Background Image
Next Page  17 / 40 Previous Page
Basic version Information
Show Menu
Next Page 17 / 40 Previous Page
Page Background

"כשפוגשים ילד בגובה העיניים, רואים את החוזקות שלו ונותנים

לו תחושת שייכות, הוא מתפנה ללמידה ומרגיש מסוגלות",

מסבירה גרין. בית הספר הצטרף לתוכנית "החלוץ החינוכי" של

סמינר הקיבוצים, הדוגלת בהכנסת אנשים צעירים למקומות

מאתגרים. בנוסף, הוחלט להכניס לתוכנית את רעיון הבחירה,

שמקובל לרוב בבתי ספר חזקים. בחצי השנה הראשונה נערכו

פגישות אינטנסיביות של חדר המורים. "דיברנו על מצב בית

הספר, האתגרים והקושי. היה לי חשוב לעבוד בשיתוף ולא

בהנחתות", מסבירה גרין.

לפי המודל שפותח, פעמיים בשנה לתלמידים יש בחירה בין

שיעורים כמו כדורעף, תיאטרון, יוגה וכלכלת בית, שמעבירים

מורים מבחוץ ומורים מהצוות. כל תלמיד בוחר שני מקצועות

ומתחייב להם. בסוף אותה שנה, בשל רישום של 45 תלמידים

לכיתה ז', נפתחו שתי כיתות חדשות, דמוקרטיות. כיום לומד

המחזור הראשון ההוא בכיתה י"ב.

המודל שפותח הוא של שני מחנכים בכיתה, ותיק וחלוץ,

וכך התלמידים לומדים משמעות של שיתוף פעולה. "המטרה

היתה ליצור דמויות משמעותיות לילדים", אומרת גרין. "יצרנו

הנהלה שטוחה, ואת השעות העברנו למחנכים. מהלך זה, עם

תמיכה של שעות חלוץ, נתן אפשרות לחינוך אישי, לשיחות

על האתגר של השבוע. המודל היה בן חמישה שלבים: מאיפה

אני בא, מי אני היום, לאן אני רוצה להגיע, מה אני צריך כדי

להגיע ואיך אדע שהגעתי. רצינו לאפשר לילדים להבין מהו

חלום, ולתת להם תחושה שיש מישהו שיעזור להם להצליח,

גם אם הם לא מעולים בחשבון, נגיד. אנחנו בקשר טוב עם בתי

ספר בסביבה, כך שאם תלמיד רוצה להרחיב מקצוע שקיים

בבית ספר שכן, הוא יכול ללמוד בו. אנחנו מכוונים לבגרות

מלאה, אבל לא מנשירים תלמידים שקשה להם. לכן אחוזי

הבגרות שלנו הם %05".

נושא המשמעת מטופל לא בענישה אלא ב"תוצאות": שיחה

על המעשה והבנת התוצאות שלו (גם אם התוצאה היא השעייה).

בנוסף, בית הספר שם דגש על תרומה לקהילה, והתלמידים

עובדים עם החברה להגנת הטבע, בבית הספר וגופים שונים. בית

הספר מפעיל תוכניות כמו "סוגיה עוגייה", דיון בין תלמידים

ומורים על נושאים שונים, ומפעיל מועצת תלמידים פעילה,

כך שהתלמידים מרגישים שמקשיבים להם. בית הספר מפעיל

מרכז לעזרה לתלמידים מתקשים, ויש בו כיתה מיוחדת לילדים

עם קשיים רגשיים.

כעת, התלמידים מצביעים ברגליים. לעומת אחוזי הרישום

הנמוכים בעבר, בית הספר מונה כעת שתי כיתות בשכבה.

תהליך דומה עבר על בתי הספר האחרים. "השכונה היתה

מושמצת וכל מי שידו משגת ניסה לשלוח את הילדים ללמוד

במקומות אחרים", מספר אזברגה. כיום, לעומת זאת, יש ילדים

שמגיעים לבית הספר משכונות אחרות, ובית הספר גדל מ־11

כיתות ל־71 כיתות. בבית הספר הממלכתי-דתי "הראל" בנצרת,

למדו לפני חמש שנים, עם כניסתו של חזי לתפקיד, 001

תלמידים, וכיום לומדים בו 002. "ילדים חילונים מוכנים לשים

כיפה ולבוא לכאן, וזה לא דבר פשוט", הוא אומר. במקרה של

"דקל" באשקלון, לפני חמש שנים למדו בו 081 תלמידים.

כיום יש בו 053 תלמידים, 04 מהם מגיעים בהסעות פרטיות

מחוץ לשכונה. "נוצרת כאן אינטגרציה טבעית", אומרת ישר.

"נוצרו קשרים, אינטגרציה טבעית ואחווה יפה".

גם הרשות ומשרד החינוך

צריכים להתגייס

בסביבה חזקה, הגורם המשמעותי ביותר להצלחה של

בית ספר הוא המנהל. בסביבה חלשה, נוסף למשוואה

עניין המשאבים. "מנהל טוב יכול לקחת כל בית

ספר ולהפוך אותו למצליח - בתנאי שיש לו תנאים

מתאימים", אומרת ד"ר דורית טובין מהמחלקה לחינוך

באוניברסיטת בן גוריון.

"כדי שבית ספר יצליח בסביבה מורכבת יש צורך

בהתגייסות משמעותית של הרשות המקומית ומשרד

החינוך, שתיצור את התנאים האלה. מנהל צריך לדעת

לאן פניו מועדות, גם אם זה נשמע טריוויאלי; לבנות

צוות בעלי תפקידים ששותף בחזון ובאחריות; למסד

פרקטיקות מסודרות של מיפוי ומעקב; ולבנות צוותי

מורים שיוציאו את הכל לפועל. הכריזמה והיכולת

האישית הן אלה שמאפשרות למנהל ליישם את כל

הדברים האלה, להניע את התהליך ואת האנשים,

אבל אי אפשר להפעיל את הכריזמה כל הזמן על כל

האנשים באופן ישיר. המנהל צריך יכולת להניע את

בעלי התפקידים שיניעו את המערכת הלאה".

שרה ישראלי, יו"ר ארגון המנהלים

היסודיים ויו"ר המזכירות הפדגוגית

"המנהלים

בהסתדרות המורים:

מתמודדים עם עולם מורכב, עתיר בעיות

ודילמות, ונמצאים בצומת של לחצים

מרובים. אין ספק שמנהל שמצליח להביא

את בית הספר להצלחה ולסחוף אחריו

את הצוות, עובד על כך יומם ולילה. חשוב

שמשרד החינוך ייתן גיבוי אמיתי ויספק

סביבת עבודה שמנהל יכול לפרוח בה"

ראאד אזברגה, מנהל "נווה שלום"

"הכסף הוא לא העיקר. הקלף

בלוד:

המנצח הוא כוח האדם. ידעתי

שהמורים הם הנכס המרכזי והחלטתי

לחזק את תחושת הערך והשייכות

שלהם. הרגשתי שאני צריך לסלק את

המטרדים שמפריעים להם לעבוד

ולספק להם אווירה שקטה"

בית הספר "נווה שלום"

בלוד. משמאל: ראש העירייה

יאיר רביבו, מנהל נווה שלום

ראאד אזברגה והמורות סוזאן

עבד אלהאדי ואסמאא ג'באלי

למטה: אזברגה עם ילדי

בית הספר ביום תרבויות

ותחפושות

17

שיעור חופשי

>

נובמבר 4102