Background Image
Next Page  8 / 40 Previous Page
Basic version Information
Show Menu
Next Page 8 / 40 Previous Page
Page Background

אקטואליה

גדרות

מחפשים את הניצוץ

גם השנה פועל בבית הספר "עשרת" בגדרות

פרויקט של עמותת "ניצוצות". בשנה שעברה

הפרויקט פעל בו כפיילוט, וכיום הוא פועל

בכעשרה בתי ספר בארץ. במסגרת הפרויקט,

מגיעים לבית הספר בהתנדבות אנשים בעלי

התמחות וידע בתחומים מגוונים, ומעבירים

לתלמידים, בכמה מפגשים, הרצאות וסדנאות

שונות על תחום שהוא ה"ניצוץ" שלהם. מטרת

העמותה לחבר בין התלמידים לאנשים עם

ניצוץ בעיניים ולעזור לתלמידים לגלות מה

גורם להם לניצוץ בעיניים. מועצת המנהלים

של העמותה כוללת את אברום בורג, פרופ'

רוני אבירם, גל גבאי, עפר אריאלי, אורי

שנער, יואב ארמוני ועו"ד זהר קדמון.

"הגיעו אלינו מתנדבים רבים, ואחת

המטרות היא לעודד הצטרפות של מתנדבים

מתוך הקהילה", אומרת מנהלת בית הספר

עשרת, ניצה וידר. "לגרום להורים לבוא

ולהיות שותפים שלנו". במסגרת התוכנית

הגיעו לבית הספר למשל רופא, וטרינר, עורך

דין, מדען, במאי ונגר. לעתים אנשים מגיעים

להרצות על המקצוע שלהם ולעתים הם באים

לספר על תחביב או תחום עניין. בדף הפייסבוק

של העמותה אפשר לראות למשל את הניצוצות

הטריים שהצטרפו לפרויקט: מורה למתמטיקה

שתלמד ריקודי שורות לטיניים ואשת תוכנה

שעשתה הסבה לעיסוק בצילום.

המפגש עם אנשי

הניצוצות מתקיים בימי

שישי, שמכונים "יום

קמפוס" ומוקדשים

לפרויקט. היום נפתח

בשעת מחנך, ואחריו

מתק י י ם מפגש ב ן

ש ע ת י י ם ב נ ו ש א

שהתלמ י ד י ם בחר ו

מראש, לפי רשימת אפשרויות שמוצעת להם

בתחילת השנה. "כשאתה בוחר, אתה לוקח

אחריות ומגיע בשמחה", אומרת וידר. "המפגש

הזה שונה מאוד מימי הלימודים הרגילים. הוא

מלא סקרנות וחקרנות". המפגשים מתקיימים

בתוך בית הספר ומחוצה לו, בהתאם לנושא,

למשל בבית חולים, אולפן טלוויזיה, תיאטרון

ועוד. בסיום כל מחזור מתקיים יריד סיום, שבו

כל קבוצה מציגה את תוצרי סדנת הניצוץ שלה.

פתח תקוה

מרחיבים את זווית הראייה

שתי תלמידות מציצות מתחת למטרייה,

תלמידה במבט נוגה נשענת על קיר בחצר

בית הספר, סירה בשלולית מים – אלה חלק

מהתצלומים שהופיעו בשנה שעברה בתערוכת

התלמידים "מקום להיות" בפסטיבל הצילום

הבינלאומי, שהתקיים בפסח ביקב בראשון

לציון. הצלמים, בני 81-12 בעלי מוגבלות

שכלית התפתחותית, מבית הספר קורצ'אק

פתח תקוה לחינוך מיוחד, הציגו עבודות שהוכנו

במשך שלוש שנות עבודה. בתערוכה השתתפו

01 תלמידים, שהציגו 02 תצלומים.

"בתחילת התהליך, רק לימדנו את

התלמידים איך להפעיל מצלמה. אבל מהר

מאוד ראינו שזה תופס תאוצה", מספרת יעל

יפת, המורה שמובילה את הפרויקט בבית הספר,

בניהול נתי ברכר נפתלי. "התצלומים היו

טובים, והצגנו תערוכות בבית הספר, בעירייה

ובאחרונה בפסטיבל. בהמשך צפויה התערוכה

להיות מוצגת גם בתיאטרון ירושלים ובמקומות

נוספים".

התלמידים עבדו

בהנחיית המורים יפת

ואורון יגר, ולקראת

הפסטי בל הצטרפה

לפרויקט הצלמת כרמלה

קיט, שהוסיפה דגשים

מקצועיים וחווייתיים.

"עם הזמן, התרחש תהליך

של הרחבת זווית הראייה", מספרת קיט. "אחד

מהתלמידים, למשל, לוקה בניוון שרירים,

ובהתחלה כל הצילומים שלו היו נמוכים מאוד:

רגליים, נעליים. לאט לאט הוא התחיל להרים

את הראש, הצילומים עלו למעלה, נקודת

המבט שלו נפתחה ותחושת המסוגלות והדימוי

העצמי שלו עלו. בנוסף, הפרויקט קידם ופיתח

מיומנויות תקשורת בינאישית, הן בתוך קבוצת

התלמידים והן במפגשיהם עם קבוצות שונות

של מצולמים".

ההשתתפות בתערוכה היתה חוויה מעצימה

לתלמידים וגם למשפחות. "אחת האמהות

סיפרה בתערוכה שהיא מוזמנת לא מעט

לטקסים ואירועים משמעותיים של הילדים

האחרים שלה", אומרת סיגל חכם, מורה בבית

הספר. "והנה הפעם, גם בתה בעלת הצרכים

המיוחדים מהווה מקור לגאווה”.

נהריה

לומדים את שפת הריקוד

כשאני רוקד יחד עם כולם אני מרגיש שאני

יכול הכל", כך אומר אחד מחברי להקת המחול

הייצוגית "קסם", של בית הספר לחינוך מיוחד

"אילנות" בנהריה. בלהקה, שפועלת בבית

הספר שנים רבות, 41 רקדנים, בני 31 ומעלה,

שעובדים בהדרכת המורה עמית דרבקין.

הלהקה מופיעה בטקסים ואירועים שונים,

כמו טקסי חגים ואירוע בר המצווה השנתי

של התלמידים בבית הכנסת בכפר ורדים.

בבית הספר לומדים תלמידים בעלי

מוגבלות שכלית

עם

משכל גבולי ותלמידים

קלה עד בינונית. "מטרת הלהקה לאפשר

לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים להשתמש

בשפה נוספת לצורך הבעה ותקשורת", אומרת

דרבקין. "לחלקם שפת הריקוד נהפכה לשפה

חלופית ליצירת קומוניקציה עם הסביבה.

הריקוד משמש מסלול שדרכו לומד התלמיד

להכיר, לאתגר ולפתח את יכולותיו בתחום

הגופני, הקוגניטיבי והרגשי, ולשפר מיומנויות

וכישורים מגוונים".

חברי הלהקה מתאמנים במשך שעה שבועית

במערכת, ובצורה אינטנסיבית יותר לקראת

הופעה. הלהקה משלבת כישורי ריקוד בסיסיים

עם תנועה יצירתית, משחקי תיאטרון וחקירה

של מוסיקה מכל העולם. "בכל פעם שאני

מתבוננת בעיניהם הנוצצות של התלמידים,

אני חשה את הקצב דרכם", אומרת מנהלת

בית הספר, רותי פיסחוב. "לא במקרה מכונה

הלהקה בשם 'קסם'. ברגע שמופעלת המוסיקה,

כבמטה קסם נעלמת חריגות הילדים וכל אשר

רואה המתבונן הוא רקדנים מקצועיים שעובדים

קשה, לומדים צעדים, סופרים שניות  ובעיקר

נושמים את המוסיקה, נהנים ומשמחים כל אדם

אשר עומד סביבם".

ירושלים

רובוטים חינוכיים

לפני כשלוש שנים, אחרי שנה בתפקיד מנהלת

בית הספר היובל בגבעת משואה בירושלים,

החליטה שרי אלבז שהתחום שתייחד בו את

בית הספר יהיה רובוטיקה. "אחד מהיעדים

המרכזיים של בית הספר הוא פיתוח חשיבה

מדעית ושאיפה למצוינות, ותחום הרובוטיקה,

שנמצא בקידמת המדע, מממש את היעד הזה",

היא אומרת.

בבית הספר נבנתה בעזרת מעצב מעבדה יפה

שאובזרה בציוד הדרוש – ערכות לגו לשימוש

רב פעמי - ובמיחשוב המתאים. בשנה הראשונה

למדו רובוטיקה כיתות ה'-ו', בהמשך כיתות

ג'-ד', והשנה כיתות ב'. השיעורים מתקיימים

בחצאי כיתות בגודל של עד 81 ילדים, ורוב

התלמידים בבית הספר מדווחים שזהו התחום

האהוב עליהם, לפני ספורט - גם בנים וגם בנות.

הרובוט נבנה מחלקים של לגו, תוך כדי

מקומי

תמונות בתערוכה

"מקום להיות" של תלמידי

בית הספר קורצ'אק לחינוך

מיוחד בפתח תקוה

פרויקט "ניצוצות" בבית הספר

"עשרת" בגדרות

נובמבר 4102

<

שיעור חופשי

8