Background Image
Next Page  26 / 40 Previous Page
Basic version Information
Show Menu
Next Page 26 / 40 Previous Page
Page Background

הבניית הייחודיות במדעים ואמנויות

החלה בבית ספר "המאוחד" בירוחם

בשנת 0002. ראשית, הוקם מרכז

אינטגרטיבי בנושא האור והראייה. המרכז נוהל

על ידי מורה לאמנות ומורה למדעים, שבחרו

יחד תכנים ופעילויות בזיקה לנושא, כמו ניסויים

מדעיים ובניית דגמים. במשך השנים פעילות

המרכז הופסקה ועברה לאתר בית הספר. מהשנה

שעברה, עם כניסתה לתפקיד של המנהלת אורית

זוזוט, מנסים לחדש את הפעילות ולהדגיש את

נושא הייחודיות הבית־ספרי.

כיום פועלים במרכז כמה חדרי אמנות, שבהם

שולחנות רחבים, כיסאות ולוחות רבים. עוד

בחדרים חומרים וכלים ליצירה, מחשב מתקדם,

עמדת מחשב לתלמיד, מקרן וספרי אמנות. "יש

לנו שלושה מורים לאמנות, וכל אחד מהם מקבל

חדר, בו הוא מבטא את האמנות בדרכו שלו,

בהלימה לתוכנית הספירלית הבית־ספרית. דבר זה

משקף את החשיבות הרבה שאנו נותנים לתחום",

אומרת זוזוט.

אחד המורים לאמנות הוא מעצב תפאורות,

שבכל שנה מכין את התפאורות למסיבת הסיום

של כיתה ו'. תפאורות אלה מפוזרות ברחבי בית

הספר להנאת התלמידים. לאחת המסיבות, למשל,

שעסקה בתיבת נוח, נבנתה תיבה תלת־ממדית

ובה חללים שדרכם התלמידים הוציאו את הראש

וגילמו בעל חיים. בעלי החיים והתיבה תלויים

כיום באחד המסדרונות.

בחצר בית הספר הוקם פארק מדע, ובו אוסף

של מתקנים שמדגימים עקרונות מדעיים. הפסלים

הצבעוניים בחצר כוללים, בין השאר, מראות,

קליידוסקופ ופריסקופ, והילדים נהנים לשחק

בהם, לטפס עליהם ולהשתעשע בהם בהפסקות.

בחצר בית הספר פועלת חממה, ובה עובדים

הילדים בשיעורים הפרטניים. חדר המדעים שופץ

בקיץ האחרון, וכיום הסביבה הלימודית מאפשרת

מקום לעריכת ניסויים ועבודות קבוצתיות.

נושא המיחזור משתלב בהיבט האמנותי,

וקירות שלמים בבית הספר קושטו ביצירות

מחומרים בשימוש חוזר, כמו ציורי קיר מפקקים,

יצירות מקרטוני ביצים ובעלי חיים מבקבוקי

פלסטיק. השילוב האינטגרטיבי מתבטא בכך

שהתלמידים לומדים על החומרים וחשיבות

המיחזור בשיעורי המדעים, ולאחר מכן יוצרים

את יצירות האמנות.

// מדעים ואמנויות

הסביבה הפיזית

בית הספר גילה למדעים ואמנויות

בחר בייחודיות שלו לפני תשע

שנים, כשנוצר משני בתי ספר

שהתאחדו. כיום, התחום המדעי בבית הספר

בא לידי ביטוי חיצוני בעיקר בחדרי המדעים

ובחצר בית הספר, והתחום האמנותי - בחללי

בית הספר הפנימיים, במיוחד בקומת האמנות.

בית הספר חבר לפרויקט "על מה דע"

(יוזמת קרן גוטסמן־ארה"ב ובשיתוף משרד

החינוך), שבעזרתו קיבל ציוד לחדר מדעים.

חדר המדעים לילדים הצעירים מעוצב בסגנון

של פעם. “המורה שעובדת בחדר הזה היא

מורה ותיקה, שהכיתה שלה ביתית”, מספרת

רעיה בן אדון, מנהלת בית הספר. "עציצים

על השולחנות, כרזות על הקירות, שולחן

ועליו צלחות עם הנבטות, אזור בישול ובו

תנור". חדר המדעים בקומה התחתונה,

שבו לומדים הילדים הבוגרים, חדיש יותר

ומאובזר במחשבים.

דגש מיוחד מושם בבית הספר על בעלי

חיים: בחדר בעלי חיים, ארנבות ושרקנים

חיים בכלוב גדול של 9 מ"ר. בפאטיו בכניסה

ניצבים לולים, ובחצר מטיילות באופן חופשי

תרנגולות וארנבות. סביב בית הספר יש

חלקות אדמה שבהן לומדים חקלאות ומבצעים

ניסויים שונים.

בקומת האמנויות שוכנות כיתת אמנות,

כיתת מחול וכיתת מוסיקה. יש גם עיסוק רב

בשירה, וקיר אחד בכניסה מוקדש למשוררים

שלומדים את יצירתם באותה תקופה.

מדע בחוץ, אמנות בפנים

גילה למדעים ואמנויות, ירושלים

אוהבים אמנות -

וגם מדעים

מעט בתי ספר בוחרים לשלב בייחודיות שלהם מדעים ואמנויות. בתי ספר אלה

שמים דגש על תחומי המדעים והאמנויות גם בחדרים ייעודיים וגם במרחבים

שונים. מבחינת חזות בית הספר, נוצרות נקודות השקה לא מעטות בין התחומים

- למשל, בחצר שבה פסלים שמדגימים עקרונות מדעיים או בקירות מכוסים יצירות אמנות

שנוצרו מחומרים בשימוש חוזר, בתהליך שמשקף את חשיבות המיחזור והדאגה לסביבה.

לא

התמקדות במדעים אין פירושה זניחת האמנויות והיצירה -

ובתי הספר הבאים, שמתגאים בכיתות מדעים ומעבדות לצד כיתות

מאת לימור דומב

מחול, מוסיקה וקולנוע, הם ההוכחה לכך

תיבת נוח במסדרון

המאוחד, ירוחם

נובמבר 4102

<

שיעור חופשי

26