Table of Contents Table of Contents
Next Page  70 / 182 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 70 / 182 Previous Page
Page Background

70

2017

, יולי

18

גיליון

), נוכחותם של מתנדבים מעבירה מסר של ערבות

Pardess

, 2005(

לפי פרדס

. בעקבות פיגועי

כמרכיב של חוסן

הדדית ושייכות. תחושת השייכות חשובה מאוד

טרור, כמו גם אסונות אחרים, מופנים לא אחת ביטויי תסכול ואכזבה כלפי הרשויות

הממשלתיות. הכעס על שהמוסדות נכשלו באספקת הגנה עלול לפגוע בבניית

יחסי אמון עם נושאי משרות ברשויות הסיוע הרשמיות (כמו המוסד לביטוח לאומי).

המסתייע יכול להרגיש נוח יותר להיחשף ולהיפתח מול המתנדב שלא נתפס

"בתפקיד". קורה במצבים אלה שהעזרה שמציעים מתנדבים מתקבלת בפתיחות

רבה יותר מהעזרה מצד הרשויות, ובפרט כשזו מתפרשת כביטוי של שותפות גורל

והכרה ציבורית.

קיומם של מתנדבים, המהווים ביטוי לסולידריות הקהילתית, עשוי להפחית את

הבדידות המהווה גורם סיכון להתפתחות דיכאון וסימפטומים פוסט-טראומטיים

במצבי אסון. כמו כן מתנדבים יכולים להעניק סיוע מיוחד לאוכלוסיות נזקקות, כגון

קשישים, חולים ואנשים עם צרכים מיוחדים. התגייסות זו משקפת חוסן קהילתי

ובו-זמנית מאפשרת צמיחה פוסט-טראומטית הן ברמת הפרט והן ברמת הקהילה

.)Rosse, 1993(

מכאן ניתן להבין את חשיבות המתנדבים בעבור הקהילה השרויה באיום מתמשך

של טרור ושגרת חירום. כאשר מבקשים להעריך השפעה של אירוע טראומטי,

)1( :

ניתן לבחון את השאלה משתי נקודות מבט השונות זו מזו אך קשורות זו בזו

ההיבט הפסיכולוגי-רפואי, המתייחס ליחיד ומעריך את רמות המצוקה והתפקוד

) ההיבט החברתי, הבוחן את

2( ;

שלו בתגובה לאירועי דחק, שטרור הוא אחד מהם

הפגיעות או את החוסן הקהילתי של הקבוצה השלמה. הסתכלות כזאת מאפשרת

התבוננות בטראומה והבנתה בהקשר החברתי.

התפתחות השירותים הציבוריים לחיזוק החוסן הקהילתי

באזור עוטף עזה פועלים צוותי חוסן וחירום יישוביים (להלן: צח"י) בחסותם של

מרכזי החוסן, בהפעלת הקואליציה הישראלית לטראומה, המהווה קואליציה של

תאגידים ויחידים, ביניהם משרד הרווחה והשירותים החברתיים, משרד הבריאות,

2006

המשרד לאזרחים ותיקים ועוד. המרכזים הוקמו בהחלטת ממשלה בשנת

בעקבות המצב הביטחוני באזור, ועוסקים בתחום החוסן, בהיערכות לחירום ובמתן

מענה פסיכו-סוציאלי. הם פועלים בהובלת משרד הבריאות ובשותפות הדוקה עם

משרד הרווחה והשירותים החברתיים ועם משרדים נוספים.

באזור פועלים חמישה מרכזי חוסן: בעיר שדרות, במועצות אזוריות אשכול, בחוף

אשקלון, בשער הנגב ובשדות נגב. המרכזים בארבע המועצות האזוריות עובדים

בשיתוף פעולה מלא עם הרשויות ונמצאות מבחינת המבנה הארגוני תחת האגף

לשירותים חברתיים, כפועל יוצא מהתפיסה הרואה ברשות המקומית אבן יסוד בכל

הקשור להיערכות לחירום ולטיפול בקהילה ובפרטים שבתוכה.