Table of Contents Table of Contents
Next Page  53 / 182 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 53 / 182 Previous Page
Page Background

53

2017

, יולי

18

גיליון

את הדעת. המפגש המחודש של המטפלים עם אובדניהם מציף לעתים בתחושות

של געגוע, עצב, כעס וחוסר אונים. הצפה רגשית זו עשויה להוביל אל התכנסות

פנימה.

המטפלים מגלים רגשות מעורבים לגבי הרצון "להיכנס או לא להיכנס" לנושא

האובדן, ומשייטים בין תחושות קשות ומעוררות חרדה וסכנה, כי זהו תחום המאיים

עלינו כמטפלים, לבין רצון לסייע ולהיות דמויות משמעותיות בעבור המטופלים.

במהלך שלב זה עשויים המטפלים להיקלע למערבולת מחשבות מאיימות: האם

כמטפל אפגע? האם העיסוק באובדן מידבק? מדוע אני נמשך לנושא השכול? האם

תהא זו נבואה המגשימה את עצמה? האם זהו מסר שאליו אני מכין את עצמי? אל

מה נכנסתי? בשלב זה חוסר האונים של המטפלים עשוי לבוא לידי ביטוי בבקשה

לקבל "ארגז כלים" מובנה, שייתן מענה לחוסר הידע ולבלבול.

היום השלישי

ָה;

ׁ

ָש

ּ

ַב

ּ

ם אֶחָד, וְתֵרָאֶה, הַי

ֹ

ָמַיִם אֶל-מָקו

ׁ ּ

ַחַת הַש

ּ

ַיִם מִת

ּ

הַמ

ּ

ָוו

ּ

הִים, יִק

ֹ

אמֶר אֱל

ֹּ

ט וַי

הִים,

ֹ

ַרְא אֱל

ּ

ִים; וַי

ּ

ַיִם קָרָא יַמ

ּ

לְמִקְוֵה הַמ

ּ

ָה אֶרֶץ, ו

ׁ

ָש

ּ

ַב

ּ

הִים לַי

ֹ

ִקְרָא אֱל

ּ

וַיְהִי-כֵן. י וַי

ֶה

ׂ

ש

ֹ

ְרִי ע

ּ

ֶב מַזְרִיעַ זֶרַע, עֵץ פ

ׂ

ֶא עֵש

ׁ

ֶש

ּ

ֵא הָאָרֶץ ד

ׁ

ַדְש

ּ

הִים, ת

ֹ

אמֶר אֱל

ֹּ

ב. יא וַי

ֹ

ִי-טו

ּ

כ

ֶב

ׂ

ֶא עֵש

ׁ

ֶש

ּ

צֵא הָאָרֶץ ד

ֹ

ו

ּ

עַל-הָאָרֶץ; וַיְהִי-כֵן. יב וַת

ֹ

-בו

ֹ

ֶר זַרְעו

ׁ

, אֲש

ֹ

ְרִי לְמִינו

ּ

פ

ִי-

ּ

הִים, כ

ֹ

ַרְא אֱל

ּ

; וַי

ּ

, לְמִינֵהו

ֹ

-בו

ֹ

ֶר זַרְעו

ׁ

ְרִי אֲש

ּ

ֶה-פ

ׂ

ש

ֹ

, וְעֵץ ע

ּ

מַזְרִיעַ זֶרַע, לְמִינֵהו

ִי (שם).

ׁ

ְלִיש

ׁ

ם ש

ֹ

קֶר, יו

ֹ

ב. יג וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-ב

ֹ

טו

היום השלישי הוא "פעמיים כי טוב". על פי המסורת, זהו יום שיש בו מזל טוב במיוחד,

פעם על מלאכת השמים ופעם על עולם הצומח. ביום זה חשף אלוהים את היבשה

ואת המים וברא את הזרעים, הצמחים ועץ הפרי. בשלב זה של תהליך ההכשרה

המטפלים נחשפים למגוון התאוריות העוסקות באובדן ובשכול. שלב שבו המידע

הנרכש מתחיל להיקוות אל תוך עולם הידע וההבנה.

בשלב זה מתבקשים המטפלים, כחלק מתהליך הפרקטיקום, להציג מקרים משדה

הטיפול. שלב משמעותי זה מחייב את המטפלים לחשיפה של מקומות המפגש בין

האובדן האישי שלהם לבין אובדן מטופליהם, על הדומה ועל השונה בהם. מטפל

"טוב דיו" הוא זה שיקבל את אי-ההלימה בין מצבו בעת הגעתו לקורס ממקום יודע

לבין מצבו במהלך ההכשרה המאופיין בהתערערות הידע ובמצב ב"אי-ידיעה". זהו

למעשה תהליך פרדוקסלי שבו על המטפל לנטוש, ולו לזמן-מה, את עולם הידע

שצבר, לחוות את עצמו כ"יבשה" ובתהליך החשיפה העצמית שלו ודרך המגע

והחיבור למקווי נפשו ולמכאוביו, להתחיל לזרוע זרעים ולהדשיא דשא של תקווה

ושל ריפוי. זהו שלב משמעותי בתהליך ההכשרה, שבו המטפל חווה חוסר אונים

מול התהום הנפערת בנפשו ובמפגש עם תהומות נפשם ועם ייאושם של מטופליו.

מפגש זה מנכיח את עוצמת האובדן ואת גדלותו אל מול קטנותו של המטפל

להושיע ולחולל שינוי. בדיוק כבמעשה הבריאה - קטנות האדם אל מול גדלות האל

הכול- יכול.