Table of Contents Table of Contents
Next Page  72 / 182 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 72 / 182 Previous Page
Page Background

72

2017

, יולי

18

גיליון

ניהול מתנדבים ושימורם

ניהול מתנדבים כפרופסיה בפני עצמה

ניהול מתנדבים הוא תחום מאתגר ומורכב הדורש שימוש בפרקטיקות אפקטיביות.

שלא כמו עובדים בשכר, אין המתנדבים מקבלים תגמול כספי או תמריצים חומריים.

לכן חוויית השירות, הניסיון הנרכש ומערכות היחסים המתפתחות בין המתנדבים

ניהול אפקטיבי

.)Shin & Kleiner, 2003(

לארגון שבו הם מתנדבים חשובים ביותר

הוא כזה המעורר מוטיבציה במתנדבים ומחזק את רוח התנדבותם, וכן מטפח

ומחזק את יכולתם לגלות ולעצב כישורים. ניהול מתנדבים כולל פעולות שונות

ובהן: תכנון התנדבות, גיוס, מיון, הכשרה, קליטה איכותית לתפקיד, פיתוח זהות

.)Stedman & Rudd, 2004(

מקצועית, הערכת תפקוד ומשוב

בעבר הוגדרו אלו שתפקידם בארגון/במערך הקהילתי הוא הקשר עם המתנדבים

"רכזי מתנדבים" או "אחראי מתנדבים" - תיאור כללי שאינו מביא לידי ביטוי את

מיומנות הניהול המורכבת שהם נדרשים לה. כיום הולכת וגדלה ההבנה כי עבודת

ב). יותר ויותר מחקרים

2007 ,

ניהול הרכזים היא פרופסיה ייחודית (חסקי- לוונטל

כיום מדווחים שהפעלת מתנדבים דורשת לא רק ריכוז או אחריות משנית אלא

גם ניהול מבוקר ומקיף, המותנה בהקצאת משאבי זמן, במבנה ובמסגרת ארגונית

. עוד עולה מן הספרות כי אין דומה

)Bremer & Graeff, 2007; Gay, 2000(

יציבים

), במבט ראשון

2010(

ניהול עובדים בשכר לניהול מתנדבים. לפי ינאי-ונטורה וליבנה

נראה שכדי להצליח בניהול מתנדבים יש לנהלם באותה דרך שבה מנהלים עובדים

בשכר, הן מבחינת הארגון (ראיית מקרו, יכולת הבנת השדה, יכולת ניהול עסקית) והן

מבחינת המתנדבים (לדרוש מהם מחויבות, משמעת, עמידה בזמנים). מבט מעמיק

יותר מגלה כי אף שכלי הניהול דומים (פיקוח, הערכת ביצועים, משוב, חוזה עבודה),

השיטות עצמן יכולות להיות שונות ואף רכות יותר, שיטות המדגישות את הצד

הרגשי בעבודתם של מתנדבים. באין משאבי תגמול חומריים, עולה חשיבותם של

התגמולים הלא-חומריים: הבעת הערכה, הוקרה וחיבה. בסופו של דבר, סמכותם

העיקרית של מנהלי מתנדבים נובעת מהיחסים האישיים שהם רוקמים עמם.

השדה האמפירי תומך במסגרת התיאורטית הזו של ניהול מתנדבים. במחקר שבו

נבחנו תפיסות ניהול בקרב מנהלים, נמצא שסגנון ניהול המאפשר יוזמה ועצמאות

של מתנדבים נתפס כניהול נכון של מתנדבים. ניהול כזה, לדעת המנהלים שנשאלו,

כלל תקשורת פתוחה, גמישות בלוחות זמנים, מעורבות מתנדבים בקבלת החלטות

ארגונית וניהול עצמי של המתנדבים בעבודה ההתנדבותית. ניהול המנהיג מתנדבים

באמצעות חזון משותף נמצא יעיל בטיפוח יכולות אישיות ובשימור מתנדבים

.)Leonard, Onyx & Hayward-Brown, 2004(

ניהול מתנדבים במצבי חירום וטראומה

נמצא שתגובה מיָדית

)World Bank, 2008(

במחקר גדול שערך הבנק העולמי