Table of Contents Table of Contents
Next Page  65 / 182 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 65 / 182 Previous Page
Page Background

65

2017

, יולי

18

גיליון

.

כלי עבודה

העובר שינוי במהלך העבודה בדרך של התפתחות וגדילה באמצעות

במקומות פיזיים, כגון מפעלים ומסעדות, חומרי הגלם הם כלי העבודה עצמם. בבתי

ספר ובאוניברסיטאות הידע מהווה חומר הגלם והמחקר מהווה כלי העבודה שבו

בטיפול המוסדי בכלל וב"אתנחתא" בפרט,

עסוקים הן התלמידים והן סגל ההוראה.

. בעיון מעמיק יותר נראה כי

מערכת היחסים בין המטופלים לצוות היא חומר הגלם

בתוך מערכת יחסים זו נמצא מרחב נפשי המאפשר את התהליך, והוא מרחב נפשם

של חברי הצוות. המטופל, המגיע למקום כאשר ה"היות" שלו חלש, פגוע, מחוסר

ופעמים מתקשה להתקיים, משליך את "היותו" על הצוות במטרה שזה יַבנה אותו

בהתייחסותו אליו. כלומר, חברי הצוות מהווים בעבור המטופלים דמויות השלכתיות.

תיאור נפלא של ההזדקקות האנושית למקום נפשי זה כתהליך ריפוי מביא מייקל

אייגן בספרו "קשרים חבולים":

אנו מחפשים. אנו מחפשים מישהו להשליך את עצמנו לתוכו. אנו מחפשים

מישהו שייתן לנו להיכנס, יחלום אותנו, יכלול אותנו כחלק מעומקיו. מישהו

שיחשוב עלינו וירגיש דברים כלפינו, כך שהחשיבה הלא-מודעת הערה שלו

.)114 '

, עמ

2014 ,

או שלה יתרמו לתחושת העצמי שלנו (אייגן

לדידנו, אנשי הצוות של "אתנחתא", הנערים/ות אינם תרים לא רק אחר קורת גג

פיזית, אלא גם אחר קורת גג נפשית החודרת אל נפשנו. יכולתנו לאפשר כניסה זו

של מצבי הנפש של המטופלים - חומר הגלם - מסייעת למימוש הווייתם הנפשית

והפיזית ולהדהוד קיומם. יתרה מכך, אנו מחויבים לפנות מקום במרחבי נפשנו

למצב המשברי שבו הם מגיעים - כדי לאפשר להם לחיות. אייגן ממשיך וכותב:

אחד הדברים שהתינוק משליך אל תוך האובייקט הוא דחפי חיפוש האובייקט.

עצם החשק להיות עם אדם נכנס אל תוך האחר, תר אחר מישהו אחר להיכנס

אליו ולהיות חלק ממנו. נכנסים אל תוך האחר על מנת ליצור תגובה, למצוא

מקום באדם האחר, להיותחלק מחייו של מישהו. ישצורך במחשבות וברגשות

.)111-112 '

של האחר עבור ההזנה הנפשית של העצמי (שם, עמ

תפקידו של איש הצוות הוא להכניס אל תוכו, אל תוך נפשו, את

נמצאנו למדים כי

פעמים רבות

מאוויי המטופל ואת שבר נפשו, שכן בתוך מרחב זה יתרחש השינוי.

אנו מבקשים לעזור לנערים/ות המגיעים למקום באמצעות עצה, מחשבה ופתרון,

אך הדבר העיקרי שהם מבקשים אינו אלא מקום בנפשם של חברי הצוות, לא רק

. יתרה מכך, תפקיד

3

5

כדי להרגיש קיימים אלא גם ובעיקר כדי לחולל שינוי קיומי

הצוות הוא אינו מסתכם בפינוי מקום נפשי לנערים/ות. מטרתו לאפשר עיבוד, עיכול

והתמרה של תחושותיהם, חוויותיהם וחרדותיהם. נקודה חשובה זו מעלה אייגן

בתיאור תפקידו של המטפל-איש הצוות אל מול צורך של המטופל-הנער:

.

2016 ,

. על כך ר' בהרחבה גנאור

3