Table of Contents Table of Contents
Next Page  20 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 20 / 64 Previous Page
Page Background

20

2011

יוני

עט השדה

נועה גורי-גוברמן

א. שיתוף פעולה מרבי בין הגננת מנהלת הגן ובין

, מתוך הבנה שהגננת

המתגברות מצוות התכנית

היא אשת המקצוע העיקרית האחראית להתפתחותו

של הילד. מתגברות התכנית בונות עם הגננת תכנית

התערבות לכל ילד. התכנית מופעלת הן במסגרת

הפעילות השבועית בקבוצת התגבור והן בפעילות

הסדירה בגן. הגננות מעידות על שינוי של ממש

המתחולל בקרב הילדים עקב העבודה בקבוצה

תים הגננת מצטרפת לפעילות הקבוצה

ִ

קטנה. לע

עם המתגברת, והיא מגלה בהתרגשות ילד או ילדה

שהתנהגותם שונה תכלית השינוי מההתנהגות

המכונסת האופיינית להם בגן. העבודה השוטפת

של המתגברת והגננת מובילה להכללת השינוי

בהתנהגותו של הילד בעבודה הסדירה בגן, כפי

, הוריו פרודים, אביו

4

שעולה מהתיאור הזה: א' בן

נושא עונש מאסר בגין אלימות. בתחילת השנה

היה א' ילד מסוגר, מופנם ולא הרבה לדבר. אחותו,

הבוגרת ממנו בשנה, נמצאת עמו בגן וא' נצמד אליה

ונמנע לחלוטין מקשר עם חבריו לקבוצה ועם צוות

הגן. פניות אליו ובקשות להשתתף בסדר היום בגן –

משחק, מפגש וכיוצא בזה – נענו בבכי ובהתנגדות.

אט אט נפתח א' והחל להתעניין במה שקורה סביבו.

הגננת ר' מעידה כי עיקר השיפור של א' ניכר בעקבות

– העבודה הפרטנית

PACT

תכנית האוריינות של

אפשרה לו להרגיש בטוח ומוגן, התפתחות השפה

שלו השתפרה בהדרגה (עדיין יש לו בעיית הגייה, אך

היא אינה מפריעה לו להשתתף בפעילות החינוכית).

היום א' מפגין ביטחון ותחושת מסוגלות עצמית, גאה

בעצמו, מדקלם בצורה נכונה, משתתף בפעילויות

ורוצה להיות המוביל בהצגת דמויות מהספר.

,

ב. שילוב הורי הילדים בתכנית בדרכים מגוונות

בהן דרכים המזמנות להורים אפשרות להפגין ידע

ותחומי מיומנות מיוחדים להם ובתוך כך לחשוף

את ילדי הגן לתרבות האתיופית. הם עושים זאת

בהעברת פעילויות לילדי הגן בתחומי ידע שונים, כגון

אפייה, יצירת כלי חמר, הצגת לבוש, עזרה בהקמת

גינה, מוזיקה ועוד. שילוב ההורים סיפק להורים חויה

מעצימה, בד בבד עם קשירת יחסי אמון עם צוות

הגן והתכנית, יחסים ששימשו בסיס לקבלת הדרכה

בנושאים שהיו פחות מוכרים להורים, כגון תכניות

להקניית ראשית הקריאה והכתיבה בגן הילדים.

הפעילות עם ההורים נעשתה בשיתוף הדוק עם צוות

המגשרות מטעם פאקט.

דברי הגננת ב' מדגימים היטב את התהליך שהגננות

עברו בעקבות התכנית: "לפני שהתחלתי לעבוד

במסגרת פאקט עם המתגברת והמגשרת לא ידעתי

איך להתמודד עם השינוי באוכלוסיית הגן שלי.

מספר ילדי הקהילה הלך ועלה משנה לשנה ואני

תם. התסכול עקב קשיי

ִ

לא קיבלתי כלים לעבוד א

התקשורת והפערים התרבותיים הלך וגבר והיה

הדדי – של ההורים ושלי. במסגרת הפעילות עם

ההורים, הציעו לי המתגברת והמגשרת להפעיל

הורים בגן בפעילויות עם הילדים ולשלב זאת עם

הנושא הנלמד בגן. לקראת הפעילות בגן בנושא

'הגינה' הציעה המגשרת להורים שעסקו בחקלאות

באתיופיה לבוא לגן ולסייע, וע', אביו של ב', התנדב

לפעילות. אני התרגשתי עד דמעות לראות את האב,

שעד אותו יום כמעט שלא עבר את שער הגן, מפעיל

את קבוצת הילדים ומסביר בשטף את עקרונות

הזריעה ומספר על החקלאות בכפרו. ב' עמד ליד

אביו ומעיניו ניבטה גאווה שקטה באביו.

בעקבות הפעילות בגן וההשתלמויות המקצועיות

שקיבלתי במסגרת התכנית, נחשפה לפניי התרבות

האתיופית ולמדתי להתמודד עם עמדותיי ולבנות עם

ההורים מערכת יחסים הרואה בהם שותפים ותורמים

ולא רק אוכלוסייה מוחלשת."

במשך שלוש השנים האחרונות למדנו רבות הן

מההצלחות והן מהקשיים. אנו ערים לחשיבות של

עבודה בקבוצה קטנה וחשיפה של ילדים שאינם

מורגלים להקראה יומית של ספר ליצירות ספרותיות

טובות.

הגננות מציינות כי העבודה בקבוצה קטנה

ק

מאפשרת שיח חופשי; הילד יכול לדבר, לבטא את

עצמו ולחלוק עם חבריו חוויות משותפות. ילדים

שלא דיברו או השתתפו בשיח הגני מראים היום

ביטחון רב יותר ויכולת הבעה שלא נראתה בעבר.

על פי דיווח הגננות, פיתוח השליטה וההיכרות עם

ק

יצירות הובילו גם לשיפור רב בתחושת היכולת

והביטחון העצמי של הילדים המשתתפים.

למדנו כי למרות המורכבות הכרוכה בגיוס ההורים

ק

לתכנית, כאשר החשיבות העצומה של מעורבות

ההורים מחלחלת לשטח – הגננות מדווחות

בהתרגשות רבה על ההיכרות המרתקת שלהן

עם התרבות האתיופית וההורים מגלים עניין רב

בהיכרות עם תכנית הלימודים בגן. למדנו להיזהר

ממשפטים כגון "הם בטח לא יגיעו"; למדנו כי

כאשר צוות נחוש של גננות, מגשרות ומתגברות

בונה תכנית המכבדת ומעצימה את ההורים – הם

באים, וכולנו זוכים לחוויה של לימוד הדדי.