Background Image
Next Page  27 / 40 Previous Page
Basic version Information
Show Menu
Next Page 27 / 40 Previous Page
Page Background

הישיבה למדעים ואמנויות בקרית

אתא פועלת מזה ארבע שנים

במסגרת ניסוי "סטודיו תורני",

שתכליתו שילוב אמנויות עם תחומי דעת

אחרים, ובפרט לימודי קודש. בית הספר, בניהול

אלי ונחוצקר, שם דגש על נושא האמנות כבר

ארבע שנים, מתחילת הניסוי, ואילו החיבור

לנושא המדעים הוכנס בשנה שעברה, ולכן הוא

דומיננטי פחות מבחינת החזות. לדברי מיכל

גבאי, מובילת הניסוי בישיבה, הניסוי ממוקד

בפיתוח דמות בוגר ירא שמים ויוצר אמנותי,

באמצעות "מרחבי יצירה" בתחומים שונים

שמהווים מרחבים פיזיים ומרחבים פדגוגיים.

חדר המוסיקה בישיבה מחולק לאזור ביצוע

מוסיקלי, שבו כלי הקשה, נשיפה ומיתר,

מערכת תופים, פסנתר ומערכת הגברה; ואזור

למידה עיונית במעגל, סביב שולחנות ומול

לוח רגיל ולוח חמשה (לתווים). חדר התיאטרון

בנוי כמרחב פתוח, בגודל של שתי כיתות, ובו

וילונות שחורים על הקירות ורצפת פרקט.

בישיבה שני חדרי קולנוע. ה"קולנוער",

שמשמש לצפייה ולמידה עיונית, מצויד במקרן

ובמערכת הגברה ומעוטר ביצירות התלמידים.

החדר השני מחולק לשניים, בחלל הראשון

ישנו "מסך ירוק" לעבודה קולנועית, ואמצעי

תאורה והסרטה שונים. חלל זה משמש ללמידה

והתנסות בצילום ובמשחק. החלל השני הוא

חדר העריכה ובו נמצאים המחשבים. בכל

רחבי הישיבה קיימות פינות שבהן מוצגים

תוצרי התלמידים.

בישיבה מעבדת פיסיקה ומעבדת ביולוגיה.

המעבדה היא כיתה רגילה, אך יש בה כיורים,

ארון סגור עם אמצעי המחשה ומהתקרה תלויים

דגמים של חללית, מטוס ועוד. על הקירות

תלויות כרזות הקשורות לנושאים הנלמדים,

למשל הטבלה המחזורית, שכל ילד הכין בה

יסוד אחר. "אני מקפידה לתלות על הקירות

תמונות שניילנתי בעזרת סקוטש, כך שאפשר

להורידן במהלך השיעור ולהיעזר בהן. שיהיה

שימושי ולא רק יפה", אומרת רות לסרי, מורה

למדעים בבית הספר.

בחצר מתקיים, זו השנה השנייה, ניסוי

מדעי־אמנותי לקינון של ציפורי ירגזי.

התלמידים בנו תיבות קינון מעץ, עיטרו אותן

והציבו אותן ברחבי החצר.  

"הסביבה האסתטית, שמזמנת

יציאה מהכיתה, היא מבחינתנו

תפישת עולם. הלמידה שאליה

אנחנו מכוונים כוללת תמיד חוויה מעולם

הילד. לסביבה מושכת יש חלק גדול בכך",

כך אומרת שולרית קנטר, מנהלת בית הספר

ביאליק למדעים ואמנויות בפתח תקוה. בית

הספר מציע מגמות התמחות, ויום בשבוע

הילדים עוסקים בתחום אחד לפי בחירתם,

כמו מחול, אמנות יהודית, אמנות פלסטית,

זואולוגיה ובוטניקה.

בבית הספר הוקמו שני מרחבי למידה

חווייתית: גן בוטני אקולוגי ובוסתן ישראלי.

"המרחבים מאפשרים למידה חוץ־כיתתית

בסביבה אותנטית", אומרת אורית דוד, רכזת

המגמות. "התלמידים צופים, מתנסים ומגלים

כיצד תופעות הטבע נראות הלכה למעשה

בשטח". בגן הבוטני צמחים מסוגים שונים,

פינת מיחזור, קומפוסטר וסוכת ישיבה עם

ספסלים. מחוץ לגן יש פינה ובה בעלי חיים כמו

שרקנים, תוכים, אוגרים וארנבונים. בבוסתן,

בחצר האחורית של בית הספר, יש צמחייה כמו

עץ זית, עץ רימון וכרם ענבים קטן.

בחדר האמנות בבית הספר שולחנות

גדולים המסודרים בקבוצות, והמורה יושבת

עם התלמידים ליד שולחנות אלה. בחדר

מגירות גדולות שבהן מאוחסנים חומרי יצירה.

חדר המחול כוסה בפרקט והותקנו בו מראות

ועמוד בר. תלמידי מגמת אמנות עושים בכל

שנה פרויקט בבית הספר, בדגש על חומרים

בשימוש חוזר. כך ציירו לפני שנה פרדס פורח

על קראוונים שמשמשים כיתות לימוד, ויצרו

עציצים מצמיגים בשנה שלפני כן. במסדרונות

תלויות עבודות של תלמידים. נושא אחד

הקירות הוא "האחר הוא אני", ותלמידי מגמת

אמנות תולים בו יצירות בנושא. באמפי הגדול

בבית הספר מוצגות דרך קבע תערוכות של

תלמידי המגמה.

קן מעוטר בין העצים

הישיבה למדעים ואמנויות, קרית אתא

אמנות ממוחזרת

ביאליק, פתח תקוה

צילום: מור ברנשטיין

27

שיעור חופשי

>

נובמבר 4102