Background Image
Next Page  25 / 40 Previous Page
Basic version Information
Show Menu
Next Page 25 / 40 Previous Page
Page Background

"

בשנים האחרונות התחלנו להרגיש מהן

בעיות התנהגות", אומרת בחיוך אירנה

מנליס, מנהלת בית הספר בבית החולים

השיקומי אלי"ן בירושלים, שלומדים בו ילדים

עם נכויות קשות. לעומת הכיתות השקטות

שאפיינו את בית הספר בעבר, כיום, בעזרת

אמצעי נגישות מתקדמים, התלמידים מסוגלים

להביע את עצמם יותר, וגם לבוא בדרישות

וטענות, כמו תלמידים בכיתה רגילה.

השימוש במחשב ובאינטרנט אינו ברור

מאליו ל־%02 מהאוכלוסייה שהם בעלי

מוגבלות פיסית, לקות למידה או קושי שפתי

(בני מיעוטים או עולים). לדברי גילה גרטל חסון

מאיגוד האינטרנט הישראלי, יש שני אמצעים

לקרב את המשתמש אל המידע המקוון: עזרים

וטכנולוגיה מסייעת שמאפשרים לעקוף את

המוגבלות, והנגשה של האתרים. לפני שנה

נכנסו לתוקף תקנות נגישות חדשות, הקובעות

כי אתרי אינטרנט קיימים יצטרכו להיות

מונגשים בתוך שלוש שנים.

אבא, סיפור

מיזם "אבא סיפור", שמפעילה הספרייה המרכזית

לעיוורים, נולד כדי לעורר מודעות לפעילות

הספרייה ולגייס כסף לפרויקט הספרים

המשולבים – ספרי ילדים המשולבים בתמונות

וכתב ברייל. לקמפיין נרתמו בהתנדבות מיקי

ושירה גבריאלוב, מירי מסיקה, דניאל סלומון

ודני רובס (שאביו התעוור בשנותיו האחרונות,

והודות לספרייה המשיך ליהנות מקריאה).

האמנים שרו את השיר שליווה את הקמפיין,

"אבא, סיפור", של מיקי גבריאלוב ויהונתן גפן,

והקליטו בקולם ספרי ילדים לטובת הפעילות.

בקמפיין הוקם אתר אינטרנט שבו אפשר לתרום

ולקבל את ספרי הילדים המוקלטים: "מעשה

בחמישה בלונים", "איה פלוטו", "האריה שאהב

תות" ו"שמוליק קיפוד".

אתר האינטרנט של הקמפיין:

www.abasipur.co.il www.clfb.org.il הס

פריה המרכזית לעיוורים:

www.nagish.org.il את

ר נגיש:

פתאום הילדים מפטפטים

חלק מהילדים באלי"ן אינם ורבליים, ולפני

ארבע שנים התחילו אנשי הצוות לעבוד אתם

בתוכנות ייעודיות. "בהתחלה המורות היו

בשוק", מספרת מנליס. "הן רגילות להקנות,

לא לשמוע שאלות. הן רגילות להיות בקשר

עין עם הילדים, פתאום הן לא רואות עיניים.

כולם במחשב. גם לתלמידים לא היה פשוט

להסתגל, אבל מהר מאוד הם הבינו כמה יתרונות

יש בטכנולוגיה. הם הצליחו להביע את עצמם,

לומר מה מפריע להם, וילד שסובל פחות - פנוי

יותר ללמידה". אחד הדגשים שפיתח הצוות

היה שיח בין התלמידים, החל בדברים בסיסיים

כמו להתעניין בשלום הילד שיושב בשכנות או

לקרוא לו. "עם הזמן, הילדים התחילו לפתח את

היכולת הזאת לכיוונים נוספים", אומרת מנליס,

"לפטפוט, לדרישות לגבי סידורי הישיבה. כמו

כיתה רגילה".

חלק מהילדים נעזרים בלוחות תקשורת

מדברים. רבים מהילדים לא יכולים להקליד

בעצמם, ומשתמשים במחשב בעזרת סורק

שפועל בלחיצה עדינה של האצבע או מיקוד

מבט. ילדים צעירים יותר משתמשים בלוחות

באייפד. "השימוש בסמלים יצירתי וכולל

אסוציאציות", מספרת מנליס. "יום אחד, למשל,

כשאחת הסייעות לא הגיעה, אחת הילדות

דפדפה ללוח בעלי החיים, סימנה את הדבורה,

ושאלה למה היא לא הגיעה היום".

:touthchat

תוכנת תקשורת באייפד

www.snapps.cet.ac.il

הקלדה עיוורת, תרתי משמע

בדומה לטענות בקרב האוכלוסייה הרגילה על

כך שילדים ממעטים לקרוא, רחל סקרוביש,

מנהלת בית חינוך עיוורים בירושלים, מספרת

על הנטייה של הילדים בבית ספרה להעדיף

שימוש בתוכנת קורא מסך במחשב, ועל הניסיון

של הצוות לעודד אותם להשתמש בצג ברייל.

"יותר נוח לשמוע", היא אומרת, "אבל אנחנו

לא רוצים שיוותרו על הקריאה".

הנגשה של אתר אינטרנט לעיוור מתאפשרת

בעזרת מערכת פקודות השייכת לתוכנת קורא

מסך, שמסייעת להתמודד עם איתור מידע תוך

כדי סינון מידע. יצירת אתר מותאם לבעלי

לקויות ראייה מחייבת התייחסות להיבטים של

ניגודי צבעים, שימוש במסגרות ומבנה וגודל

כתב. "התלמידים אוהבים לעבוד במחשב

ומצליחים להגיע לתוצאות יפות ולעצמאות",

אומרת המורה נחמה לב ארי. "הם לומדים הקלדה

עיוורת, תרתי משמע, מתקשרים, בונים לעצמם

אתרים ומעשירים את שעות הפנאי שלהם".

אתר בית חינוך עיוורים הוא דוגמה לאתר

שמאפשר מעבר לטקסט רגיל, שלעיוור קל

יותר לעבור בו משורה לשורה בעזרת החיווי

הקולי. בתחתית האתר מופיעה פרסומת ל"ידיים

רואות", עסק חברתי שמעסיק מעסים עיוורים

ולקויי ראייה, ומאפשר להם להתמחות במקצוע

שלא דורש חוש ראייה. בית הספר משמש

,

Inpris

פיילוט למקלדת הברייל הווירטואלית,

שמאפשרת כתיבה עיוורת חופשית על מסכי

מגע.

בית חינוך עיוורים:

www.ivrim.org/index.html

:Inpris

כתיבה עיוורת על מסכי מגע

www.headstart.co.il/project.aspx?id=616 www.yadaimroot.com ידי

ים רואות:

תרבות

דיגיטלית

בין טכנולוגיה לנגישות

בלי רעשי רקע

מסייעת

soundAMP Lite

אפליקציית

ללקויי השמיעה בסינון והפחתת רעשי רקע

ושינוי מאפייני הקול. כידוע, אוכלוסייה זו

סובלת בעיקר מרעשי רקע, והאפליקציה

מאפשרת לתלמיד בעל לקות שמיעה לנטרל

רעשים אלה. היא מסננת, למשל, רעשי רקע

של התלמידים בכיתה, כך שניתן לשמוע

בבירור את קולה של המורה, וכן מסייעת

לשמוע טלוויזיה באופן מיטבי ולהקשיב טוב

יותר לשיחות עם חברים.

- אייפון

soundAMP Lite

קול לעיוור

,

Aharon Hebrew TTS

האפליקציה

המיועדת ללקויי ראייה, מנגישה את הטלפון

החכם לשימושים שונים. האפליקציה מקריאה

טקסטים שונים, ובהם טקסטים המופיעים

על המסך ובאינטרנט, וכן מקריאה מיילים

באמצעות תפריט קולי.

- אנדרואיד

Aharon Hebrew TTS

רק לנכים

האפליקציה "חניות נכים" המיועדת לציבור

האנשים בעלי המוגבלויות בישראל מציינת

מיקום מדויק של כתובות בתל אביב שבהן

ניתן למצוא חניות נכים.

חניות נכים - אנדרואיד

הערוץ הווקאלי

מסייעת לילדים

almarider

תוכנת ההקראה

עם לקות קריאה, המתקשים בקריאת טקסטים

ומעדיפים את הערוץ הווקאלי על פני

הוויזואלי. התוכנה מקריאה טקסטים הנמצאים

במחשב כמו מסמכי וורד, אינטרנט ומיילים,

ומאפשרת לקורא לשלוט בקצב ההקראה, כולל

אפשרות להשהיה וחזרה על קטעים. באתר יש

גרסת ניסיון חינמית, ובהמשך השימוש הוא

בתשלום. לעלמה רידר יש גם גרסה באייפון

ובאייפד - קולפיקס.

almarider - PC

איפה זה קרה?

אפליקציית "סימנים במשבר", המיועדת

למצבי מצוקה כמו למשל המבצע הצבאי

מהקיץ האחרון, מאפשרת לכל מי שבא במגע

ראשוני עם חירשים וכבדי שמיעה לתקשר

עמם גם מבלי לדעת שפת סימנים. מדובר

בשיחון כיס מצולם הכולל משפטים נפוצים

ומאפשר לנהל שיחה במצב מצוקה - משפטי

שאלה, משפטי מפתח ומשפטים לחיזוק הנפגע

במצוקה. שיחון הכיס זמין בארבע שפות:

עברית, ערבית, רוסית ואנגלית ובשפת

הסימנים.

סימנים במשבר - אנדרואיד

בתיה טולדנו

כלי עבודה מתוקשבים

יוצרים של אתרי אינטרנט נדרשים לעשות מאמץ

מיוחד כדי להנגיש אותם לנכים הסובלים מבעיות

שונות, אך העבודה הקשה משתלמת - ומאפשרת לנכים

מאת לימור דומב

להגיע להישגים

להתגבר

על הנכות -

ברשת

צילום: ערבה גל

מיקי גבריאלוב מקריא ספר עבור הספרייה לעיוורים

25

שיעור חופשי

>

נובמבר 4102