Table of Contents Table of Contents
Next Page  75 / 182 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 75 / 182 Previous Page
Page Background

75

2017

, יולי

18

גיליון

אף שרבים מהמתנדבים זוכים להכרה ולהערכה רבה מצד המסתייעים, יש מצבים

שבהם האנשים שהם מלווים, מתוך המצוקה החריפה שבה הם נתונים, יתקשו

להביע את הערכתם.

טיפוח עבודה בקבוצה

עבודת צוות יכולה לעזור למתנדבים בהעלאת רמת המודעות ולתרום לרמת

הסיפוק ותחושת המשמעות סביב השתתפותם בעבודת הסיוע בעת אסון. קבוצת

המתנדבים נותנת תוקף לעבודה שנעשתה בשטח ועשויה לעזור להפוך את החוויה

לחוויה מעצימה שמעניקה הזדמנויות להתפתחות אישית ולצמיחה.

גיוס תמיכת המשפחות של המתנדבים

איזון בין הפעילות ההתנדבותית לבין דרישות המשפחה ודרישות העבודה אינו דבר

קל. מתנדבים עשויים לחוש שהמשפחות והחברים שלהם אינם ממש יכולים להבין

מה הם עוברים. אפשר לגייס תמיכה משפחתית על-ידי קיום פגישות או פעילויות

משותפות. בני המשפחה צריכים לדעת מהם האתגרים וגורמי הלחץ, כמו גם מהי

החשיבות של מאמצים אלו. הדבר יכול לתת להם הבנה וקבלה טובות יותר כלפי

תגובות המתנדב עם חזרתו הביתה מחוויות קשות (שם).

יצירת תחושת מעורבות וחיוניות אצל המתנדבים

תחושת השייכות של האדם לארגון קובעת במידה רבה את הישארותו בארגון לאורך

זמן. מתנדבים שאינם מכירים את הארגון, את מטרותיו, את תרבותו ואת העומדים

בראשו עלולים לחוות תסכול ותחושה שאינם "מוכנסים" כראוי בגבולות הארגון.

מסיבה זו חשוב כי המתנדב ירגיש שאינו רק "בורג" במערכת כי אם חלק ממערך

פעילות שהוא שותף לה ומעודכן לגבי המתרחש במסגרתה. יצירה ושימור תחושות

שייכות, משמעות ותכלית הם חיוניים למניעת שחיקה. כאשר מתנדבים חשים חלק

מצוות, מקבלים הכרה על מאמציהם ומעורבים בקבלת החלטות, מועצמת הנעתם

Herman

הראשונית וקטֵן הסיכון לשחיקה ולטראומה משנית (שם). ג'ודית הרמן (,

) היטיבה להביע חשיבות זו של תחושת השייכות באומרה כי "הסולידריות של

1992

הקבוצה היא ההגנה החזקה ביותר מפני אימה וייאוש והסם החזק ביותר נגד חוויה

טראומטית".

מתן כלים למתנדבים במסגרת הכשָרות

כדי לשמר ולהעצים את המתנדבים בארגון, על מנהלי המתנדבים להעניק להם

כלים וידע (על הארגון, על התפקיד ועל הלקוחות), לפתח אצלם את הכישורים

הנדרשים לביצוע המשימה ולסייע להם להפוך לחלק אינטגרלי מהארגון ומקבוצת

העבודה, כדי שיוכלו להעניק שירות אפקטיבי יותר ללקוחות וכדי להפחית אצלם

א), מנהלי

2007(

עמימות תפקידית וארגונית, תסכול ורצון לעזוב. לפי חסקי-לוונטל

מתנדבים תופסים פעמים רבות את המתנדבים כמי שמעניקים מזמנם וממרצם

לארגון ללא תמורה, ועל כן על הארגון להכיר להם תודה וטובה ולהמעיט ככל