Table of Contents Table of Contents
Next Page  8 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 8 / 64 Previous Page
Page Background

8

2010

אוגוסט

עט השדה

כמה מילים על הבניה

חברתית של טכנולוגיה

טכנולוגיה איננה מתפתחת בריק - היא חלק

מההתפתחות החברתית, ואף שהאינטרנט הוא

סביבה טכנולוגית, התפתחות היישומים והיכולות

שלו מתהווה במשא ומתן בין הגולשים לבין

המענה שהטכנולוגיה מספקת. לדוגמה,

יישומי תקשורת, כגון תוכנות למסרים

מידיים וצ'טים, משמשים לבני נוער

תחליף לטלפון, ואילו בעבור מבוגרים

הטלפון הוא עדיין כלי התקשורת

העיקרי. לכל קבוצה חברתית

שעבורה האינטרנט רלוונטי יש

פרשנות/יישום (באנגלית המילה

) משלה

interpretation

היא

לטכנולוגיה: עבור מבוגרים

אינטרנט הוא כלי לקריאת

חדשות, איתור מידע וניהול כספים,

ואילו עבור ילדים האינטרנט הוא

כלי לתקשורת, משחק, פיתוח

תחביבים ועוד. ביקר ופינץ' פיתחו את

מודל ההבניה החברתית של טכנולוגיה

המראה כיצד התפתחות של מוצר טכנולוגי

היא תוצאה של הפרשנות שנותנת לו כל קבוצה

חברתית רלוונטית. לפי המודל שלהם, "גמישות

פרשנית" מוליכה להתפתחות יישומים שונים

של המוצר. באינטרנט המפגש בין הקבוצות

השונות, ילדים ומבוגרים, הוא מפגש בין-תרבויות

ולא רק מפגש בין הצרכים והשימושים השונים

מהטכנולוגיה.

מה קורה במפגש של

המהגרים עם התרבות

החדשה?

דפוסי הגלישה של מבוגרים מעידים על שימוש

באינטרנט לצרכים "של פעם": מקור מידע וכלי

לאספקת שירותים. פעולות אלה מצריכות למידה

חדשה אך במידה מוגבלת, הן אינן מחייבות רכישת

שפה ודפוסי תקשורת אלא הפנמה של כלים

טכניים הדומה להתמודדות עם תפעול מכונת

כביסה חדשה, מזגן, שלט וכדומה. מבוגרים שהם

בעלי ניסיון ומודעות לערכים ולנורמות של מוסר

חוששים לפרטיותם באינטרנט, אך הם יודעים

פחות טוב מצעירים כיצד להגן על עצמם מאובדן

פרטיות ומתופעות של אלימות באינטרנט, גנבת

. חיי העבודה מחייבים

6

זהות, התחזות וכיוצא בזה

מהגרים דיגיטליים לאמץ את האינטרנט ככלי, אך

הם אינם דוברים "אינטרנטית" שוטפת. יש בהם

על פי מחקר שיפורסם בקרוב, דיווח בעיתון הארץ

6

http :// www . haaretz . co . il / captain / .

25/5/2010

מיום

spages

/1170412.

html

שהחליטו שהם נשארים בתרבות הישנה: הם

ממלאים טפסים ידניים, מדפיסים את סדר היום

ומתקשרים כדי לאחל חג שמח, הם מתכתבים

בדוא"ל בסגנון רשמי אף שהקוד אינו מחייב זאת

ומרימים גבה בתימהון כאשר הם עדים לשיחה

כזאת (יש לקרוא מלמטה למעלה):

שיחה זו, אילו התנהלה בין מהגר דיגיטלי ליליד

דיגיטלי, הייתה מתפרשת אצל המבוגר כחוצפה

ואצל הצעיר בהבנה שהצד השני אינו יודע את

ה"שפה".

נמצא

2002

במחקר שערכה ליווינגסטון בשנת

שילדים הם הראשונים לאמץ טכנולוגיה במשפחה,

אך הורים נאלצים להשתמש באינטרנט בעבודתם

ועל כן הם בעלי ותק רב יותר. עבור ילדים ומבוגרים

האינטרנט הוא מקום בעל משמעויות ותפקידים

שונים. כאמור, אינטרנט כתרבות מזמֵן היפוך

תפקידים המאפיין משפחות מהגרים בעת קליטתם

לחברה חדשה. ילדים נקלטים בתרבות החדשה

במהירות יחסית להוריהם ורוכשים את המיומנויות

הנדרשות לשימוש נרחב ומגוון בטכנולוגיה. כפי

שהודגם בראשית המאמר, ילדים גם יוצרים

חלק ניכר מן התרבות הזאת. הידע והשליטה

ברזי התרבות מעניקים לילדים הזדמנויות רבות

משל המבוגרים להגיע למקורות מידע המצויים

באינטרנט בשפע. השפע הזה משנה את מעמדו,

מיקומו וערכו של הידע שהבעלות עליו הופקעה

מידי המבוגרים. התפתחות זו הביאה לשינוי יחסי

באינטרנט המפגש בין

הקבוצות השונות, ילדים

ומבוגרים, הוא מפגש

בין-תרבויות ולא רק מפגש

בין הצרכים והשימושים

השונים מהטכנולוגיה

צביה אלגלי