עורך הדין | גליון 24 יוני 2014 | כתב העת של לשכת עורכי הדין בישראל - page 133

הצדדים. והנה המזניק נותן את האות, ושתי המכו
־
ניות דוהרות זו לעומת זו. הן עומדות להתנגש. שני
הנהגים מצויים בסכנת מוות.
מי ייכנע ראשון? מי ינטוש ראשון את המכונית
ויזכה בתואר "פחדן"? ומי יקפוץ שנייה אחריו ויזכה
בתהילה? שמא מדובר בשני שחקנים עיקשים שית
־
נגשו וייהרגו שניהם?
מה עובר בראשם של השחקנים? מה אפשרויות
הפעולה שעומדות בפניהם? כיצד רציונלי מבחינתם
לפעול ואיך ינהגו בפועל? על כל אלה מנסה תורת
המשחקים לענות.
תורת המשחקים
תורת המשחקים שפותחה במאה ה־02 בידי ג'ון
פון נוימן, ג'ון נאש ורבים אחרים מנתחת אירועים
דוגמת אלה שתוארו למעלה. התורה רואה בכל אחד
מהם התמודדות בין שחקנים בעלי אינטרסים שו
־
נים, המצויים באינטראקציה קונפליקטואלית. כל
אחד מהשחקנים יכול להרוויח משהו בסיטואציה
וכל אחד מהם יכול להפסיד בה, אך המאפיין העו
־
שה את המשחקים למרתקים כל כך הוא שהשחקנים
תלויים זה בזה; מהלך של אחד משפיע על תוצאותיו
של האחר ולהפך. כדי להגיע לתוצאה הרווחית, על
כל שחקן לנבא את התנהגות היריב ולפעול לפיה.
במשחק מכוניות המרוץ אתה זוכה אם היריב קפץ
לפניך מהרכב. במקרה כזה נוכל לומר שאתה זכית
בכל הקופה; אתה ה"גבר גבר". ומה על היריב? האם
הוא איבד את כל הקופה? בטבלאות ההערכה של
תורת המשחקים נהוג להעניק למנצח את הציון 2
וליריבו את הציון 1. ומדוע לא את הציון 0? אמנם
הוא הפחדן, כך מקובל לנתח, אבל הוא עדיין בחיים.
0 הוא הציון שיקבל זה שנשאר במכונית עד הסוף
המר מתוך שיקול דעת מוטעה שהביא למותו.
זירה נוספת: בחזרה לשנות ה־06 העליזות
ב־1791 פרסם חוקר תורת המשחקים מרטין
שוביק פרטים על ניסוי מעניין שערך. הוא קרא לו
"מכירה פומבית של דולר". המשחק פשוט; לקבוצה
מני מזוז
משה קצב
יעקב נאמן
133
׀
עורך הדין
יוני 4102
1...,134,135,136,137,138,139,140,141,142,143 123,124,125,126,127,128,129,130,131,132,...148
Powered by FlippingBook