Background Image
Next Page  9 / 40 Previous Page
Basic version Information
Show Menu
Next Page 9 / 40 Previous Page
Page Background

תכנות במחשב ודגש על עבודת צוות. העבודה

נעשית באמצעות ערכות מיוחדות. תלמידי

כיתות ב'-ג', למשל, לומדים באמצעות שפת

, שמאפשרת להפיח חיים בדגמים

Do We

ה־

ולייצור התנהגויות ופעולות. כל דגם הוא

חלק מסיפור שאליו מתלווה סרטון אנימציה,

ודרכו הילדים לומדים מלים ומושגים חדשים

ומפתחים מיומנויות בתחומים כמו שפה,

מוטוריקה, ראיית המרחב, כישורים חברתיים

ואלגוריתמיקה. מיומנויות חשבון, לדוגמה,

באות לידי ביטוי בפעילות כדורגל, שבה מונים

כמה שערים היו במשחק ובאיזה פער שערים

ניצחה הקבוצה.

"בכל שיעור הילדים יוצאים עם תוצר

שעובד, נוסע ופועל, והסיפוק גדול", מספרת

אלבז. "אין מבחנים, אין עבודות, הכל נעשה

בתוך השיעור. בתחום הזה יכולות לבוא לידי

ביטוי חוזקות שונות, ולפעמים דווקא ילדים

בעלי לקויות למידה שונות או קשיים בתחומים

הסטנדרטיים מצטיינים בו ונהפכים לנאמני

חדר רובוטיקה. הם מאושרים מכך. העבודה

היא בכל מקרה קבוצתית, ואין דבר כזה 'לא

הצלחתי'. בתוך קבוצה תמיד יש ילדים בעלי

כישורים שונים, ובסופו של דבר מגיעים

להצלחה".

טירה

מבלים במוזיאונים

כמה פעמים בשנה יוצאים תלמידי בית הספר

"אל חנאן" לחינוך מיוחד בטירה למוזיאונים

וגלריות בארץ. מטרת הפרויקט, לדברי מנהלת

בית הספר, סאוסן פדילה, לחשוף תלמידים

עם מוגבלות שכלית בינונית לאווירה של

מוזיאונים.

"אנחנו בוחרים תערוכות ותצוגות שיש להן

תכנים קרובים לעולם של התלמידים, לחברה

הערבית המסורתית, כדי שיעוררו עניין בקרב

התלמידים", אומרת ד"ר אפרת קדם, מטפלת

בהבעה ויצירה, שיזמה את הפרויקט. "ב־8002,

כשהתחלנו את הפעילות, ביקרנו בגלריה

לאמנות אום אל פאחם, בתערוכה שהציגה

את התרבות המסורתית באזור המשולש במאה

הקודמת, וראינו שהתלמידים מגיבים כשהנושא

מוכר להם, ואומרים דברים כמו 'הנה הטאבון

של סבתא שלי' או 'זה דומה למסגד בטירה'.

"גם מוזיאון נחום גוטמן דיבר מאוד אל

התלמידים כי גוטמן צייר דמויות מהמגזר

הערבי, והרבה לצייר את החמור. הם באו מטירה

אל העיר הגדולה ופתאום ראו בתוך המוזיאון

המהודר דמויות כפריות מההווי שלהם. זה ריגש

אותם מאוד. כך הבנו את העוצמה שיש בסיורים

האלה, אחרי שהחוויה עוררה גם ילדים שאינם

ורבליים לבטא את עצמם". גם עבודות של

אמנים אבסטרקטיים מדברות אל התלמידים,

בזכות עוצמת הצבע והמשחק בצורות השונות.

לסיורים יוצאים תלמידים מגיל 31 ומעלה,

ועד היום הם ביקרו למשל במוזיאון הילדים

בחולון, במוזיאון פתח תקוה לאמנות מודרנית

ובמוזיאון נחום גוטמן. השנה יבקרו התלמידים

שוב בגלריה אום אל פאחם, שבה יציגו 87

אמנים מכל העדות בישראל את תפישתם לגבי

עץ הזית. לסיורים אלה ייצאו גם תלמידים

צעירים מבית הספר.

"התקציב לא מגיע ממשרד החינוך, לצערי",

אומרת קדם, "חבל שאין הכרה בכך שבחינוך

המיוחד, אמנות יכולה לתרום לא פחות ואולי

יותר ממתמטיקה. לשמחתי, מנהלת בית הספר

מבינה כמה התחום הזה תורם, ומשקיעה בו".

בקצרה

הרצליה

פרס חינוך מחוזי על הצטיינות ניתן בספטמבר

לבית הספר גורדון לאמנויות בהרצליה, בניהול

בלה בסן. הוועדה שהמליצה על קבלת הפרס

ציינה, בין השאר, כי בבית הספר יש שימת דגש

על ערכים, אמנויות והישגים ברמת התוכניות

וההוויה הבית-ספרית, למידה באמצעות

התנסות, חווייה וחקר, חשיפה והתנסות לאורך

שנים בסגנון אמנויות ועידוד הביטוי היצירתי.

מטה בנימין

ביוזמת המועצה במטה בנימין, לקח בית הספר

"לביא" בנעלה חלק ביום הניקיון הבינלאומי.

כל תלמידי בית הספר יצאו לנקות ולאסוף

אשפה באזורים שונים ביישוב. חלק מהפסולת

שנאספה שימש לקישוט סוכת בית הספר, יחד

עם צוות המורים.

עכו

מפגש הסברה בנושא יום כיפור ויום הקורבן

התקיים בספטמבר בבית הספר אורט ע"ש

חילמי שאפעי. במפגש השתתפו רב וכמה

שייח'ים, והועלו בו נושאים הקשורים לשני

המועדים. במפגש הודגשה החשיבות והחובה

של כל הצדדים להכיל האחד את השני, לשמור

על קדושת שני החגים ולהבין ולהטמיע את

ערך האהבה לאחר.

לימור דומב

חינוך עולמי במספרים

ירידה בניידות החברתית

במדינות המתועשות

ב

רוב האזורים בעולם עולה הנגישות לחינוך, אבל בה

בעת מתרחבים גם הפערים החברתיים־כלכליים בין

בעלי השכלה גבוהה לכל האחרים - כך עולה מדו"ח

,)

OECD

של הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (

הסוקר את המגמות המרכזיות בתחום החינוך במדינות

החברות בו בשנה האחרונה.

המגמה העיקרית שמציינים מחברי הדו"ח היא האטה

בניידות החברתית שהיא תוצאה של חינוך. מגמת ההאטה

מורגשת במדינות המתועשות. לפי הדו"ח, לדוגמה, %9

מקרב בני 55-46 במדינות שנסקרו הם בעלי הכשרה נמוכה

משל הוריהם. דווקא בקבוצות גיל צעירות יותר יש אחוז

גבוה יותר של בעלי רמת השכלה נמוכה בהשוואה להורים.

%21 מקרב בני 53-44 ו־%61 מקרב בני 52-43 לא קיבלו

הכשרה המשתווה לזו של הוריהם.

הסקר גם מצא קשר בין רמת ההשכלה של הורים וילדים.

בקבוצת הגיל 52-43 עלה מספרם של בעלי ההשכלה

הגבוהה ל־%34. ההשכלה של ההורים משפיעה על היכולת

של ילדיהם לרכוש השכלה גבוהה. מקרב המבוגרים

שלפחות אחד מהוריהם למד במוסד להשכלה גבוהה, %56

למדו גם הם במכללה או באוניברסיטה. לעומתם, רק %32

מבין חברי אותה קבוצת גיל שלשני הוריהם אין השכלה

גבוהה חבשו את ספסלי האוניברסיטה.

"חינוך יכול להוציא אנשים ממעגל העוני ולמנוע מהם

הדרה חברתית, אבל כדי שזה יקרה עלינו לנתק את הקשר

OECD

בין רקע חברתי להזדמנויות חינוכיות", אמר מזכ"ל

אנחל גורייה. לדבריו, האיום הגדול ביותר על צמיחה

מכלילה הוא עצירה של הניידות החברתית.

רן שפירא

מידת הניידות

החברתית כלפי מעלה -

לפי קבוצות גיל

ברוב המדינות, שיפור המעמד

החברתי כלפי מעלה באמצעות

החינוך (ניידות חברתית)

נוטה להיות נמוכה יותר

בדורות הצעירים.

OECD

מקור:

55

50

45

40

35

30

25

20

15

10

25-34

35-44

45-54

55-64

ניידות כלפי מעלה

קבוצות גיל

ממוצע

שוודיה

צרפת

ארה״ב

אנגליה /

צפון אירלנד

גרמניה

איטליה

ספרד

9

שיעור חופשי

>

נובמבר 4102