Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  131 / 148 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 131 / 148 Previous Page
Page Background

ההליכים בערכאה השיפוטית על פי המועדים המ

־

פורטים בחוק.

במקרים שאינם מתאימים ליישוב סכסוכים,

למשל תביעה להחזרת ילדים חטופים לפי חוק

אמנת האג (החזרת ילדים חטופים), תשנ"א־1991,

או במקרי אלימות, תהיה פתוחה דלתה של הערכאה

השיפוטית לניהול הליך שיפוטי בלי להידרש לפגי

־

שות המהו"ת. כך גם במקרים הדורשים לתת סעד

דחוף או סעד זמני לשמירת מצב קיים (למשל: בנוגע

למניעת הברחת נכסים) או למניעת יציאה מהארץ,

או במקרים שהצדדים לא הצליחו להסכים על הסד

־

רים זמניים למזונות או להחזקת ילדים.

הבעיות בחוק

החוק אינו נקי מפגמים. העניין הבעייתי ביותר

הוא העובדה שלא בוטל מרוץ הסמכויות כפי שבי

־

קשו לעשות הצעת החוק

הממשלתית המקורית

וההצעות הפרטיות. יש הטו

־

ענים כי החוק רק יגביר את

המרוץ לקניית סמכות, שכן

לאחר חקיקת החוק אין צורך

בהגשת כתב תביעה מלא

ומפורט ודי בבקשה ליישוב

סכסוך בטופס פשוט כדי

לקנות סמכות, בעוד שבמצב

המשפטי כיום - נוכח הצורך

בהגשת כתב תביעה מפורט

עם ראיות שעלותו הכספית

גבוהה - שוקלים הצדדים

פעם נוספת לפני פנייה לה

־

ליך משפטי.

למרות היעדר האפשרות לבטל את מרוץ הסמ

־

כויות, נעשה מאמץ לחוקק את החוק המיטבי בנסי

־

בות הפוליטיות שנוצרו, וכיאה לחוק העוסק ביישוב

סכסוכים, הוא בעצמו אוסף של פשרות. החוק מבו

־

סס על הצעת חוק ממשלתית שאליה מוזגו הצעות

פרטיות. על רקע התפזרותה של הכנסת ה־91 והרצון

להספיק ולחוקק את החוק עד תום הקדנציה, הושגו

פשרות כמעט בכל נושא ונושא. דוגמה טובה היא

ההצעה להימנע מהשלמת הליכי החקיקה ובמקום

זאת לצאת לפיילוט לתקופה קצובה כדי לבחון את

הכותב ייצג את הפורום

ליישוב סכסוכים של

לשכת עורכי הדין בדיוני

ועדת חוקה, חוק ומשפט

בהליכי חקיקת החוק הנדון

יש הטוענים כי החוק דווקא

יגביר את המרוץ לקניית

סמכות, שכן לפי החוק

החדש די בבקשה ליישוב

סכסוך. עד היום הצורך

להגיש כתב תביעה מפורט

עם ראיות שעלותו גבוהה גרם

לצדדים לשקול פעם נוספת

את הפנייה להליך משפטי

תוצאות יישום הצעת החוק. הצעה זו הועלתה כש

־

בוע לפני פיזור הכנסת, ומכיוון שלא הייתה אפש

־

רות להשלים את הפיילוט במועד, הוחלט לחוקק

את החוק כהוראת שעה למשך שלוש שנים. באופן

זה ייערך פיילוט בכל הארץ לפרק זמן קצוב, והש

־

רים הממונים, משפטים ורווחה, מחויבים בדיווחים

שנתיים על התקדמות ביצוע החוק ועל מספר הב

־

קשות ליישוב סכסוך שנפתחו ועל אלה שהסתיימו

בהסכמה.

יש להעיר כי החוק ייכנס לתוקף בספטמבר 5102

כדי לאפשר לכנסת ה־02 להספיק להעביר את תקציב

5102, שכן החוק מצריך תוספת תקנים של עובדים

סוציאליים ויועצים משפטיים ליחידות הסיוע.

סיכום

מטרת החוק היא להכריח את הצדדים לנסות

ליישב את הסכסוך בדרכים

חלופיות להכרעה שיפו

־

טית, וזאת בדרך של הקצאת

משאבי מדינה לצורך מתן

הסברים מאנשי מקצוע על

השפעות ההליכים המשפ

־

טיים ועל החלופות, ובמידת

האפשר גם לסייע לצדדים

להגיע להסכמות.

מדובר בחוק חברתי מהמע

־

לה הראשונה, שאם יגשים את

מטרתו יביא לכך שסכסוכים

רבים בין בני משפחה יסתיימו

י

בדרכי שלום. בשנת 3102 ט

פלו יחידות הסיוע ב־000,8

משפחות בעניינים הנכללים בגדרי החוק. גם אם נת

־

ס

עלם מאחוזי ההצלחה בחו"ל המתקרבים ל %08 ונ

־

תפק באחוזי ההצלחה בתיקים המופנים לגישור במ

־

סגרת פרויקט המהו"ת של הנהלת בתי המשפט בבתי

המשפט האזרחיים, העומדים על %03-%52, מדובר

בכ־000,2 משפחות ובכ־000,6 ילדים שיעברו חוויה

אחרת לחלוטין מילדיהם של מתגרשים המנהלים הלי

־

כים משפטיים ביניהם. ילדים אלה יגדלו ויהיו אזרחים

טובים יותר, ובסבירות גבוהה יותר תשרה עליהם הרוח

של יישוב סכסוכים בדרכי שלום. אם אמנם כך יהיה,

ניהפך לחברה טובה וסובלנית יותר.

131

׀

עורך הדין

אפריל 5102