של

מרד ושל שנאה, לצד פעילויות פנאי נורמטיביות

ותרומה לחברה, ויש גם חשיפה לסיפורי חיים

אישיים. הן הנוכחות הפעילה והן הנוכחות הסבילה

במרחבים אלה מעניקה להם יכולת השפעה

שבמרחב הפיזי קשה יותר להשגה. נוצרת חשיפה

להשפעות מסוגים שונים, לעִתים מיטיבות ותומכות

ולעִתים כאלה שנובעות מניצול לרעה של התכנים

שנחשפו. להשפעות אלה פוטנציאל לעצב עמדות

והתנהגויות של בני נוער - במישרין ובעקיפין.

אין ספק שמרחב הפעולה של הילדים שינה

צורה והוא נתון בהתגוונות מתמדת. מצבי החיים

הנוצרים במרחב זה שונים מאלה שהיו מוכרים

לנו לפני כמה שנים. התנהלות מיטבית במציאות

זו דורשת פיתוח מודעות וכלים מתאימים בהלימה

לשלבים ההתפתחותיים של הילדים.

בתכנית הקיימת לפיתוח כישורי חיים נלמדים

כישורים לניהול עצמי, לניהול קשרים בין-אישיים,

לפתרון בעיות ולהתמודדות במצבי לחץ. האם נוכל

להסתפק בידע שבידינו על הכישורים הנדרשים

לחיים במרחב הפיזי בבואנו להקנות כישורי חיים

במרחב האינטרנט?

הדינמיקה התוך-אישית והבין-אישית המוכרת לנו

במרחב הפיזי אינה זהה לזו שבמרחב האינטרנט.

דינמיקה חדשה זו מולידה צרכים חדשים שאינם

נשארים בתחום המרחב האינטרנטי אלא צובעים

את כל תחומי החיים גם במרחב הפיזי. צרכים

אלה מתעצמים ומתרחבים לנוכח הפער הדיגיטלי

בין מבוגרים לילדים.

הסתכנות ופגיעה

מצבי סיכון שזורים בתוך שגרת היום-יום, ולצד

התנהגויות מיטיבות יש התנהגויות של הסתכנות

ופגיעה. מצבים שיש בהם מרכיבים של ניכור, כעס,

תסכול וכאב, בתוך מרחב שמטבעו מכיל מרכיבים

רבים של עמימות וחוסר וודאות, מגבירים הן את

חוויית הפגיעה וההשפלה והן את הפיתוי לסיכון

עצמי ולפגיעה באחר.

במרחב האישי והבין-אישי ובתרבות

שנוצרה באינטרנט גם מושגים

שקשורים להסתכנות ופגיעה נראים

לפעמים שונים ומבלבלים:

- במרחב שבו הכול

גבולות

פתוח, זמין ונגיש, סימני הגבולות

החיצוניים מיטשטשים או נעלמים

ואינם נראים לעין, וכך נדרשת הסתמכות

יתר על הגבולות הפנימיים. אבל גם אלה

מיטשטשים או נעלמים לחלוטין בשל הסרת

העכבות, וזה בולט יותר אצל בני נוער שבודקים

את הגבולות הקיימים ואצל ילדים צעירים

שמלכתחילה הגבולות הפנימיים האלה עדיין

אינם מעוצבים אצלם. טשטוש זה, בתוספת

נוכחות אנונימית של צופים ואשליית המשחקיות,

מרחיב את מעגל המסתכנים והפוגעים. במצב זה

עשוי להיות פיתוי להתנסות בהתנהגויות שמצד

התוצאה היא שנוצרת תרבות

אחרת, נוספת, שבה מושגים

מוכרים - קרבה, אינטימיות,

מרחב ציבורי, חברות ועוד -

לובשים לבוש אחר ומתקשטים

בעיטורים חדשים

...הרגשות

שלי, דברים

שקרו לי

שחוץ מכם

אף אחד לא

ידע עליהם...

איבדתי את

התמימות

שלי...