Table of Contents Table of Contents
Next Page  51 / 182 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 51 / 182 Previous Page
Page Background

51

2017

, יולי

18

גיליון

נוכל להקביל את חוויית המפגש הראשונית של המטופל עם השכול לחוויית תוהו

ובהו, חוויה שבה כל הסדר בעולם משתבש וקורס (אב אינו אמור לקבור את בנו

האהוב), ובמקביל זו גם החוויה של המטפל. במסע השכול הן המטופל הן המטפל

מנסים למצוא סדר ומשמעות בתוך אי-הסדר שהאובדן מביא אִתו.

ננסה לתאר את תהליך ההדרכה של מטפל באובדן ובשכול דרך ששת ימי הבריאה,

מתוהו ובוהו וכאוס לעבר תהליך מובחנות; מחוסר אונים לעבר תחושת אונים

ומסוגלות.

בבואנו לערוך הקבלה בין תהליך בריאת העולם לבין תהליך הכשרת מטפלים

באובדן ובשכול, אין אנו מתיימרות לציין כי מדובר בתהליך בריאה. המוקד הוא

תהליך היצירה, ההתהוות, ההתפתחות וההעצמה מתוך הכאוס.

ששת ימי בריאת העולם

היום הראשון

הו

ֹ

וָב

ּ

הו

ֹ

ָמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ. ב וְהָאָרֶץ, הָיְתָה ת

ׁ ּ

הִים, אֵת הַש

ֹ

ָרָא אֱל

ּ

ִית, ב

ׁ

ְרֵאש

ּ

א. ב

הִים,

ֹ

אמֶר אֱל

ֹּ

ָיִם. ג וַי

ּ

ְנֵי הַמ

ּ

הִים, מְרַחֶפֶת עַל-פ

ֹ

חַ אֱל

ּ

ם; וְרו

ֹ

ְנֵי תְהו

ּ

ֶךְ, עַל-פ

ׁ

ש

ֹ

וְח

ר

ֹ

ֵין הָאו

ּ

הִים, ב

ֹ

ֵל אֱל

ּ

ַבְד

ּ

ב; וַי

ֹ

ִי-טו

ּ

ר, כ

ֹ

הִים אֶת-הָאו

ֹ

ַרְא אֱל

ּ

ר. ד וַי

ֹ

ר; וַיְהִי-או

ֹ

יְהִי או

קֶר,

ֹ

ֶךְ קָרָא לָיְלָה; וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-ב

ׁ

ש

ֹ

ם, וְלַח

ֹ

ר יו

ֹ

הִים לָאו

ֹ

ִקְרָא אֱל

ּ

ֶךְ. ה וַי

ׁ

ש

ֹ

בֵין הַח

ּ

ו

ֵין מַיִם לָמָיִם

ּ

ִיל, ב

ּ

ָיִם, וִיהִי מַבְד

ּ

ךְ הַמ

ֹ

ְתו

ּ

הִים, יְהִי רָקִיעַ ב

ֹ

אמֶר אֱל

ֹּ

ם אֶחָדו וַי

ֹ

יו

(בראשית, פרק א').

כבמעשה הבריאה, המתחיל בתוהו ובוהו וחושך על פני תהום, כך חשים המטפלים

במפגש הראשוני עם אובדן ושכול. זהו מפגש עם חוסר אונים, עם קטנות האדם

ועם ארעיות קיומנו. השכול מעמת אותנו עם כעסים על חוסר צדק, על חוסר היגיון

ועל חוסר הבנה של סדרי העולם. אובדן מעצם מהותו מערער את תחושת הביטחון

שלנו בעולם כמקום בטוח המתנהל על פי חוקים וכללים ידועים.

בשלב הראשון של הפרקטיקום אנו פוגשות מטפלים המשתפים בתחושות של

סערת רוח, כאוס, הלם ובלבול; החוויה המרכזית היא של התערערות הזהות

המקצועית עד כדי תחושת אובדן של מקומם הבטוח כמטפלים. תחושה של מעבר

מ"אי בטוח" מקצועי ל"אי לא בטוח" ומ"אי של ידיעה" ל"אי-ידיעה", מ"זיכרון" ל"אי-

זיכרון".

מתוך הכאוס וההשתהות הכואבת והמייסרת בתוכו מתחיל אט-אט להיברא האור.

האור נברא מתוך החושך ומתוך תהומות הטיפול וההתחברות אל מעמקי נפשנו.

אחתמתרומותיההמשמעותיותשלמלאניקליין,פסיכואנליטיקניתופסיכותרפיסטית,

היא פיתוח המודל ההתפתחותי של תנועה בין עמדות נפשיות. על פי מודל זה,

המטרה ההתפתחותית היא השגת יכולת תנועה גמישה ודיאלקטית בין העמדות.

העמדה הראשונה והמוקדמת היא העמדה הסכיזו-פרנואידית, המתייחסת לתינוק