Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  32 / 148 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 32 / 148 Previous Page
Page Background

סדר יום

תפקידם של עורכי הדין ורואי החשבון במאבק בהלבנת הון ובמימון טרור בישראל

סבירות הפרטים שצוינו בטופס ומידע שפורסם באתר

הממונה. הצו אף מונה נסיבות המצביעות על סיכון

גבוה, אלא אם יש מידע או הסבר המפחית את הסיכון.

נסיבות אלה הן איש ציבור זר; לקוח ממדינה בסיכון

להלבנת הון או למימון טרור או פעולה הקשורה עם

מדינה זו; פעילות במזומנים בהיקף גדול ללא הסבר

ב

או היגיון עסקי; חשש שהלקוח קשור לגורמים ע

רייניים או לפעילי טרור (ללא צורך בהצגת שאלות

או בבירור עובדות); פעולות עסקיות ללא הסבר או

היגיון עסקי; לקוח שלדעת נותן השירות העסקי הוא

בסיכון גבוה, בין השאר נוכח תחום עיסוקו או נתון

אחר הנוגע לעניין הנמצא בידיעתו של נותן השירות

העסקי; כשיש חשש כי מקורם של הכספים לא לגי

־

טימי; כשלקוח מסרב למסור

פרטים הנדרשים לעמידה

בהוראות הצו.

נותן השירות העסקי נדרש

לתעד בטופס הכרת הלקוח

את המועד שבו ערך את

בחינת הסיכון. כן נקבע כי

במקרה שנותן השירות הע

־

סקי תיעד בכתב את שיקוליו

בבחינת הסיכון או במקרה

שערך בירור נוסף - מסמכים

אלה לא יהיו נתונים לעיונו

של הממונה על נותני השי

־

רות העסקי (להבדיל מטופס

הכרת הלקוח). כמו כן, אם עורך דין מבקש לטעון כי

חומרים מסוימים מוגנים בחסיון עורך דין־לקוח -

יועברו מסמכים אלה במעטפה אטומה לעיון שופט

ו

שיכריע בנושא (בדומה להסדר לפי סעיף 532 לפק

דת מס הכנסה).

עקרונות הפיקוח והמישור האתי

לשם פיקוח על מילוי הוראות החוק והצו הוקם

במשרד המשפטים גוף מפקח - הממונה על נות

־

Off

ני שירות עסקי. ככלל, הפיקוח יתבצע מרחוק (

) באמצעות דרישת מסמכים. כניסה למשרד

Site

) תבוצע מקום שנותן

On Site

לצורך ביצוע ביקורת (

השירות העסקי לא נענה לדרישת המסמכים או על

בסיס חשש להפרת הוראות החוק והצו. ככלל תינתן

אפשרות לנציג הלשכה המקצועית להתלוות לביקו

־

רת במשרדים אם נותן השירות העסקי ירצה בכך.

במקרה של חשש להפרת הוראות הצו יוכל הממונה

לכנס ועדה להטלת עיצום כספי המוסמכת להטיל עי

־

צום כספי. מקום שמתעורר חשש להפרת הכלל האתי,

יוכל הממונה לפנות לוועדת האתיקה בבקשה לפתוח

בהליך משמעתי נגד נותן השירות העסקי.

כדי שההסדר שאומץ יהיה אפקטיבי וישיג את

מטרותיו, יש חשיבות רבה לאופן ניהולו של ההליך

האתי. יתרה מזו, יש להניח שאם ההליך לא יהיה

אפקטיבי, ובכלל זה לא יוטלו סנקציות הולמות במ

־

קרים המתאימים - הביקורת הבינלאומית תקבע

שההסדר שאימץ המשטר הישראלי אינו אפקטיבי

ואינו עומד בסטנדרטים, ותדרוש מישראל לשנותו.

סיכום

החלת חובות בתחום

איסור הלבנת הון ומימון

טרור על נותני שירות עסקי

היא אבן דרך חיונית במאבק

של מדינת ישראל בהלבנת

הון ובמימון הטרור וכן לשי

־

פור עמידתה בסטנדרטים

הבינלאומיים של ארגון ה־

ו

כחלק מהמאבק הגל

FATF

בלי בתופעות אלה.

החובות חלות על פעולות

עסקיות בעלות אופי פיננסי

שהוגדרו בחקיקה ושאותן מבצעים עורכי הדין ורואי

החשבון עבור לקוחותיהם. החובות אינן חלות על

ייעוץ משפטי ואינן פוגעות ביחסי עורך דין־לקוח.

החובות הן זיהוי לקוחות, אימות פרטים, ביצוע

הליך "הכרת הלקוח", בחינת הסיכון להלבנת הון ול

־

מימון טרור, השוואה לרשימת מוכרזי הטרור ועוד.

עוד יחול על עורכי הדין ועל רואי החשבון כלל אתי

האוסר עליהם לבצע פעולה פיננסית עבור לקוח

כשלהערכתם רמת הסיכון בה להלבנת הון או למי

־

מון טרור היא גבוהה.

הכללים החדשים יגנו על עורכי הדין ועל רואי

החשבון מפני ניצולם לרעה לצורך ביצוע עבירות

הלבנת הון ומימון טרור, ויציידו אותם בארגז הכלים

המתאים לזיהוי התופעות העברייניות ולהתמודדות

עימן.

אם ההליך האתי לא יהיה

אפקטיבי, ובכלל זה אם

לא יוטלו סנקציות הולמות

במקרים המתאימים -

הביקורת הבינלאומית

עלולה לקבוע שההסדר

שאימץ המשטר הישראלי

אינו אפקטיבי ואינו עומד

בסטנדרטים בינלאומיים

אפריל 5102

עורך הדין

׀

32