Background Image
Next Page  3 / 40 Previous Page
Basic version Information
Show Menu
Next Page 3 / 40 Previous Page
Page Background

ח

ודשים ספורים אחרי תום

המערכה בדרום, הגיעה

אל שדרות ומושב נתיב

העשרה, מיעדי הקסאמים, משלחת

מורים מגרמניה שביקשה ללמוד

איך חיים בצל האימה, ואף ממשיכים

את שגרת הלימודים. האורחים

הנכבדים, שמונה מבכירי ארגון

, מייצגים

GEW

המורים הגרמני

072 אלף מורים מרחבי מדינה גדולה

זו, והיה זה היום השני של ביקורם

בישראל, שתוכנן על ידי מזכ"ל

ההסתדרות יוסי וסרמן והממונה על

הקשרים הבינלאומיים בהסתדרות,

ציפי דביר.

יו"ר סניף אשקלון של הסתדרות

המורים, דוד מנצור, הזמין את אביבה

פולד, מנהלת מחלקת גני ילדים

במועצה האזורית חוף אשקלון,

להצטרף לסיור בנתיב העשרה.

הסיור כלל ביקור בגן ילדים

בגילאי 3 ובגילאי 6-5 ובמסגרתו

התקיים טקס מרגש של הנפת דגל

ישראל, מלווה בשירת "התקוה".

בהמשך סיירה המשלחת במושב

ושמעה אודות מציאות החיים הקשה

והמורכבת במהלך "צוק איתן" וב־41

השנים האחרונות.

משם נסעו האורחים לשדרות, שם

שמעו מפי קובי, קצין הביטחון של

שדרות, סקירה היסטורית וביטחונית

והוצגו בפניהם שרידי הקסאמים

שנפלו על העיר ב־41 השנים

האחרונות. בליווי מרים ששי, מנהלת

מחלקת החינוך בשדרות, ביקרו חברי

המשלחת בבית ספר יסודי מדעי

תורני, נפגשו עם המנהלת וצוות

המורים ושמעו על הקשיים בכלל

ובמיוחד הפחדים שהפכו לחלק מחיי

היום-יום של ילדים ומבוגרים כאחד.

לפגישה זו הצטרפה גם נציגת נט"ל

בעיר, שסקרה את התמיכה והטיפול

המקצועי המוענק לילדים, למורים

ולתושבים בעקבות ההתמודדות עם

המצב המיוחד והמאתגר. במסגרת

זו ניתן גם "טיפול בנעלי בית"

המיועד לאלה שאין בכוחם הנפשי

לצאת מביתם.

הסיור הסתיים בארוחת צהריים

משותפת עם מנהלי בתי ספר

משדרות ועם דברים שאמר מנצור

לאורחים: "היישובים הללו ואחרים

משגשגים למרות היותם קרובים

לגבול עם רצועת עזה. על אף

ההתמודדות היום־יומית הקשה,

המורכבת ורבת הסכנות, החוסן

הנפשי של התושבים איתן והפריחה

אינה קמלה, אפילו לא לרגע".

במשך יותר מ־02 שנה מתקיימים

סמינרים משותפים למורים מישראל

ומגרמניה, שבהם דנים המשתתפים

בהנחלת מורשת השואה לדורות

הצעירים ועוסקים באנטישמיות

ובגזענות ובפתרונות אפשריים

לטיפול בתופעות הרסניות אלה

לחברה ברחבי העולם. את הסמינרים

מנהל ד"ר אברהם רוכלי, והמורים

מגרמניה לוו בביקורם על ידי וסרמן,

דביר, זיאד מג'אדלה, שלמה ישי וד"ר

רוכלי. לדברי דביר, "תכלית הביקור

החשוב והמרגש היתה להציג בפני

עמיתינו הגרמנים את הסתדרות

המורים, את מערכת החינוך בישראל

ואת מציאות החיים הקשה והמורכבת

שעמה אנו מתמודדים כבר 41 שנה.

אין ספק בלבי כי הקשרים עם ארגון

יעמיקו ויתחזקו לטובת שני

GEW

ה־

הארגונים".

חבורות מקפצות

וצוהלות

יום קודם לכן, ביום הראשון של

ביקורם בישראל, הגיעו האורחים

לבית הספר "ביאליק רוגוזין" בתל

אביב. הם התקבלו על ידי אלי

נחמה, מנהלו של המוסד, דקה לפני

הצלצול שבעקבותיו פרצו התלמידים

למסדרונות. נחמה פנה אל האורחים

ופשוט הציע להם להביט. המראה

היה כמעט בלתי נתפש - ערב רב

של ילדים וילדות מלוכסני עיניים

ולצדם ילדים מקורזלי שיער, ילדים

בהירים וילדים כהי עור, שיצרו

חבורות מקפצות וצוהלות כמו בכל

ההפסקות בבתי הספר בעולם.

"אנחנו קודם כל בית", הסביר

למבקרים נחמה, והוסיף כי מדובר

בבית ל־000,1 תלמידים מכיתות

א' עד י"ב שמוצאם מכ־05 מדינות

בעולם, כולל ילדי פליטים מאזורי

סכנה וילדי עובדים זרים שהדילמה

בעניינם עולה שוב ושוב, ובלהט, על

סדר היום הציבורי. נחמה, בעזרת

אנשי הצוות המסורים שלידו, כמו

גם קבוצה מרשימה של מתנדבים,

מנהל את המקום הזה כטריטוריה

מוגנת ומעצימה, משוכנע שהילדים

כאן זכאים בדין לזכויותיהם ויש

להשאירם מחוץ לכל ויכוח פוליטי.

את בית הספר הוא פותח מדי יום

ב־03:7 בבוקר ונועל אותו בשעות

הערב. ארוחת בוקר מוצעת כאן למי

שרוצה. "אנחנו לא בטוחים שכולם

אכלו לפני שיצאו מהבית", מבאר

נחמה. בהמשך מוגשת לתלמידים

ארוחת צהרים חמה, שכוללת

לצד מזון גם הקניית משמעות

לאכילה משותפת.

בנוסף למערכת השעות הרגילה,

זוכים התלמידים כאן בשיעורי

העשרה בתחומי האמנות השונים

ובהם מקהלה שאת שירתה זכינו

לשמוע עם האורחים; מקיימים

פעילות ספורטיבית ענפה ומגיעים

להישגים מיוחדים בתחומי האתלטיקה

ומשחקי הכדור; לומדים בקבוצות את

שפות אמם; ובמידת הנדרש נעזרים

במתנדבים ללימוד פרטני. ואם כל זה

לא מספיק, פותח המוסד את שעריו

בשעות אחר הצהרים בפני הורי

התלמידים שלומדים בו עברית.

"תלמידי בית הספר משפרים

באופן עקבי את הישגיהם בתחומי

הדעת השונים ואחוז הזכאות לבגרות

מטפס מעלה, אך זה לא העיקר בעיני",

מסביר נחמה, שזו לו שנתו הרביעית

כמנהל המוסד. "המקום הזה מבקש

להיות עבור הילדים ובני הנוער

מקום בטוח, יציב ובעיקר אופטימי.

כזה שמאמין בהם".

בהמשך היום הוזמנו חברי המשלחת

לסניף התל־אביבי של הסתדרות

המורים, שבו הוקמה באחרונה גלריה

לאמנות וכעת מוצגת בה תערוכת

ציורים ופסלים של מחנכים, מנהלים

ומפקחים. יו"ר הסניף, ליאורה אלמוג,

שגם פעלה להקמת הגלריה, סיפרה

לאורחים על פעילות הסניף למען

חבריו על הסביבה המיוחדת שבלבה

הוא שוכן - שלא מעט בתים בה נבנו

בסגנון הבאוהאוס. היא אף אירחה את

כולם לארוחת צהרים.

באותו בוקר, לפני הביקור

המרגש ב"ביאליק רוגוזין", התקבלו

חברי המשלחת בלשכתו של וסרמן,

ונפגשו עם חברי ההנהלה וראשי

אגפים ומחלקות בהסתדרות המורים.

הם ביקשו לקבל סקירה אודות

הסתדרות המורים כאיגוד מקצועי

ולהתוודע לשירותים השונים המוצעים

ומסובסדים על

ידה לכלל החברים

בארגון. כמו כן

ה ב ה י ר ו ח ב ר י

המשלחת שברצונם

משלחת מורים

מגרמניה

ביקרה בישראל

בכירי ארגון המורים

התוודעו

GEW

הגרמני

לפניה השונות של

ישראל - מבית ספר

לילדים מכל הצבעים

בתל אביב ועד לערי

הדרום המתאוששות

מהקסאמים

מאת יעל אפרתי

במשך יותר מ־02 שנה מתקיימים סמינרים

משותפים למורים מישראל ומגרמניה, שבהם

דנים המשתתפים בהנחלת מורשת השואה

לדורות הצעירים ועוסקים באנטישמיות

ובגזענות ובפתרונות אפשריים

המשלחת מגרמניה והמלווים

הישראלים בביקור בביה״ס

ביאליק־רוגוזין בת״א

צילום: ברני ארדוב

צילום: ציפי דביר

פגישת המשלחת עם נציגי הסתדרות

המורים בחדרו של מזכ"ל הסתדרות

המורים, יוסי וסרמן

3

שיעור חופשי

>

נובמבר 4102