Background Image
Next Page  24 / 40 Previous Page
Basic version Information
Show Menu
Next Page 24 / 40 Previous Page
Page Background

כלים בגליונות קודמים: פייסבוק / למידה מודעת / אינטואיציה / פילוסופיה לילדים / מסוגלות אישית ומקצועית / דיאלוג מוסיקלי / סביבה הרפתקנית /

הכלי: מדיטציה.

דיאלוג יצירתי / חוזקות / הוראה רפלקטיבית / סמיוטיקה / אוריינות חזותית / ויסות עצמי / השוואה והנגדה / ציור / אתרים לימודיים / כתיבה תקשורתית / כללי יסוד / טכניקות

הישרדות / משחק לימודי / מוסיקה / הומור / למידת חקר / תמריצים / צילום / חוזה כיתתי / פסיכולוגיה חיובית / שפת ההשפעה / פדגוגיה ביקורתית פמיניסטית / למידה

מבוססת פרויקטים / הוראה מבוססת נתונים / תקשורת מקרבת

ארגז כלים

"

עצמו את העיניים. נשמו עמוק. הרפו את

הגוף. חשבו על מקום נעים. דמיינו את

עצמכם במקום הזה. המוח נח מכל מחשבה

או רגש". גם מי שלא בקיא בטכניקת המדיטציה

יודע לתאר את הכללים הבסיסיים שלה, שכוללים

את הרפיית הגוף והשקטת התודעה. מחקרים

מהשנים האחרונות, שהשתמשו במכשיר דימות

), הוציאו את

FMRI

תפקודי בתהודה מגנטית (

התחום מעולם הניו אייג' אל השדה המדעי,

כשהראו כי פעילות מדיטטיבית מפחיתה רמות

לחץ (סטרס), לחץ דם ואת הכאב והסבל הנלווים

למחלות כרוניות. על פי המחקרים, פעילות

כזו מחזקת גם את המערכת החיסונית ויכולה

להיטיב עם הסובלים מדיכאון, הפרעת קשב

וריכוז והיפראקטיביות.

אחד המחקרים הבולטים בתחום הוא של

ג'ון דנינגר מאוניברסיטת הרווארד, המתמקד

בדרך שבה השיטות העתיקות מהמזרח

מצליחות "להדליק ולכבות" גנים הקשורים

למתח ולמערכת החיסונית. מחקריו של דנינגר

משלבים נוירו־הדמיה ומאפשרים למדוד

שינויים פיסיולוגיים בפירוט רב. "למדיטציה

יש אפקט ביולוגי אמיתי", אמר דנינגר בראיון

ל"בלומברג" בשנה שעברה. "כשאתה עושה

מדיטציה יש השפעות בכל הגוף, לא רק במוח".

המחקר, במימון ממשלתי, עשוי לשכנע יותר

רופאים לנסות דרך חלופית להתמודדות עם

מספר עצום של מחלות מודרניות הנגרמות

עקב מתח: יתר לחץ דם, בעיות פוריות, דיכאון,

מחלות הקשורות להזדקנות ועוד.

המדיטציה הוצגה בראשונה ב־5591על

ידי מהרישי מהש יוגי, ומאז מתרגלים אותה,

על פי ההערכות, כ־6-7 מיליון איש בעולם.

בישראל הוקמה עמותת "האגודה הבינלאומית

למדיטציה בישראל" ב־8691. באתר העמותה

נכתב כי מאז למדו בישראל את סודות המדיטציה

כ־55 אלף איש. ניסיון אישי הוא שהביא גם

את פנינה מרמלשטיין, גמלאית של משרד

החינוך שהיתה מורה ומחנכת במשך 13 שנה,

להתעניין בתחום – והיא נשבתה. את התובנות

שלה כינסה בספר החדש "מדיטציה עושה לי

את זה" (הוצאת אוריון).

בספר היא מלמדת מהי מדיטציה וכיצד

משלבים בה דמיון מודרך. לדבריה, מדיטציה

בדמיון מודרך עושה שימוש בסמלים, המאפשרים

למתרגל לדמיין את השינויים שהוא רוצה

שיתרחשו בגופו ובנפשו. בספרה היא מעוניינת

לפזר את הערפל המיסטי שנפוץ סביב המדיטציה

ולהעביר את המסר שמדובר בטכניקה יעילה,

פשוטה וזמינה המסייעת לשחרור מתחים, דאגות

וחרדות ולהגעה לרגיעה עמוקה במישור הפיסי

והנפשי. "מתח גורם לחסימה של זרימת המידע

והאנרגיה בגופנו", מדגישה מרמלשטיין. "האדם

הוא בעל הבית והמחשבות נועדו לשרת אותו,

אך מחשבות טורדניות פוגעות באיכות החיים –

והמדיטציה עוזרת להשתחרר מהן".

מרמלשטיין מציינת כי תהליך המדיטציה

כולל כמה שלבים, בהם נשימות, הרפיה, בחירת

מקום סודי/אישי בדמיון, מדיטציה וסיום התהליך.

בספרה היא מציעה עשרות נושאים למיקוד

מדיטטיבי, כמו למשל מדיטציה בנושא חשיבה

חיובית, שכוללת חזרה על משפטים כמו "אני

אוהב ומקבל את עצמי בדיוק כפי שאני"; "אני

בטוח ומוגן תמיד"; "יש בי ביטחון ושלווה בנוגע

למי שאני"; ואחרים. "תפקידה של מדיטציה זו

לאפשר למתרגל לחשוב על מגוון אפשרויות

להתמודדות במהלך החיים בעזרת משפטי

מפתח מתחום החשיבה החיובית", היא כותבת,

"לאפשר לנו לשלוט במשפט שבחרנו, לראות

אותו בצורות ובצבעים שונים, להראות לנו שהכל

נעוץ במחשבות שלנו, ושאפשר לתקן אותן כך

שיהיו חיוביות ומעצימות".

מרמלשטיין מעידה על עצמה שכילדה,

הלימודים לא עניינו אותה במיוחד, אך

מבחינה חברתית היתה פעילה מאוד. "ארגנתי

פעילויות שונות לחברי, אהבתי לטפס על

עצים, חיפשתי הרפתקאות שיעניינו אותי

והייתי בתנועה מתמדת", היא נזכרת. "אילו

איבחנו אותי בזמנו, ודאי היו מגלים שאני ילדה

היפראקטיבית שזקוקה לטיפול. חייתי בתסכול

ענק וכשהתבגרתי סבלתי מאוד ממיגרנות. הייתי

עצבנית מאוד, כעסנית, כל מלה הציתה בי אש

וגרמה לי להרים את קולי בצעקה רמה. לא

אהבתי את ההתפרצויות שלי.

"בעקבות התחושות הקשות והתסכול, החלטתי

שאני צריכה למצוא פתרון. ידעתי שמשפחתי

סובלת", היא ממשיכה. "בעלי, שהשתתף באותה

תקופה בקורס מדיטציה, חזר הביתה מאושר.

אתו, והחלטתי

ִ

ראיתי שהמדיטציות מיטיבות

להירשם לקורס הבא. בזכות לימוד המדיטציה

התחלתי להרגיש טוב עם עצמי. הייתי רגועה,

הקשבתי לאנשים, הצלחתי להתרכז, כאבי הראש

פסקו, והרגשתי שראשי כבר אינו שוקל טונה.

הפסקתי לכעוס, ונעשיתי נינוחה יותר כלפי

עצמי וכלפי הסביבה. אנשים בסביבתי החלו

להחמיא לי ולומר שאני רגועה וקשובה יותר.

הרגשתי שקיבלתי מתנה ענקית: שקט פנימי

שלא היה לי מעולם".

את המתנה הזו מרמלשטיין, כיום מטפלת

ומנחת קבוצות, מבקשת להנחיל, בין השאר,

לתלמידים במערכת החינוך. "במקצועי כמורה

וכמחנכת כיתה נתקלתי רבות בתופעות של

אלימות, חוסר סבלנות וחוסר סובלנות, וחיפשתי

דרכים להתמודד עם הבעיה שהחריפה עם השנים.

כשתרגלנו בכיתה מדיטציות במגוון רחב של

נושאים התוצאות לא איחרו לבוא: התלמידים

היו נינוחים ומרוכזים יותר, והאווירה היתה

רגועה מאוד".

מדיטציית הרפייה בת כחמש דקות התבצעה

בכיתתה, ובהמשך גם בכיתות אחרות, בשעות

הבוקר וכן לאחר כל הפסקה. מדיטציה בדמיון

מודרך התבצעה פעם בשבוע במשך שיעור של

כ־54 דקות ולפעמים אף יותר. "אחרי המדיטציה

שוחחנו על מה שהתלמידים חוו בה", היא מספרת.

"חילקתי להם רישומי מנדלות ריקות והם היו

ממלאים אותם בחוויות שחוו במדיטציה. כל

אחד בדרכו וללא כל ביקורת, אלא בדרך של

הערכה וכבוד".

"החזון שלי", היא אומרת, "הוא שהמדיטציה

תיהפך לתהליך טבעי שיתקיים בכל הגנים ובתי

הספר בישראל ובעולם. מדיטציה קצרה לרגיעה

בבוקר, כשהתלמידים מגיעים לכיתות, וכן לאחר

כל הפסקה. כמו כן, פעם בשבוע מדיטציה בתחום

מסוים כשרוצים להקנות משהו חדש או לחזק

את התלמידים, במשך שיעור. ילדים פתוחים

להתנסויות חדשות. ככל שהם יחושו ביתרונות

של המדיטציה, הם ישמחו לתרגל אותה".

תלמידים יקרים:

תרגיעו

המדיטציה כבר לא שמורה רק למטיילים שחזרו מהודו,

וכיום היא משמשת גם אנשים הסובלים מדיכאון, חרדה

ואף היפראקטיביות. ספר חדש מנסה להביא את בשורת

מאת רווית שרף

הרגיעה גם למערכת החינוך

פנינה מרמלשטיין

מציעה הרפיה

של חמש דקות

שאפשר ליישם

בכיתת הלימוד:

קחו חמש נשימות עמוקות, שחררו

את כפות הרגליים, את השוקיים,

את הברכיים, את הירכיים, את

אגן הירכיים, את הבטן ואת הגב

התחתון, את החזה ואת הגב העליון,

את הכתפיים, את הזרועות, את כפות

הידיים, את הצוואר ואת העורף, את

הראש, את העיניים, את השפתיים,

את הלשון, את האף ואת המצח. אמרו

לעצמכם: אני מרגיש/ה רפוי/ה

ומשוחרר/ת. גופי קל מאוד. חשבו

על מקום אישי בטבע שכיף לכם

להיות בו ותהיו בו.

לאחר שתי דקות במקום האישי

בטבע אנחנו מסיימים את ההרפיה

בדרך הזו: הרגישו את כפות

הרגליים, את השוקיים, את הברכיים,

את הירכיים, את אגן הירכיים, את

הבטן ואת הגב התחתון, את החזה

ואת הגב העליון, את הכתפיים,

את הזרועות, את כפות הידיים,

את הצוואר ואת העורף, את הראש

וחלקיו. כשאתם מרגישים את כל

הגוף שלכם - חזרו ל"כאן ועכשיו".

פקחו את העיניים בהדרגה (כדי לא

להסתנוור מהאור). אתם נמצאים כאן

ועכשיו, במציאות.

איור: ניר גולן

נובמבר 4102

<

שיעור חופשי

24