Table of Contents Table of Contents
Next Page  50 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 50 / 64 Previous Page
Page Background

גיבוש מודל עבודה הוא מלאכה מורכבת המעוררת שאלות רבות. לצד איסוף הידע מהמומחים בנושא,

נדרש היה להכיר את ה"שטח" ואת המציאות שעמה מתמודדים כדי לגבש מודל עבודה שיוכל להשתלב

באופן הרמוני בעבודת התכניות הקיימות.

קורס "הבדלי למידה וקשב בתעסוקה" היה הסנונית הראשונה. מטרתו הייתה כפולה: להכשיר מקדמי

ולהעמיק

¯

עובדים בתכניות המלווים את המשתתפים בתהליך החיפוש וההשתלבות בעבודה

¯

תעסוקה

את הידע והכלים המצויים ברשותם לאיתור אוכלוסייה זו ולטיפול ראשוני בה. מטרה נוספת הייתה להבין

את צורכי ה"שטח" ואת המקרים שעמם מתמודדים בתכניות כדי לתת מענה לשאלות שהתעוררו בעת

פיתוח התכנית הייעודית למשתתפים עם לקויות למידה והפרעות קשב.

תהליך פיתוח הקורס

הקורס פותח בשיתוף פעולה בין מומחית לפיתוח ידע ופיתוח מקצועי בתבת לפסיכולוגית תעסוקתית

בעלת ניסיון רב בייעוץ תעסוקתי לאנשים עם הפרעת קשב. החלטה זו נבעה מתוך הרצון להעניק למקדמי

התעסוקה ידע מקצועי ועדכני ממומחים בתחום, אך עם זאת להקפיד על התאמת הידע לשפה הפנימית

בתבת ולדרכי הלמידה והעשייה בתכניות התעסוקה השונות.

: צמצום הידע הרב לקורס בסיסי ומעשי של ארבעה מפגשים; יצירת

כמה אתגרים

פיתוח הקורס העמיד

בסיס ידע אפקטיבי ואחיד שיותאם לשונות הגדולה בקבוצה ולרקע המקצועי של מקדמי התעסוקה;

תרגום שיח טיפולי ומונחים מקצועיים לכלי עבודה מובנים ומותאמים לתרבות הארגונית, למבנה התכניות

ולשפה של תבת; סיוע למקדמי התעסוקה להעצים אצל המשתתפים את ההכרה ביכולתם להגיע להישגים,

בניגוד למה שנאמר להם או שחוו בעבר.

שם הקורס שנבחר מבטא תפיסה הרואה בסוג הקשב הייחודי לא רק הפרעה וקושי אלא גם יתרון.

השלב הראשון בפיתוח הקורס בתבת הורכב מקריאת חומרים מקצועיים, פגישות עם אנשי מקצוע ומיפוי

במספר) עם המושגים

600־

הידע הקיים אצל מקדמי תעסוקה. התברר כי היכרותם של מקדמי התעסוקה (כ

חלקית, ורבים מהם ציינו כי הם חשים חוסר ביטחון ביכולתם לאתר משתתפים שיש להם הפרעות קשב או

לקויות למידה, חוסר ידע לגבי גורמים מקצועיים שאליהם אפשר לפנות וחוסר אונים לגבי יכולתם לקדם

תהליכים תעסוקתיים עבור משתתפים אלו.

בשלב השני ערכנו מיפוי משותף של תוצרי הקורס, כדי לבחון מהן המיומנויות הרצויות למקדמי תעסוקה

בהקשר זה ומהו הידע והכלים שכדאי להקנות בקורס כדי להגיע למטרה. המסקנה הייתה כי אף שמקדם

התעסוקה אינו מוסמך לאבחן הפרעת קשב, הוא יכול להציג חשד לקיום הפרעה זו ולבחון עם המשתתף

ינו את פירמידת הידע הנדרשת למקדמי

ֵ

את האפשרויות השונות הקיימות לאבחונה. בעקבות זאת הבנ

התעסוקה ותרגמנו אותה לסילבוס של הקורס, פיתחנו יחידות תוכן ודנו בדרכים השונות להעברת הידע

(סימולציות, ראיונות, הדגמות, שיתוף בחוויות אישיות, צפייה בסרטונים ועוד).

הקורס עוסק בארבע מיומנויות עיקריות:

זיהוי זה נעשה בשלושה צירים:

. א

זיהוי משתתפים והצגת חשד בדבר קיומה של הפרעת קשב.

היסטוריה תעסוקתית,

1 1 .

¯ )

intake

התייחסות להיסטוריה האישית בפגישת ההיכרות והאבחון (

הכשרות, עבר בבית הספר, היסטוריה בין־אישית ומשפחתית: עדויות על מעברים תכופים בין

עבודות, עדויות על אנשים אחרים במשפחה עם הפרעת קשב, פער בין ציונים רשמיים לפעילות

במוסדות א־פורמליים כגון צבא ותנועות נוער, כינויי גנאי כגון “עצלן” ו”מעופף”.

50

9 '

גיליון מס

|

אדם ועבודה