Table of Contents Table of Contents
Next Page  49 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 49 / 64 Previous Page
Page Background

בשנים האחרונות התפתח גוף ידע שהצביע על הקשר בין הפרעת קשב ולקויות למידה לבין עולם העבודה.

ממחקריםעולהכיתחוםהתעסוקההואאחדהתחומיםהטומניםבחובםקשיי התמודדותניכריםעבוראנשים

). למשל, נמצא כי

Banks, Ninowski, Mash, &Semple, 2008; Specht, Polgar, &King, 2003

עם הפרעת קשב (

Hasazi, Gordon, & Rowe, 1985;

מהאנשים עם הפרעת קשב אינם משתלבים בכוח העבודה (

50%־

כ

). גםאםהצליחו, אנשיםעםהפרעתקשבחוויםקשיים רבים יותר בהשתלבותבעבודה

Rusch&Phelps, 1987

Chen & Chan, 2014;

); הם נוטים לעבוד במשרות חלקיות, שמעמדן והשכר עבורן נמוכים (

Fletcher

,

2014

(

) ומתקדמים פחות מהם

Chen & Chan, 2014

); הם מפוטרים יותר מעמיתיהם (

Skellern & Astbury, 2013

). מיעוטם מוצאים עבודה התואמת

Carroll & Ponterotto, 1998; Creed & Klisch, 2005; Rumberger, 2011

(

Ness & Price,

;

2004

את רמתם והמציעה להם אפשרויות להתפתחות תעסוקתית (צדוק־לויתן וברונז,

לם

ּ

). הם מדווחים על ניצו

Rojewski, Lee, Gregg, & Gemici, 2012

) והם נשארים בעמדת הפתיחה (

1990

.)

MacIntyre, 2014

במקום העבודה ועל מידורם מפעילות חברתית, מהוראה ומהכשרות מתקדמות (

) הצביע על כך שנתונים מדאיגים אלה לא השתנו באופן ניכר בעשרים השנים

Humber

,

2013

מבר (

ּ

הו

האחרונות. הוא טען שבהשקעה נכונה אפשר לשנות מצב זה, אך מקבלי ההחלטות אינם מודעים

¯

) הצביע על כך שהבעיה אינה מוטיבציה או רצון להשתלב ולעבוד

MacIntyre

,

2014

לכך. מקינטייר (

הבעיה העיקרית היא קיומם של חסמים מובנים בשוק העבודה והיעדרם של כלים מעשיים שמקדמים

השתלבות.

בתחום זה המחקר מצומצם יותר. יש ממצאים המצביעים על מסוגלות נמוכה בקבלת החלטות בענייני

). גם לאחר בניית חוויות של

Painter, Prevatt, & Welles, 2008

קריירה בקרב אנשים עם הפרעת קשב (

הצלחה נשארו חוסר ביטחון ותחושה של הליכה על קרח דק שבכל רגע יכול להתבקע ולגרום להידרדרות

.)2012 ,

בתפקוד (הדס־דהן וצדוק

אנשים עם הפרעת קשב חווים כבר בילדות חוויות של כישלון במפגש עם דרישות בית הספר, שם הם

מפתחים מיומנויות דלות יותר ומשיגים ציונים נמוכים יותר. הם מתמודדים לעתים קרובות עם משוב

;

2009

שלילי ועם ביקורת. מכאן שיש להם הזדמנויות מעטות להתנסות ביצירת תחושת מסוגלות (עינת,

). מצב זה יוצר בהמשך הדרך קושי לבחור קריירה וכיוון תעסוקתי על בסיס

Hampton & Mason, 2003

יכולות וכישורים דומיננטיים. קשיים נוספים בקריירה הם תכנון לטווח ארוך והתמדה, והתמודדות עם

.)2009 ,

; עינת

2012 ,

משימות ניהול רבות הנדרשות לתכנון קריירה (הדס־דהן וצדוק

אם כן, אוכלוסייה זו מצויה בסיכון וזקוקה לתמיכה ולהתערבות מקצועית בתחום התעסוקה. ההנחה היא

כי התערבות נכונה תאפשר לשפר את תפקודם של אנשים עם הפרעת קשב ולשלבם בהצלחה בעולם

העבודה.

קורס הבדלי למידה וקשב

במסגרת תפקידה לקדם אוכלוסיות המודרות משוק העבודה, תבת חותרת לקיים תהליכי חקירה ולמידה

מתמידים ולפתח תחומי ידע חדשים שיכולים לקדם את האוכלוסיות האלה כדי לשלבן בעולם התעסוקה.

המשתתפים בתכניות תבת, ההנחה היא שאחוז ניכר של משתתפים מתמודדים עם הפרעת

200,000

מתוך

קשב או לקות למידה. לפיכך הוחלט לפתח תכנית ייעודית של רכזים שיתמחו בלקויות למידה והפרעות

קשב, ישתלבו במרכזי התעסוקה וילוו משתתפים לקראת השתלבות בעולם העבודה והתמדה בו. לשם כך

החלו תהליכי פיתוח ולמידה של הנושא כדי לגבש מודל עבודה מיטבי.

49

9 '

גיליון מס

|

אדם ועבודה