Table of Contents Table of Contents
Next Page  10 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 10 / 64 Previous Page
Page Background

10

2010

אוגוסט

עט השדה

יש חשיבות רבה ללמידה

ולהתעדכנות בתרבות

האינטרנט בקרב אנשי

מקצוע, משום שמי שאינם

מבינים את השפה, על

הקודים ההתנהגותיים

והתכנים שמייצרים בני הנוער

ברשת, הופכים ללא רלוונטיים

עבורם ואינם יכולים לבוא

לעזרתם בעת הצורך

כאשר התהליך לקוי, ייתכנו שלושה טיפוסי

תגובה של המהגר: תלותיות וחוסר

אוטונומיה, אגרסיביות וחוסר רצון ללמוד

ולהתאים, פסיביות וחוסר עניין. בהיבט

של תרבות האינטרנט, מהגר כזה

מוותר על השימוש באינטרנט.

) הגדיר כמה

1999(

אנדרסון

תהליכים המתרחשים אצל

המהגר המתאים עצמו לתרבות

חדשה. המהגר לומד מעבר

לתהליך למידה פשוט ומשתמש

בכלים להסתגלות המתעוררים

עם המוטיבציה על פי מטרות היעד

והמכשולים שבדרך. אימוץ התרבות

דורש קבלה. האדם נדרש להסתגל

בשלוש קטגוריות: שינוי בערכים, בעמדות

ובאמונות בין התרבות הישנה לתרבות

החדשה. שינוי זה יוצר לחץ בעקבות איבוד המוכר

) של האדם.

self

והאהוב שהגדיר את העצמי (

התמודדות חברתית עם קבוצה לא גמישה,

במקרה זה - מתבגרים וילדים שאינם מכירים

את התרבות שממנה באו המבוגרים, מגבירה את

תחושת האבדה והגעגועים למה שהיה: למשחקים

"של פעם" ולתקשורת פנים אל פנים. למבוגרים

העובדים עם ילדים חשוב להכיר את האינטרנט,

מכיוון שעבור ילדים אינטרנט איננו סביבת עבודה

אלא סביבת חיים: מה שקורה שם הוא אמִתי ולא

הדרך הטובה ביותר להכיר את האינטרנט

וירטואלי.

היא לגלוש, ונכון להיום - להירשם לרשתות

.

החברתיות, להתנסות ולהכיר את התרבות מקרוב

אנדרסון ציין כמה תהליכים המתרחשים בעת

היקלטות בתרבות חדשה. תהליכים אלה מובאים

להלן, בצירוף דרכי התמודדות שיסייעו למהגר

הדיגיטלי להתאים עצמו למרחב האינטרנטי.

: הדגמת תהליך קליטה של מהגר על פי אנדרסון

6

איור

דיסוננס קוגניטיבי מביא למוטיבציה

התקלות בקשיים

איתור דרכי פעולה

הסתגלות

אי הסתגלות

איתור דרכי פעולה להתמודדות עם קושי

למידה:

בלמידת קודים להתנהגות. ברשתות חברתיות,

בלוגים ותקשורת מסוגים שונים יש צורך בלמידה

של דרכי תגובה מתאימות ומקובלות, סגנון דיבור

ושפה מקובלת, ונדרש איתור מקורות לעזרה

בתפעול יישומי אינטרנט שונים ובפתרון בעיות

טכניות.

האדם המסתגל מרגיש זר

יחסי אורח-מארח:

), הרגשה שכרוכה באי-נוחות. בין

outsider

(

המבוגר) יש פער

=(

הצעיר) לנקלט

=(

הקולט

משמעותי באימוץ התרבות. על הזר, כמיעוט של

אחד, להתאים לפחות למאפיינים הבולטים של

התרבות כדי להרגיש בנוח. על ה"מארח" לשנות

את התייחסותו ל"אורח" כדי להקל את הסתגלותו.

הדרך הנכונה והמהירה ביותר להכיר את התרבות

היא ללמוד אותה מהילדים ובהתנסות - באמצעות

שאלות, גלישה משותפת וגלישה עצמאית.

שלא כבחיים שמחוץ למרחב הדיגיטלי, כדי לא

להיפגע די במעט זהירות, וגם עליה אפשר ללמוד

באינטרנט.

קליטה היא פעולה מעגלית, מתמשכת

תהליך ההסתגלות כולל עימות

ואינטראקטיבית:

והתמודדות עם מכשולים באינטראקציה בין

האדם לסביבה לאורך זמן. בחלק זה של התהליך

יש חשיבות גדולה למוטיבציה ולאורך הרוח של

המהגר. אלה יאפשרו לו למידה מתמשכת כדי

שיוכל להרגיש בנוח בתרבות החדשה ולהציב

לעצמו יעדים חדשים, במקום אלה שוויתר עליהם

ב"ארץ המוצא". מוטיבציה ואורך רוח יאפשרו

למהגר ולחברה הקולטת הרגשה נוחה, ובמקרה

של תרבות האינטרנט - יעדים אלה בחברה

המערבית הם ערך וסמל לקִדמה וחדשנות.

בהיותנו מבוגרים אנחנו מרגישים לעִתים קרובות

כאורחים באינטרנט (במקרה הטוב) או שיש בנו

התנגדות לצורך בהגירה לתרבות זו (במקרה

הפחות טוב). אין להתפלא על כך, שכן האינטרנט

הוא תרבות של צעירים. למרות הרתיעה והחששות

המלווים כל קבוצת מהגרים, חשיבותה של היכרות

מעמיקה עם תרבות האינטרנט היא אכן עצומה.

חשיבות זו עולה עשרות מונים כאשר מדובר

באנשי מקצוע מתחומים הנושקים לנוער ולטיפול

בו. אנשי מקצוע - מחנכים, פסיכולוגים, עובדים

סוציאליים ועוד - מצווים להכיר את התרבות הזו

כיוון שהיא בעלת משמעות גדולה מאוד בחיי

הנוער: זוהי סביבת חייו, הסביבה המרכזית שבה

מתרחשים אירועים מקדמים ומסכנים כאחד עבור

כל ילד שנמצא בה. יש חשיבות רבה ללמידה

ולהתעדכנות בתרבות האינטרנט בקרב אנשי

מקצוע, משום שמי שאינם מבינים את השפה,

על הקודים ההתנהגותיים והתכנים שמייצרים בני

הנוער ברשת, הופכים ללא רלוונטיים עבורם ואינם

יכולים לבוא לעזרתם בעת הצורך.

צביה אלגלי

הפניות ורשימה

ביבליוגרפית מלאה

למאמר זה ניתן למצוא

באתר אשלים

www . ashalim . org . il