Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  117 / 148 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 117 / 148 Previous Page
Page Background

מאסר, יהיה זה עונש קל ולא

מרתיע דיו.

השינויים הנדרשים

מעיון בהפקת הלקחים שנ

־

עשתה בארצות הברית על

תוכנית החסינות הראשונה

שהונהגה שם ולא הצליחה

ר

במשך 51 שנה עולה כי נד

שים להצלחתה שלושה תנאים

ע

הכרחיים: 1) על הקהילה ה

(

סקית לדעת בוודאות כי יוטלו

סנקציות חמורות מאוד על מי שביצע עבירות הגב

־

לים עסקיים ולא מסר מידע על כך; (2) על הקהילה

העסקית לדעת כי מבצע העבירה נושא בסיכון גבוה

להיתפס על ידי הרשויות אם לא ימסור את המידע;

נ

(3) הכרחי כי תנאי התוכנית יהיו ברורים, כך שא

שי העסקים יוכלו להעריך במידת ודאות גבוהה את

התוצאה של פנייה לרשות כדי להגיע להסכם חסי

־

נות, ומה תהיה התוצאה אם לא יעשו כן.

מעיון בתוכניות חסינות המופעלות במדינות

רבות עולה כי נעשו שני שינויים מרכזיים בתוכניות

אלה בעשור האחרון: אחד הוא הוספת אפשרות

לפנות לרשות בבקשה לקבל חסינות עוד בטרם יהיו

בידי הפונה כל המידע והראיות, ובזמן שהפונה פועל

לאיסוף ראיות יובטח מקומו לזמן מסוים כפונה

הראשון. השני הוא הגברת השקיפות והבהירות של

תנאי התוכנית. מדינות אחדות הכינו מסמך שאלות

ותשובות מפורט מאוד שיש בו כדי להבהיר במידה

רבה את תנאי תוכנית החסינות, בין היתר את טיבן

ואת כמותן של הראיות שעל הפונה להציג כדי לקבל

חסינות, ואת אופן שיתוף הפעולה שהוא נדרש

לקיים עם הרשות.

אכן, קיימת חשיבות רבה לשיפור השקיפות

והבהירות של תנאי החסינות; כאמור לעיל, החידוש

המרכזי של תוכנית החסינות והגברת המוטיבציה

של מוסרי מידע לפנות לרשות לפני תחילת חקי

־

רה נובעים בעיקר מהבהירות ומהוודאות של תנאי

התוכנית.

אפשר לשאוב השראה לעניין שינויים בתוכנית

החסינות גם משינויים שנעשו במוסד עד המדינה.

אחד הכללים הידועים שנהגו במשך שנים בהק

־

אם העבריין ידע מראש כי

יקבל חסינות מלאה מפני

העמדה לדין אם יעמוד

בתנאים ודאיים וברורים,

צומח לו התמריץ ליזום

פנייה לרשות ולמסור לה

מידע על עבירות שהיא כלל

לא הייתה מודעת להן

שר זה היה שאין מעניקים

מעמד של עד מדינה למי

שהיה עבריין עיקרי בע

־

בירה הנדונה. ואולם, בשל

החשיבות הרבה בהגעה

להסדרי עד מדינה לצורך

אכיפת החוק והעמדת עב

־

ריינים לדין, נרשמו בשנים

האחרונות יותר ויותר מק

־

רים שבהם רשויות האכיפה

הגיעו להסדרי עד מדינה

גם עם עבריינים עיקריים.

דומה כי באותה רוח אפשר לשקול שינויים באיזונים

ובבלמים שנקבעו בתוכנית החסינות בתחום ההגב

־

לים העסקיים, והגמשה של התנאים שנקבעו בתוכ

־

נית זו לפני עשור.

הכרעתנו אינה קשורה

בתכנים ובפוליטיקה

שבשידורים כאלה או כאלה,

העשויים להיות לגיטימיים

וראויים כשלעצמם, אלא

בעניין קטן ופשוט הקרוי

החוק, שאיננו "תכנית

כבקשתך" לפלוני אלמוני

אלא אלף־בית של

התנהגות, ובכך יש למקד

את זרקורנו

המשנה לנשיאה אליקים רובינשטיין,

בג"ץ 11/8398, ניתן ביום 51.2.42

117

׀

עורך הדין

אפריל 5102