Table of Contents Table of Contents
Next Page  10 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 10 / 64 Previous Page
Page Background

10

2009

יולי

עט השדה

ד"ר ארנה שמר

פרקטיקות שיתמודדו עם סביבה זו על נושאים

כמו שוויון חברתי, צדק חלוקתי, דיאלוג ושיתוף.

) אתגרים אישיים פנימיים

4(

רגישות תרבותית מתפתחת קודם כול בנפשו

של כל איש מקצוע העובד עם ילדים והוריהם,

בתפיסותיו ובהתנהגותו; כדי לשפר מיומנות זו

עליו לברר נושא זה עם עצמו. תהליך זה

חשוב מעצם היותו איש מקצוע וכן

מהיותו אזרח החי במדינה מרובת

תרבויות.

הפנמת מודעות רב-תרבותית

היא תהליך התפתחותי רב-

ממדי המאופיין בהפעלת

מודעות עצמית ביקורתית

.)

critical self awareness

(

הוא משלב בוננות

למידה

,)

reflection

(

והתמודדות עם קונפליקט

ושונות כמהות קיימת.

להלן כמה מהאתגרים

הסובייקטיביים האלה:

: פיתוח מודעות

עבודה פנימית

ק

תרבותית באמצעות עימות אישי

עם הזהות העצמית והתרבותית, בחינת

הרגשות והעמדות האישיות כלפי השונה

(כגון התמודדות עם תחושות של עוינות, דחייה,

סגירות, גזענות, וכן סקרנות וקבלה), פיתוח מודעות

לתגובות אישיות כלפי האחר (מקבלות, מעריכות,

שיפוטיות, נרתעות, בוחנות, מפלות) והמשמעות

המיוחסת לערך כבוד האדם. לדוגמה, תרגילים

של התחברות לחוויות אישיות, כגון בידוד, ניכור

ומעבר, יכולת ללמד, לקרב ולפתח אמפתיה כלפי

חוויות של קבוצות תרבותיות אחרות.

אנשי מקצוע צריכים לדעת להתמודד גם עם מה

שנראה בעיניהם חוסר שיתוף פעולה או התנגדות

של הלקוח או, לחלופין, כישלון שלהם. פער

התפיסות התרבותי מוביל לעִתים לחוסר התאמה

בפתרונות שאנשי המקצוע מציעים למצבים

שונים. פתרונות שאינם מקובלים על הלקוחות,

אינם מובנים או אינם מוערכים על ידיהם - קרוב

לוודאי שלא ייושמו כראוי. דרושה כאן עבודת

מודעות פנימית של איש המקצוע כדי לקבל

פרשנויות ובחירות שונות משלו ואף מנוגדות להן.

: רכישת ידע על תהליכי מעבר

למידה

ק

ומשמעותם האישית והקולקטיבית וכן למידה על

תרבויות שונות ועל מפגשים בין תרבויות. הלמידה

התרבותית תספק ידע על מאפיינים תרבותיים

והסברים אטיולוגיים, אך בדרך שלא תקבע תיוג

תרבותי. למידה זו תספק מידע על התרבות

החדשה הנוצרת משילוב תרבויות. למשל, ילד

שנולד בארץ להורים ממדינות ברית המועצות

לשעבר חי במציאות תרבותית חדשה, מציאות

המשלבת בין תרבות המוצא המקורית לתרבות

המוצא המתבטאת בארץ, לתרבות הישראלית

ולתרבות המקומית של השכונה, על מכלול

התנאים שבה (לדוגמה על גיל החביון בהיבט

תרבותי באתיופיה, בדרך לארץ ובארץ, ראו שמר,

.)2005

תרגום הלמידה לפרקטיקה מקצועית ועל ידי כך

ק

: פיתוח פרקטיקה

עיצוב הצביון המקצועי האישי

רגישת תרבות ללקוחות השירות, הכוללת שיטות

עבודה ומיומנויות, מסגרת ארגונית, מקורות ידע,

תהליכי הערכה מותאמים וכיוצא באלה.

, התוצאה הרצויה של ההתמודדות עם

לסיכום

האתגרים המוזכרים במאמר זה תהיה פיתוח

"ארגזי כלים" לעבודה שהיא בין-תרבותית במהותה.

עבודה זו אינה יכולה להיות ניטרלית וטכנית,

משום שהיא מוּנעת מעמדה ביקורתית הבוחנת

את המציאות הריבודית, את הכוחות החברתיים-

פוליטיים המעצבים את הזהות הישראלית שעודנה

חד-ממדית יותר מרב-ממדית.

אלה הם אתגרים כי -

עבודה רגישת תרבות מתבטאת בהתמודדות

אישית יום-יומית הנוגעת ליחס שלי, איש מקצוע

ואדם, אל לקוחות ועמיתים שאינם מקבוצתי

התרבותית, שלעיתים אינם תואמים את ערכיי,

ציפיותיי ומעשיי.

עבודה רגישת תרבות חייבת להיות מוזנת

בחשיבה הוליסטית ולהשפיע מערכתית כך

שתתבטא במדיניות ארגונית, קהילתית ומדינית.

היא צריכה להיות חלק מהשגרה, בעיתוי

המקדים התפרצות מתחים ואי-הבנות.

הפער בין המציאות להצהרות עדיין גדול,

מתסכל ועמום. לא פעם הוא דורש הבנה

ביקורתית וחילוץ רבדים סמויים, רמזים, ואף

מניפולציות של מינוח ומעשים מתעתעים.

רגישות תרבותית קוראת לנו לעבוד מתוך

החלומות, הכוחות והזכויות של אנשים.

אנו מתבקשים לראות בתרבויות השונות משאב

חברתי ולא נטל או מחסום.

סך האתגרים הללו מובילים אותנו לאתגר הגדול

המסתכם בשינוי הדדי, שינוי שהוא לא רק של

הלקוחות אלא גם של כל עובד, של המקצועות

המשלחים ושל כלל החברה - אם אנחנו רוצים

להיות חברה ההופכת את ריבוי התרבויות לרב-

תרבותיות.

מסר זה - בקשר להשפעת

הסביבה הכוללת על הלקוחות

- חשוב מאוד גם לאנשי

מקצוע בני תרבות הלקוחות,

הנוטים לא פעם להניח הנחות

תרבותיות גורפות ומכלילות

מתוך עולמם הפרטי.

רשימה ביבליוגרפית

מלאה למאמר זה ניתן

למצוא באתר אשלים

www

.

ashalim

.

org

.

il