Table of Contents Table of Contents
Next Page  48 / 182 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 48 / 182 Previous Page
Page Background

48

2017

, יולי

18

גיליון

:)1987 ,

הכשרת מטפלים בשכול צריכה לכלול שלושה מרכיבים (מלקינסון ודוויק

1 1 .

הקניית ידע תאורטי ומיומנות מעשית בנושא אובדן, אבל וייעוץ בעיבוד היגון.

2 2 .

הכנה להתמודדות עם צער וכאב בביטויה המילולי והלא-מילולי.

3 3 .

הגברת המודעות העצמית של המנחים לנושא המוות: בחינת ניסיונם האישי,

הבהרת עמדות ואמונות בנושא זה וכן עיסוק בחרדה מפני איבוד אדם יקר

וחרדה מפני מותם הם.

הכשרת עובדים סוציאליים לטיפול באבל ובשכול

הכשרת עובדים סוציאליים מקצועיים ומיומנים מושגת באינטגרציה בין לימוד

תאורטי באקדמיה לבין הדרכה מקצועית בשדה. ההדרכה נועדה להנחיל למודרך

). בשנים

2003 ,

מיומנויות מקצועיות דוגמת העצמה ופיתוח יכולות אמפתיות (ידידיה

האחרונותהתפתחו תאוריותעל ההעצמה, התפרסמו מחקרים רבים בנושא, והוכרה

חיוניותה כמרכיב מקצועי של המטפל. ההעצמה היא תהליך של מעבר מחוסר

. תחושת ההעצמה

)Frans, 1993(

אונים לשליטה יחסית בחיים, בגורל ובסביבה

Gutterman &(

של עובד סוציאלי היא תנאי חשוב לטיפול יעיל בבני אדם במצוקה

.)Bargal, 1996

בצד ההכרה בחשיבותה של ההעצמה, הספרות המקצועית העוסקת ביחסי מטפל-

סבר שהאמפתיה

)Freud, 1921(

מטופל מכירה גם בחיוניותה של האמפתיה. פרויד

Rogers,(

היא אמצעי להבנה ולזיהוי של תהליכים פנימיים אצל הזולת. רוג'רס

ראה בהתחלקות החווייתית עם הזולת, מושא האמפתיה, דרך להתקרב אל

)1975

עולמו הפנימי כדי לעזור לו. ממחקרים עולה כי אווירה אמפתית בהדרכה מקדמת

את תהליך ההתפתחות של המודרך ואת יכולת האמפתיה שלו. המודרך זוכה

להתפתחות מקצועית טובה ביותר באווירה של כבוד הדדי ותמיכה.

טוענות כי תנאי להצלחת

)Itzhaky & Herzhanu-Lati, 1999(

יצחקי והרצינו-לאטי

ההדרכה הוא יחס מיוחד בין מדריך למודרך, הדומה באופיו לדיאלוג של בובר "אני-

מאופיין בהבנה הדדית, בתקשורת פתוחה ובכבוד הדדי ומעניק

,)2013 ,

אתה" (בובר

למודרך תחושה של אהדה ותמיכה. הדרכה המשלבת הצבת מטרות והקניית ידע

עם התייחסות רגשית ללחציו של המודרך עשויה להיות יעילה יותר בהפחתת

חרדותיו בקידום התפתחותו המקצועית כמטפל.

אפקטיביות, לפי אחת ההגדרות, היא יכולתו של מדריך לעזור למודרך להתפתח

והיא תוצר של יחסי הגומלין בין משאבים, ידע

,)Wetchler, 1989(

כמטפל

ומיומנויות. אפקטיביות מוערכת ביחס ישיר להשגת מטרותיה. המחקרים מלמדים

שככל שההדרכה אפקטיבית יותר, המודרך מרגיש בעל מסוגלות גבוהה יותר

.)Lazar & Itzhaky, 2000(

סברו כי מטפל המעוניין לסייע

)Tedeschi & Calhoun, 2009(

טדסי וקלהון

למטופל בתהליך של צמיחה פוסט-טראומטית, צריך להגיע לתהליך בצניעות